puntenregeling examen aanpassen na het examen

janni
Topic Starter
Berichten: 3

puntenregeling examen aanpassen na het examen

#1 , 14 jun 2015 18:16

Hallo,

Op de middelbare school van mijn zoon (ASO) werd een fout gemaakt in de opstelling en puntenregeling van het examen. Er stond een fout in een vraag op het examen waardoor deze vraag eigenlijk niet klopte. De school had deze fout zelf pas door nadat de leerlingen het examen ingevuld hadden. Ik heb gehoord dat het verboden is om vragen van een examen aan te passen nadat de leerlingen het hebben ingevuld. Klopt dit?

Zo ja, mag de puntenregeling dan wel aangepast worden na het examen? Dus stel dat een bepaalde vraag op het examen op 10 punten stond, mag nadat iedereen het examen invulde de vraag bijvoorbeeld op 5 punten gezet worden doordat er een fout stond in de vraag of iets dergelijks?

Groeten,
Janni

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2015 18:20

Uiteraard niet. Eens de vraag gesteld is moet de student maar gokken welk antwoord de onderwijzer in gedachten had. Lang leve het casino onderwijs.

PS Ik hoop dat u uw vraag zelf niet serieus neemt.

janni
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 14 jun 2015 18:25

ik denk dat u mijn vraag niet helemaal begrijpt. ik zal het even verduidelijken. De school heeft een fout gemaakt bij het opstellen van het examen. Er werd op het examen een vraag gesteld die de leerlingen onmogelijk konden oplossen daar de vraag ging over een hoofdstuk dat ze nog niet geleerd hadden. De school heeft ZELF toegegeven dat deze vraag een fout was en heeft zelf gezegd deze vraag niet te laten meetellen of de puntentelling op die vraag specifiek aan te passen. Voor de leerlingen is dit natuurlijk in hun voordeel want de vraag die ze niet konden oplossen telt nu niet meer mee of voor minder mee. Maar mag dit juridisch gezien wel? of moet die vraag toch meetellen, ookal konden de leerlingen die onmogelijk oplossen?

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jun 2015 18:28

Als de vraag weg valt dan laat men toch gewoon de andere vragen zwaarder doorwegen? Het lijkt mij toch wel in het voordeel van de leerlingen dat vragen die tot hun leerstof behoren zwaarder doorwegen dan de vragen die niet tot de leerstof behoren.

janni
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 14 jun 2015 18:33

dat is waar, maar we spreken hier niet over wat wel en niet leuk is voor de leerlingen, de eigenlijke vraag is of dit juridisch toegestaan is. Wanneer de andere vragen zwaarder doorwegen moet het examen ook aangepast worden, nadat het ingevuld is, want de puntenverdeling wordt veranderd. Mijn vraag in het kort dus: mag een examen (of de puntenverdeling ervan) door de leerkrachten aangepast worden nadat het ingevuld is, of is men verplicht het examen zo te laten, ookal staat er een fout in en zou aanpassen voordeliger zijn voor beide partijen.

Ik kan me wel voorstellen dat men niet zomaar een examen mag gaan aanpassen of bepaalde vragen op meer punten zetten dan anderen, nadat het werd ingevuld, want dat zou vrij oneerlijk zijn. Anderzijds is het ook oneerlijk om een vraag die eigenlijk niet gesteld mocht worden toch mee te laten tellen.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 14 jun 2015 19:32

het is heel eenvoudig: er was iets mis met de vraag? Dan laat men die vraag vallen. Er zijn immers geen vormvereisten of minimum eisen mbt hoeveel vragen er gesteld moeten worden om een totaal te berekenen. De leerkracht beslist met welke en hoeveel vragen hij/zij een indruk kan krijgen of de lln. de stof onder de knie heeft. De puntenverschillen die misschien veroorzaakt worden door het weg- of toelaten van die vraag zijn niet objectief te berekenen en is meer dan waarschijnlijk niet eens significant voor degenen die de stof wél kennen. Want dan behaal je over de ganse lijn (voor alle vragen) wel een behoorlijke score. Voor diegenen met de hakken er over of in de sloot aan het landen zijn, kan zo'n vraag extra héél misschien een verschil uitmaken. Maar evengoed zorgen dat ie in de sloot dondert. Eerlijkste is dus dat die vraag geannuleerd wordt en de score berekend op de overige vragen.

Tope
Berichten: 916

#7 , 14 jun 2015 20:42

Het lijkt mij logisch dat die vraag gewoon weggelaten wordt zonder dat er iets aan de puntenverdeling van de andere vragen veranderd wordt.
Een voorbeeld: Het totaal van de te behalen punten is 100 en die bewuste vraag staat op 10 punten.
Een leerling behaalt 62/90 dus 69/100.
Ik denk dat je je nodeloos zorgen maakt.

Terug naar “Onderwijsrecht”