HELP!!!! Onverdiende B-attest. HELP!!!!

PaulineVanDelsen
Topic Starter
Berichten: 11

HELP!!!! Onverdiende B-attest. HELP!!!!

#1 , 03 sep 2015 20:20

Beste mensen,

Met 49,20% voor natuurwetenschappen heb ik een B-attest gekregen. Dit is mijn enige buis en had altijd een totaal van gemiddeld 70%. Voor mijn andere vakken had ik altijd minimum 65%, ik ben goed in wiskunde en had hier voor op jaarbasis 92%. leerkrachten gaven mij hoop door te zeggen 'je hoeft je geen zorgen te maken' of 'we hebben grote verwachtingen voor je GIP volgend jaar'. Het bizarre vanal is dat een klasgenoot met 37% voor natuurwetenschappen er wel door is. Kan ik hier nog iets aan doen? Het is zeker niet leuk om op deze manier mijn jaar opnieuw te doen. Hulp is altijd welkom, dankje.

Met beleefde groeten,
Pauline

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 03 sep 2015 20:54

Niet meteen mijn expertisegebied, maar dat lijkt me toch wel raar.

1. Welke graad / jaar?

2. Wat was de motivering?

PaulineVanDelsen
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 03 sep 2015 20:58

Ik heb een B-attest gekregen in het 5de middelbaar. Mijn leerkracht maakte zich 'gewoon zorgen' voor in het 6de. Maar ze konden het mij altijd laten proberen en als het niet lukte kon ik alsnog blijven zitten in het 6de.

Reclame

PaulineVanDelsen
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 03 sep 2015 21:23

Niet meteen mijn expertisegebied, maar dat lijkt me toch wel raar.

1. Welke graad / jaar?

2. Wat was de motivering?
Ik heb een B-attest gekregen in het 5de middelbaar. Mijn leerkracht maakte zich 'gewoon zorgen' voor in het 6de. Maar ze konden het mij altijd laten proberen en als het niet lukte kon ik alsnog blijven zitten in het 6de.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 03 sep 2015 21:51

Het is niet de bedoeling dat u 4 - 5 keer dezelfde vraag post, uw vraag zal hierdoor niet vlugger beantwoord worden.

Ik vind het vrij verbazend dat u met dergelijke resultaten geen A-attest ontvangt. Of u houdt bepaalde zaken achter, of er zijn andere redenen om u het attest te ontzeggen. Tijdens de deliberatie is simpelweg beslist om u een b-attest te geven. Wat de reden daarvoor is kan hier niemand beantwoorden, moet je aan de school vragen.

Het is zeker mogelijk om de beslissing aan te vechten. Maar praat toch eerst maar eens met de school.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 03 sep 2015 21:54

Spammen met meerdere posts heeft weinig zin.

Lijkt me op zich toch wel een zwakke motivering, zeker voor een bijvak. De behaalde resultaten, zoals je ze voorstelt, zouden toch een A-attest moeten verantwoorden

Enkele mogelijkheden:
1. Je kan (of je ouders kunnen) de vraag stellen aan de school om de klassenraad de situatie opnieuw te laten bekijken. Ik veronderstel dat dit wel opgenomen zal zijn in het schoolreglement en dat een intern beroep ook mogelijk zal zijn.

Dit zou de makkelijkste oplossing zijn. Situaties regelen in der minne is altijd sneller en makkelijker dan naar de rechtbank te moeten stappen. De kans is echter reëel dat hier geen positief antwoord op zal komen.

Zie http://onderwijs.vlaanderen.be/niet-akk ... b-c-attest

2. Je ouders kunnen een advocaat onder de arm nemen en hem een verzoekschrift laten indienen bij de Raad van State. Er worden regelmatig beslissingen geschorst, wegens slecht, onvoldoende en/of niet gemotiveerd.

Zie ook http://www.g-o.be/sites/portaal_nieuw/s ... p11-13.pdf

mjers
Berichten: 1788

#7 , 03 sep 2015 21:55

Daarbij begrijp ik de timing niet echt. Dit weet je toch al sinds juni? Waarom nu pas die vraag stellen?

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 03 sep 2015 23:14

Ik dacht dat je met B-attest geen jaar opnieuw meer mocht doen? Of is dat er nog niet door?

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 03 sep 2015 23:49

Inderdaad, beroepsperiode (meestal 5 kalenderdagen) is hoogstwaarschijnlijk al láng verstreken.
"sowieso" schrijf je zo.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 sep 2015 09:52

Welke richting volgt u?

WP002
Berichten: 1479

#11 , 04 sep 2015 15:26

In een 5e jaar kan men geen B-attest geven. 5 en 6 moet u in dezelfde richting volgen. Dus is het een A-attest of een C-attest.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 04 sep 2015 17:18

In een 5e jaar kan men geen B-attest geven. 5 en 6 moet u in dezelfde richting volgen. Dus is het een A-attest of een C-attest.
Klopt inderdaad.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

PaulineVanDelsen
Topic Starter
Berichten: 11

#13 , 05 sep 2015 00:36

Ik dacht dat je met B-attest geen jaar opnieuw meer mocht doen? Of is dat er nog niet door?
Dit is nog niet definitief.
Laatst gewijzigd door PaulineVanDelsen op 05 sep 2015 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

PaulineVanDelsen
Topic Starter
Berichten: 11

#14 , 05 sep 2015 00:39

In een 5e jaar kan men geen B-attest geven. 5 en 6 moet u in dezelfde richting volgen. Dus is het een A-attest of een C-attest.
Neen, ik heb een B-attest. Ik doe sociaal technische wetenschappen (tso) en met deze richting en met mijn B-attest zou ik nog naar 6 verzorging (BSo) kunnen gaan omdat deze 2 richtingen aan elkaar zijn gekoppeld. Een B-attest kunnen ze echter alleen geven wanneer er een soortgelijke richting aan gekoppeld is in een lager niveau. Dit geldt dus maar voor weinig richtingen.

PaulineVanDelsen
Topic Starter
Berichten: 11

#15 , 05 sep 2015 00:47

Het is niet de bedoeling dat u 4 - 5 keer dezelfde vraag post, uw vraag zal hierdoor niet vlugger beantwoord worden.

Ik vind het vrij verbazend dat u met dergelijke resultaten geen A-attest ontvangt. Of u houdt bepaalde zaken achter, of er zijn andere redenen om u het attest te ontzeggen. Tijdens de deliberatie is simpelweg beslist om u een b-attest te geven. Wat de reden daarvoor is kan hier niemand beantwoorden, moet je aan de school vragen.

Het is zeker mogelijk om de beslissing aan te vechten. Maar praat toch eerst maar eens met de school.
Natuurlijk heb ik gepraat met de school. De rede was doordat mijn leerkracht nawe 'het gevoel had' dat het moeilijk ging zijn voor nawe in het 6de. Ze kon het mij altijd laten proberen en mij een vakantie taak geven of een waarschuwing geven en lukt het dan nog niet kon ik alsnog blijven zitten in het 6de. Maar nu hebben ze mij geen 2de kans gegeven, terwijl er door het jaar heen ook nooit aan de alarmbel is getrokken. In beroep gaan was ook geen oplossing meer, want toen we ontdekte dat we dit konden doen, waren we er al te laat bij. (Dit moet 3 dagen na dat je het attest hebt ontvangen aangevraagd worden.)

Terug naar “Onderwijsrecht”