TADD na ontslag

vandeputte_s
Topic Starter
Berichten: 3

TADD na ontslag

#1 , 25 mei 2015 20:07

Mijn naam is Stefaan. ik ben een secundaire leerkracht uit West Vlaanderen. Ik geef nu bijna 10 jaar fulltime les, ben halftijds benoemd en ik ben van plan om het onderwijs (voor een tijdje) te verlaten.

Ik geef heel graag les, maar enige tijd geleden ben ik op een interessante vacature gebotst. Voor die betrekking ben ik nu de selectieproeven aan het uitvoeren. In de vakantie weet ik of ik er bij ben of niet.

Om allerlei redenen ben ik echter niet zeker of ik die job heel lang ga kunnen/willen doen, maar het is een "once in a lifetime" kans en die wil ik niet laten schieten. Om die (en alle voor de hand liggende) reden(en) heb ik in mijn school een verlofstelsel aangevraagd, de "ter beschikking stelling wegens persoonlijke aangelegenheden" (TBSPA). Dit verlofstelsel is geen recht, maar wordt aanzien als een gunst die een schoolbestuur kan geven.

Daar ik helemaal niet zo zeker ben wat het schoolbestuur zal beslissen, ben ik bezig met de alternatieven aan het overlopen.

In het geval dat ik mijn verlofstelsel niet krijg én ik wil die job uitvoeren, dan zit er niet anders op dan mijn ontslag aanbieden. Dit betekent dat ik mijn vaste benoeming kwijt ben (of dat heb ik mij toch later vertellen).

Wat ik echter niet zou kwijt spelen, dat is mijn "tijdelijke aanstelling van doorlopende duur" (TADD). Ik heb namelijk gelezen op de omzendbrief voor TADD (http://data-onderwijs.vlaanderen.be/edu ... ocid=13385" onclick="window.open(this.href);return false;) dat je enkel je TADD kan kwijtspelen als je "ontslagen wordt" of "langer dan 5 opeenvolgende jaren geen les geeft in die school".

Mijn vragen aan jullie:

- Klopt dit, of moet ik met meer rekening houden? Kan ik met andere woorden zonder verlofstelsel te krijgen, weggaan uit mijn school en als ik binnen de 5 jaar terugkeer, terug aanspraak maken op een positie in die school?

- Aangezien ik nu halftijds benoemd ben, verlies ik die halftijdse benoeming bij ontslag. Maar wil dit dan ook maar zeggen dat ik maar recht op een "halftijdse" (die andere helft waar ik dus niet in vastbenoemd ben) TADD? Of mag ik dat zo niet zien?

- Ik heb dit schooljaar nog de kans om voor enkele uren extra benoemd te worden. Ik denk dat ik dat dan beter niet doe, daar ieder uur dat ik benoemd ben, een uur is dat ik niet meer "TADD" ben?

- Als ik effectief ontslag neem, wat is dan de te volgen procedure?

- Zien jullie nog een andere manier om die job te kunnen aanvaarden, zonder (al) mijn rechten te verliezen?

- Zijn er mensen die mij in contact kunnen brengen met andere personen of instanties die mij hier een gefundeerd antwoord kunnen op geven? Laat aub de vakbond hier buiten. Ik heb mijn persoonlijke redenen om daar liever geen beroep op te doen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jacodepapegaai
Berichten: 35

#2 , 08 jun 2015 00:05

Dag Stefaan, ik werk op het secretariaat van een lagere school. Ik kan ook niet zo direct antwoorden op je vraag want dit geval ben ik nog niet tegengekomen; Ik ben zeker ook geen voorstander van vakbonden, maar dat was wel mijn eerste reactie: steek uw licht eens op bij de vakbond. Als dat uitgesloten is wordt het natuurlijk wel moeilijk want bij de directie kan je ook niet terecht als ik het goed begrepen heb. Ik zou zeggen ik hoor morgen eens bij ons op school (zonder namen te noemen of concreet te zijn ) maar ben ook niet zeker dat secundair en lager dezelfde regels toepassen.
Ik ga alvast morgen eens in mijn documentatie snuffelen of ik iets vind, vooral een verlofstelsel dat geen gunst maar een recht is zou je uit de nood kunnen helpen denk ik. Ik laat het je wel weten
.

vandeputte_s
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 jun 2015 19:19

Voor de mensen die nog zouden geïnteresseerd zijn :

Het is inderdaad zo dat je kan terugkeren naar je school waar je TADD bent, tot 5 opeenvolgende niet presterende jaren, als je zelf ontslag neemt. Het speelt geen rol als je daar 1u of 20u TADD bent, want het "TADD-schap" wordt niet gemeten in uren.

Je verliest wel je uren waar je in benoemd bent.

Wat mij als belangrijk vertelt werd : als je volledig benoemd bent, dan kan je niet op dit stelsel terugvallen want dan ben je geen TADD-er meer. Je moet dus in principe tot minimum 1u onbenoemd zijn om hiervan te kunnen "genieten".

Waar ik mijn informatie vandaan heb? Een deskundige bij AgODi.

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”