Publieke vernedering? Hoe kan je klacht indienen?

Mijnrechten
Topic Starter
Berichten: 1

Publieke vernedering? Hoe kan je klacht indienen?

#1 , 24 apr 2015 01:22

Hallo,

Als student in het afstandsonderwijs maakte ik gisteren een publieke vernedering mee op de x waarbij ik behoorlijk belachelijk werd gemaakt door de docent in het nabij zijn van een 50-tal personen en een aantal andere docenten. De uitspraken van de docent waren niet alleen ongepast en onbeschoft. Ze deden niks ter zake en het was wel degelijk de bedoeling mij te kwetsen en mij belachelijk te maken voor de groep. Zijn commentaar werd door de andere studenten en sommige docenten ook niet gewaardeerd. Ter info: er is voordien nooit een discussie of onenigheid geweest aangezien dit de eerste en enige les was waaraan ik deelnam.

Het ergste is dat de docent een verpleegkundige is die respect, beleefdheid en bescheidenheid niet meteen in zijn woordenboek staan heeft.
Hij wordt ook niet beschouwd als een fantastische lesgever. Maar arrogantie en agressiviteit bezit hij wel.

Ik wil deze publiekelijke vernedering aanklagen temeer ik dit nog nooit heb meegemaakt. Ik heb al enkele stappen gezet, ondermeer richting ombudsdienst.
Maar weet iemand hoe ik dit kan aanklagen, al dan niet via juridische weg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 apr 2015 07:56

Wat is er gezegd?

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 24 apr 2015 11:16

Kan inderdaad strafbaar zijn, maar iets meer details zouden echt wel helpen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2015 14:50

Ik denk dat de ombudsdienst een goede eerste stap was. Als je hier mee verder wil gaan, ga je toch héél sterk in je schoenen moeten staan. Je zal dus getuigen moeten hebben die je verhaal bevestigen, en de uitspraken moeten zwaar genoeg zijn. Voor een uitspraak zoals "Amai, wat is er met uw haar gebeurd? Aan het stopcontact gehangen?" ga je niet naar de rechtbank... Die beantwoord je met iets in de zin van "Liever een te veel aan haar, dan een chronisch gebrek aan fatsoen, mijnheer de docent."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#5 , 27 apr 2015 10:52

Het ergste is dat de docent een verpleegkundige is die respect, beleefdheid en bescheidenheid niet meteen in zijn woordenboek staan heeft.
Hij wordt ook niet beschouwd als een fantastische lesgever. Maar arrogantie en agressiviteit bezit hij wel.
Pas maar op of hij pakt u terug voor smaad! 'Hij wordt ook niet beschouwd als een fantastische lesgever.' -> hebt u zijn evaluatierapporten gelezen?
Moeilijk geval om te beoordelen, te meer omdat ik uit uw post niet kan opmaken wie er precies wat tegen wie heeft gezegd en in welke context.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2015 13:33

Inderdaad. Slecht zijn in uw vak, arrogant zijn, gehaat zijn omwille van uw gedrag, etc... zijn geen strafbare feiten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BramV32@gmail.com
Berichten: 2

#7 , 09 jul 2015 16:25

De ombudsdienst van x) doet geen bal voor de studenten!

Ik ben samen met wat andere studenten een klacht gaan indienen tegen de tweede zit van het vak persoonlijk ontwikkelingsplan, omdat dit voor sommige studenten (waaronder ook ikzelf) niet eerlijk is. Het enige wat ze me toen hebben geantwoord is dat de ombuds er geen probleem in zag en vond dat we nog geluk hadden met de opdracht voor tweede zit.

Verder ben ik ook op de hoogte van nog enkele andere gevallen waarbij de ombuds niets heeft gedaan. Zo is een vriendin van me, naar de ombuds geweest inverband met haar bachelorproef volgend jaar. Ze was gaan klagen dat wanneer ze 1 vak niet had (en overigens geen zaken had met de bachelorproef), dat ze andere studenten tegen hield om de bachelorproef volgend jaar te doen. Het enige antwoord dat ze toen kreeg was dat ze daar niet over moest stressen, want dat het goed kon zijn dat haar groepspartner onder een bus liep.

Als je dus voor iets naar de ombuds gaat relativeren ze heel erg of praten volledig naast de kwestie.

ps: er zijn nog meerder verhalen gelijkaardig aan jou situatie, maar daar kun je niets tegen doen, toch niet via de ombuds

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jul 2015 17:03

Bram, een ombudsdienst is onafhankelijk (of zou dit toch moeten zijn). Het is niet omdat studenten iets komen aanklagen, dat ze ook meteen gelijk hebben. Als jij samen met "wat andere studenten" een klacht indient tegen de tweede zit van een vak, terwijl het gross van de studenten gewoon geslaagd is, kan ik me voorstellen dat de ombudsdienst uw klacht ongegrond verklaard.

Dit topic is trouwens bijna 3 maand oud...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BramV32@gmail.com
Berichten: 2

#9 , 11 jul 2015 00:27

Beste Gebruiker21,
Als de studenten volgens de docent over feedback beschikken voor de tweede zit en die er niet is, dan heeft de docent naar mijn mening ook geen recht om van deze student een tweede zit te vragen. Volgens mij moet een docent nog altijd een score kunnen staven/verantwoorden. Met een uitleg als:"je presentatie was niet goed", weet je evenveel als geen feedback. Of dit is toch mijn mening! . En hoe oud een topic ook is, een nieuw inzicht is toch niet erg of wel soms? Ik vertel hierop gewoon mijn ervaring met de ombuds, ik dring niemand iets op. Of wil je gewoon zeggen dat Mijnrechten het hierbij moet laten?

En als er dan nog niets aan gedaan wordt, kan je nog altijd klacht indienen bij de onderwijskoepels, dit heb ik nu wel nog niet gedaan (wel overwogen). Maar kan eventueel een uitweg zijn, indien je bewijzen hebt.

In ieder geval, was het enkel mijn ervaring met de ombuds, wat de andere er mee doen of laten, staat geheel aan hen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jul 2015 09:49

Beste Gebruiker21,
Als de studenten volgens de docent over feedback beschikken voor de tweede zit en die er niet is, dan heeft de docent naar mijn mening ook geen recht om van deze student een tweede zit te vragen.
Tenzij jullie schoolreglement anders specifieert, is het krijgen van feedback van de docent geen voorwaarde om een tweede zit te kunnen inrichten.
Volgens mij moet een docent nog altijd een score kunnen staven/verantwoorden. Met een uitleg als:"je presentatie was niet goed", weet je evenveel als geen feedback.
Veel heb je inderdaad niet aan die uitleg, maar dit neemt niet weg dat de presentatie inderdaad slecht geweest kon zijn. Zeker als er tijdens de presentatie meer dan één docent aanwezig was om te beoordelen, ga je tegen een slechte evaluatie van die presentatie niets kunnen beginnen.
Of dit is toch mijn mening! . En hoe oud een topic ook is, een nieuw inzicht is toch niet erg of wel soms?
Het topic ging over "publieke vernedering", niet over het aanvechten van een tweede zit. Dit topic dus aangrijpen om uw ongenoegen over uw ombudsdienst te uiten, is niet echt nuttig. U mag uiteraard uw mening geven, maar dit had misschien beter in een apart topic gebeurd.
Ik vertel hierop gewoon mijn ervaring met de ombuds, ik dring niemand iets op. Of wil je gewoon zeggen dat Mijnrechten het hierbij moet laten?
Ik zeg enkel dat indien de ombudsdienst uw klacht niet ontvankelijk vind, dat u daar ook eens moet over nadenken. Toen ik studeerde heb ik ook studenten naar de ombuds weten gaan omdat ze er in eerste zit niet doorwaren. Hun argumenten raakten naar mijn mening kant nog wal. Leerstof was zéér complex en syllabus legde die stof niet gedetailleerd genoeg uit. Dat die studenten nauwelijks naar die les kwamen, vertelden ze er niet bij. Ombuds is hier verder ook niet op ingegaan. Ik zeg niet dat dit in jouw geval ook zo is, maar ik geef maar aan dat een ombudsdienst niet altijd de kant van de student hoort te kiezen.
En als er dan nog niets aan gedaan wordt, kan je nog altijd klacht indienen bij de onderwijskoepels, dit heb ik nu wel nog niet gedaan (wel overwogen). Maar kan eventueel een uitweg zijn, indien je bewijzen hebt.
Als u zo overtuigd bent dat u onrecht aangedaan is, zie ik neit in waarom u daar geen klacht zou indienen. Laat ons in dat geval weten wat er uit de bus komt.
In ieder geval, was het enkel mijn ervaring met de ombuds, wat de andere er mee doen of laten, staat geheel aan hen.
Als je meent dat je de ombudsdienst moet aanspreken, moet je dat zeker doen. Maar als je geen gelijk krijgt van de ombuds, is het wat kort door de bocht om te zeggen dat de ombudsdienst hun werk niet goed doen... That was my only point...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12818

#11 , 14 jul 2015 10:39

In ieder geval, was het enkel mijn ervaring met de ombuds, wat de andere er mee doen of laten, staat geheel aan hen.
Om dan te gaan veralgemeniseren dat de "de ombudsdienst geen bal doet voor de studenten" is ook niet correct he. Uw post lijkt mij meer persoonlijke frustratie dan meerwaarde aan dit topic.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jul 2015 11:19

Ik ben zelf ook ooit ombudsman geweest tijdens mijn eerste jaar van mijn doctoraatsopleiding aan de "grootste" univesiteit van Vlaanderen. Misschien dat het ondertussen allemaal veranderd is, we spreken hier van een kleine 15 jaar geleden, maar toen was de ombudsman een Chinese vrijwilliger zonder enige vorm opleiding of zelfs richtlijnen. Als ombuds probeerde je dan ook naar eigen inzicht en vermogen te bemiddelen tussen student en prof. De meeste gevallen handelde over gemiste examens door ziekte of uitzonderlijke omstandigheden en waren meestal gemakkelijk door bemiddeling op te lossen. Bij moeilijkere problemen sta je dan als ombuds zonder opleiding vaak zelf met de rug tegen de muur.

Vercingetorix
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 aug 2016 17:47

Heb dit ook voorgehad in x, een lector van een programmeervak met de initialen blablabla vertoonde in het eerste semester regelmatig driftbuien en viel leerlingen verbaal aan "VERDOMDE STRONTVLIEG". Nooit verwacht zon infantiele uitlatingen te mogen aanzien op een hogere onderwijsinstelling. Gedurende het tweede semester bleek hij best een sympathieke kerel.

De ombudsdienst daaro' komt in mijn ogen ook eerder laks over. Ze hebben mij tijdelijk uitsgeschreven omdat de dienst studietoelagen geen ontvangstbevestiging doorgaf, ondanks dat de daarvoor voorziene periode nog niet verstreken was. Ik kreeg 3!!!!!! weken later terug toegang tot het leerplatform toen de examens al begonnen waren. In mails vraag ik naar verhaal; blijken ze heel goed te beseffen dat ze zulke zaken beter niet toegeven in schriftelijke vorm, dus kan ik het niet bewijzen voor eventuele betwistingen. Nonde!

WP002
Berichten: 1479

#14 , 28 aug 2016 19:02

Wij docenten zijn ook maar mensen en hebben ook al eens een slechte dag. Desondanks, iemand uitschelden voor strontvlieg is er duidelijk over en in zo'n geval, ongeacht de omstandigheden, zouden op zijn minst excuses van de docent op zijn plaats zijn,

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 sep 2016 10:57

Heb dit ook voorgehad in x, een lector van een programmeervak met de initialen blablabla vertoonde in het eerste semester regelmatig driftbuien en viel leerlingen verbaal aan "VERDOMDE STRONTVLIEG".
Klinkt als een docent waar ik ook ooit les van gehad heb (een ex-militair die in de hogeschool aan de X in Antwerpen les gaf). Uitspraken als "als ge uw bakkes nie kunt toe houden, bolde het beter af! Ik ben hier niet voor niets mijn kl*ten aan het afdraaien voor het bord" waren schering en inslag. Best een leuke docent, maar verbaal wel "een specialleke". Er zijn zelfs studenten die zijn uitspraken opegenomen hebben, in een dancenummer gegoten, en dat nummer is nog gedraaid geweest op Studio Brussel. :p. Ah, de studententijd... wat een zalige tijd was dat, zeg!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Onderwijsrecht”