Overgang van Hogeschool

passieke
Topic Starter
Berichten: 29

Overgang van Hogeschool

#1 , 11 jun 2015 18:08

Beste medelezers,

In de hoop op iemand zijn kennis in deze kwestie wil ik het volgende met jullie delen.

- Mijn dochter heeft na het met glans behalen van haar eerste jaar op de Hogeschool "school A" te Mechelen, besloten om privé reden de overstap te maken naar school B te Hasselt.
- Na inschrijving en intern overleg op school B, vernemen we dat mijn dochter omwille de zeer goed behaalde resultaten op school A, en omdat ze daar in het eerste jaar zeer veel stof heeft gehad wat in school B pas in het tweede jaar word gegeven, haar tweede jaar niet moet lopen en meteen in het derde mag opstarten. Eens opgestart in het derde verloopt alles vrij goed en is mijn dochter super gemotiveerd.Tijdens de stage rond de periode van november, krijgen we niets dan lof van de stagebegeleiders te horen. Echter tijdens de voorlaatste dag word de dochter gecontacteerd door school B dat ze de stage meteen moet verlaten en naar School moet komen. Zodoende meld mijn dochter zich aan op school B. Er word gemeld dat ze ogenblikkelijk moet stoppen met haar derde jaar, en ze de dag nadien meteen moet opstarten in het tweede jaar wegens een interne fout (?). Mijn dochter is op dat ogenblik zeer erg teleurgesteld, eens te meer omdat alles zeer vlot loopt, ze is zelfs geslaagd voor haar eerste derdejaars examens zonder herexamens (wat gebeurt hier daadwerkelijk met deze punten volgend jaar?).
- We zijn rond 18 november 2014 op dat ogenblik, mijn dochter moet en zal het tweede jaar opstarten ondanks het protest dat zij heeft neergelegd op school. Er blijken zelfs documenten verloren te zijn gegaan waardoor men niet meer kan achterhalen wat de juiste situatie was op het tijdstip van de overgang van school A naar school B.
- Er worden opnieuw inschrijvingskosten in rekening gebracht voor het tweede jaar, wat momenteel dus nog open staat op haar account (onaanvaardbaar dus) na net voor het derdejaars te hebben betaald.
- Mijn dochter word nu ook geconfronteerd met het feit dat zij ook nog eens enkele blokken uit het eerste moet bij studeren, bovenop haar studies en examens voor het tweede (eveneens onaanvaardbaar).
- Wanneer we horen dat sommige lessen die ze moet volgen gelijk lopen met examens die ze zou moeten afleggen, loopt het dus echt uit de hand. Hierdoor is ze dus ofwel niet aanwezig op de les OF een gelijklopend examen op datzelfde tijdstip.
- Frappant lijkt het me helemaal dat wanneer mijn dochter niet aanwezig kan zijn voor ofwel enerzijds een examen of anderzijds een les, de afdeling “Healthcare" mijn dochter ook nog verplicht om telkens een doktersattest te halen aan de gekende kostprijs die ook nog eens door haar moet worden gedragen. Haalt ze dit niet, word er gedreigd ze onwettig afwezig op te geven, en dit terwijl ze op dat moment wel op school aanwezig is voor ofwel een les of een examen (totaal onaanvaardbaar).
- Nuttig is te weten dat de school mijn dochter dus een vrijstelling heeft gegeven bij de inschrijving. Kan men deze zomaar intrekken, wijzigen of teniet doen?

Enfin, mijn man nu al weken in mailverkeer met de school die maar geen fout wil toegeven en maandag is er een afspraak om alles te bespreken. Zoals het er nu naar uitziet, trekken ze alle wapens om zich in te dekken. We zijn niet van plan toe te geven, eens te meer er voldoende bewijsmateriaal is dat kan aantonen dat zij een fout hebben gemaakt. Heb ook de overheid ingeschakeld die nu wachten tot na de bespreking van maandag om de zaak te openen en te onderzoeken. Het is voor mijn dochter een onhaalbare toestand, ze ontnemen haar op deze manier ook alle rechten op gelijke kansen!

Met dank voor alle nuttige informatie die hierin kan helpen!
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 12 jun 2015 08:48

Hebt u een schriftelijk bewijs dat ze voor haar vakken van het 2de jaar een vrijstelling werd beloofd?

fieke0509
Berichten: 188

#3 , 12 jun 2015 09:59

Kan me al voorstellen welke school dit is. Je hoort héél vaak zulke verhalen in deze school. Het loopt daar totaal niet zoals het hoort.

Reclame

passieke
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 13 jun 2015 12:26

@WP002: erger nog, op 10 september hebben ze een creditbewijs van ons ontvangen, afgeleverd door de school uit Mechelen. Aan de hand daarvan hebben ze mijn dochter een vrijstelling gegeven voor het tweede jaar. Nu komen ze met een vrijstellingsdocument op de proppen dat is opgesteld op 04 december 2014 dat niet hetzelfde is als wat wij aanvankelijk hebben ontvangen. We hebben na onze laatste mail van gisteren geen reply meer gehad, daarin zijn ze werkelijk met de neus op de feiten gedrukt EN met bewijsmateriaal! We zijn benieuwd voor de afspraak van maandag maar we gaan het er niet bij laten indien ze hun fouten niet rechtzetten of geen haalbare oplossing aanbieden voor het probleem.

@fieke0509: wij weten niet zoveel over eerdere verhalen als het al over diezelfde school gaat. Het is een feit dat ze een grove fout hebben gemaakt door zomaar mijn dochter na drie maanden derde terug het tweede in te sturen waar ze dan ook nog eens vakken uit het eerste moet meenemen gelijktijdig met vakken en examens in het tweede...!? Ze had een vrijstelling in september verkregen voor het tweede, na twee maanden hebben ze dat blijkbaar veranderd of gewijzigd en maar een nieuwe vrijstelling gemaakt omdat ze ineens niet aan genoeg punten zou komen om haar diploma te halen op het einde van de rit.
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 jun 2015 16:23

Heeft de school op papier gezet dat ze het 2de jaar mocht overslaan, en onmiddellijk baar het 3de jaar mocht?
Daarover zal het hier gaan. Al de rest zal woord tegen woord zijn.

eylis
Berichten: 8836

#6 , 13 jun 2015 16:32

Neem je gewoon contact met het ministerie van onderwijs. Vrijstellingen zijn aan een transparte regelgeving onderworpen. Het is op zich onmogelijk dat als je een bepaalde opleiding volgt in hogeschool A, je voor dezelfde opleiding in school B een jaar kan skippen. Neem kopieen van alle documenten die u van de hogeschool A en B ontvangen heeft, die zullen mogelijk opgevraagd worden. Ook hogescholen zijn aan een scherpe audit onderworpen. School B gaat het mogen uitleggen. Want dit lijkt me echt geen koosjere toestand.

passieke
Topic Starter
Berichten: 29

#7 , 15 jun 2015 06:50

@mava105: de school heeft idd op 14 september de oorspronkelijke vrijstelling gegeven en mijn dochter laten opstarten in het derde. Dat is nadien blijkbaar door hun herzien en hebben ze op 04 december een andere vrijstelling opgemaakt wat volgens ons niet kan en mag.

@eylis: hoe ze het doen is mij gelijk, maar er moet een oplossing komen voor het probleem dat mijn dochter gelijktijdig tweede- en eerstejaars vakken en examens moet doen door hun interne fout. Dit is onmogelijk en het verhaal dat ze afwezig word gemeld doordat ze of in het eerste of het tweede zit op hetzelfde tijdstip en dan nog word verplicht een doktersattest te halen zal ook een staartje krijgen. Bedankt voor de tip!

Ik ben het volledig eens dat mijn dochter een bepaald aantal punten moet halen en dat zal ze ook doen, echter onder normale omstandigheden en met gelijke kansen.
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

eylis
Berichten: 8836

#8 , 15 jun 2015 10:39

passieke, ik denk dat je mijn post niet goed begrijpt: neem zélf het initiatief het Ministerie van Onderwijs te contacteren (samen met de documenten die je ontvangen hebt van de school a en B) om je te informeren of wat school B gedaan heeft wel klopt....

k.b.
Berichten: 876

#9 , 15 jun 2015 10:54

Deze werkwijze raakt kant noch wal ...
Vrijstellingsbewijzen herzien ??

Best ook eens goed met de dochter praten en haar eens in haar mail laten kijken , eventueel school-account .
Gezien deze leerling vermoedelijk meerderjarig is moet de IM immers alle correspondentie sturen naar deze leerling en niet naar de ouders ...

En anders zou ik toch in eerste instantie (na uw mening gezegd te hebben) de resultaten afwachten ... De dilibererende klasseraad moet immers rekening houden met " het gehele dossier"
... mogelijks houdt men hier nog rekening met de "moeilijke agenda"
Al begrijp ik best dat uw dochter deze periode van het jaar een beetje moedeloos achter haar boeken zit en vindt dat ze geen "eerlijke kans" heeft ( bvb om wille van de examen-agenda) .. de enige goede houding van de student is immers te volharden en een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten ...
De interpretatie van dit resultaat is een volgende stap , waarhet initiatief bij de onderwijsinstelling ligt ...

k.b.

passieke
Topic Starter
Berichten: 29

#10 , 15 jun 2015 17:02

Zolang de school haar fout niet toegeeft kan men ook tot geen oplossing komen. Meer na de afspraak straks, waar ze met een aanvaardbaar voorstel moeten komen en hun probleem moeten rechtzetten. Iedereen in dit verhaal moet zijn verantwoordelijkheid nemen, dus niet alles in de schoenen schuiven van de dochter. Trouwens, hoe kan een leerling parallell in een eerste zitten en examens afleggen in een tweede? Medestudenten hebben leertijd, mijn dochter niet door deze situatie. Een doktersattest eisen terwijl ze aanwezig is op een andere locatie voor of een les of een examen.. ?
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

passieke
Topic Starter
Berichten: 29

#11 , 15 jun 2015 22:38

Na de vele mails, bewijsstukken, confrontatie en gesprek met alle betrokken partijen, heeft de school zijn fouten erkend en rechtgezet. Het doel dat wij voor ogen hadden voor de dochter is beantwoord en reeds concreet samengevat in een mail van de Hogeschool. De onkosten die werden gemaakt voor de doktersattesten worden vergoed, de dochter krijgt nu ook gelijke kansen in het kunnen verwezenlijken van haar examens en de leerstof die ze moet volbrengen. Docenten die verkeerdelijk hebben gehandeld worden ook aangesproken op hun werkwijze. Het doel was de Hogeschool de nodige bewijsstukken te leveren, hun fout te erkennen en een concrete oplossing aan te bieden waar mijn dochter gelijke kansen in krijgt. Momenteel zijn we daar ook in geslaagd, echter zullen wij dit nauw blijven opvolgen omdat de examens nog niet achter de rug zijn. Als blijkt dat de dochter benadeeld zou worden of er buizen vallen die gelinkt kunnen worden aan de situatie die werd gecreëerd door de school, zullen wij opnieuw het dossier openen. In iedere geval zijn we alvast blij met de excuses van de school en de erkenning van de fout en loopt hopelijk nu alles zoals het zou moeten lopen.
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

WP002
Berichten: 1479

#12 , 18 jun 2015 18:12

Ik ben blij voor u.

passieke
Topic Starter
Berichten: 29

#13 , 25 jun 2015 23:05

Het is allemaal schriftelijk bevestigd en dus voor ons en de dochter na een lange weg goed bevonden. Een mens vraagt zich waarom dit allemaal moet, kan men niet meteen de zaken juist aanpakken en menselijke fouten toegeven en rechtzetten?

Een gouden tip aan iedereen, zorg dat je bij geschillen of twijfels meteen de juiste bewijsstukken verzameld alsook schriftelijk alles meld. Lukt het niet roep dan de hulp in van mensen die er iets vanaf weten, het is het meer dan waard en het is voor de toekomst van je kinderen!

Bedankt allemaal voor de tips en info.
Er mag een slotje op deze topic voor wat ons betreft.
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

Terug naar “Onderwijsrecht”