GIP geweigerd door het staatsonderwijs. "GOKBEDRIJF"

Gokken
Topic Starter
Berichten: 24

GIP geweigerd door het staatsonderwijs. "GOKBEDRIJF"

#1 , 14 apr 2015 02:10

Hallo

Ik zit nu in mijn laatste jaar in het middelbare onderwijs en ik moest zoals alle leerlingen die les volgen in België een GIP(eindejaarspresentatie) maken. Hierbij was het de bedoeling om een bedrijf te openen op papier en er 1 jaar lang mee bezig te zijn. Ik heb/had voor mijn GIP een "GOKBEDRIJF" geopend, vooraleer ik dit deed vroeg ik eerst aan mijn leerkracht of ze dit wouden toelaten, nadat ik lang heb moeten smeken werd dit goedgekeurd door de school dus ben ik sinds begin september tot nu toe bezig geweest aan mijn "GOKBEDRIJF" op papier.
Ik kreeg vorig week te horen dat mijn GIP is geweigerd door het staatsonderwijs van België, en dat ik helemaal opnieuw op een blanko papier opnieuw een ander soort bedrijf moet proberen op te stellen, dus ik heb van begin september tot nu toe voor niks zo hard gewerkt voor mijn gokbedrijf en nu moet ik tot eind juni(voor GIP heeft ieder leerling tijd om van begin september tot eind juni eraan te werken) een nieuw soort bedrijf opstellen en eraan werken.

Ik heb zoveel moeite gedaan, ik vind het zo jammer dat mijn GIP geweigerd wordt. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik heb de school gecontacteerd en ik kreeg als antwoord "Stel een nieuw bedrijf op, je haalt het wel" ondertussen zou ik het nooit halen alsof we enkel GIP hebben als opdracht voor school. Ze beseffen niet hoeveel energie ik eraan heb besteed.

Kan ik bij een instantie een klacht indienen zodat mijn GIP toch nog verder gezet wordt?
Ik had als doelgroep de "gokverslaafden" gekozen maar ik denk niet dat het daarmee te maken heeft, er werd tegen mij gewoonweg gezegd dat een gokbedrijf als GIP niet geaccepteerd wordt in het Belgische onderwijs. Dus met leeftijd heeft het ook niks te maken want ik ben 18+.

Ik hoop dat jullie tips hebben waarmee mijn GIP van gokbedrijf toch nog verdergezet mag worden.


Met vriendelijke groeten

BETLOVERS

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 apr 2015 09:00

Een Gokbedrijf is nu eens geen goed voorbeeld voor jongeren. Zet aan tot gokverslaving, en werd waarschijnlijk daarom geweigerd..

k.b.
Berichten: 876

#3 , 14 apr 2015 13:57

Een Gokbedrijf is nu eens geen goed voorbeeld voor jongeren. Zet aan tot gokverslaving, en werd waarschijnlijk daarom geweigerd..

Ik volg volledig dat dit geen onderwerp is voor een 18 jarige ...

Maar dit was ook al niet het geval in september ...
Op dat moment had men moeten melden dat "aandringen geen zin heeft" ...

Volgens mij ziet de school dit zelf ook in ...

k.b.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 14 apr 2015 17:56

Stel een brief op waarin U de GIP dat in september werd goedgekeurd wenst af te werken.
Of het moreel verwerpelijk is of niet doet niks ter zake.
Een gokbedrijf oprichten is niet illegaal+ als ze iets anders wilden moesten ze dit maar bij aanvang kenbaar maken in september en niet in de 3de trimester.
En maak kenbaar dat U juridische stappen niet uit de weg zal gaan hiervoor.

het oprichten van een gokbedrijf kan net interessant zijn als voorbeeld gezien de strenge wetgeving hieromtrent, en je hierover dus heel wat zult moeten opzoeken.
Het is dus geen eenvoudig voorbeeld die je gebruikt als GIP.

k.b.
Berichten: 876

#5 , 15 apr 2015 16:04

Stel een brief op waarin U de GIP dat in september werd goedgekeurd wenst af te werken.
Of het moreel verwerpelijk is of niet doet niks ter zake.
Een gokbedrijf oprichten is niet illegaal+ als ze iets anders wilden moesten ze dit maar bij aanvang kenbaar maken in september en niet in de 3de trimester.
En maak kenbaar dat U juridische stappen niet uit de weg zal gaan hiervoor.

het oprichten van een gokbedrijf kan net interessant zijn als voorbeeld gezien de strenge wetgeving hieromtrent, en je hierover dus heel wat zult moeten opzoeken.
Het is dus geen eenvoudig voorbeeld die je gebruikt als GIP.

En dan werk je het af en volgt er een "negatieve beoordeling" ...
Of denk je dat het foutloos en volledig zal zijn ??

Beter gewoon doen wat de school vraagt ... de onderwijsinstelling zal bij de beoordeling wel rekening houden met het hele dossier ...
en valt het tegen ... dan kan je nog altijd ten strijde trekken ...

Benevens de onderwijsinstelling is er niemand die u het diploma kan geven ... NIEMAND ...

k.b.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 15 apr 2015 16:09

Ik wil die school nog wel eens een B of C attest zien afgeven, wanneer de GIP goed gemaakt werd, en die in september wel degelijk werd goedgekeurd.
Ze hebben juridisch geen voet om op te staan.

Laat ons eerlijk zijn, nu nog beginnen aan een nieuwe GIP terwijl de eindexamens voor de deur staan? :?
En 'rekening houden met' is zo wijd voor interpretatie als de Schelde bij de monding.
Zeker bij mensen met plots geheugenverlies als ze moeten beoordelen.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 15 apr 2015 16:29

De kans dat ze voor het nieuwe werk een B of C attest geven is volgens mij ook 0 op 100 hoor
zelfs als het niet goed en niet volledig is ... maar de leerling toont een inspanning te doen ...
Ze hebben inderdaad juridisch geen voet om op te staan om een negatieve beoordeling te geven ...

En als je een negatieve beoordeling krijgt op je "gok GIP" en deze beoordeling is goed onderbouwd en geargumenteerd wat ga je dan beginnen ?
Met welke argumenten ga je dan je resultaat betwisten ???
of denk je dat " ze trappen na " omdat ik een brief heb geschreven indruk zal maken

giserke
Berichten: 2434

#8 , 15 apr 2015 16:36

Feitelijk plaatst de school zichzelf in een domme zwakke positie.

k.b.
Berichten: 876

#9 , 15 apr 2015 16:57

Feitelijk plaatst de school zichzelf in een domme zwakke positie.
Right ,

En ik vermoed dat men dat echt wel weet maar dat men liever geen GIP's heeft over GOKKEN ...
En de school heeft gekozen de leerling te contacteren met het verzoek iets anders te maken ...

Ik zou dan ook vragen dat ze deze "late beslissing" schriftelijk mededelen ( als dit al niet gebeurd is ) en erop antwoorden dat U gevolg zal geven aan hun verzoek en al het nodige zal doen om binnen het resterend tijdsbestek de GIP in te dienen ...
Ik zou zelfs niet het minste uitstel vragen ... probeer nog wel enkele "opvolgmomenten" te prikken en wees hierop aanwezig ...

Ook deze "late beslissing" zou ik natuurlijk zorgvuldig bewaren maar ik durf erop rekenen dat je deze niet meer nodig zal hebben ...

Is een case geworden van "zuiver procedure " .... en niet meer van "inhoud" ....

k.b.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 15 apr 2015 17:05

Ik kan enkel zeggen: "U heeft verkeerd gegokt".

Ik kan me moeilijk indenken dat er ergens een ambtenaar zit die al die schoolwerkjes moet goedkeuren...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

k.b.
Berichten: 876

#11 , 15 apr 2015 23:15

Ik kan enkel zeggen: "U heeft verkeerd gegokt".

Ik kan me moeilijk indenken dat er ergens een ambtenaar zit die al die schoolwerkjes moet goedkeuren...

Uiteraard niet ...

Volgens mij is het gewoon een beslissing van de schooldirectie ...
Er worden lijsten gemaakt van de titels , ... , de titel van een GIP wordt vermeld in een CV , ... en deze school wil haar naam niet verbonden zien met zaken als "GOKKEN" ...
Daarom heeft er vermoedelijk iemand in de hierarchische lijn van de schooldirectie "ingegrepen"

En die ambtenaar die daar zit ... die zal vermoedelijk volgende vraag stellen ... " Wat zegt uw school en examenreglement over dergelijke afwijzingen last minute ? "

Gokken , verslavingen , alcoholmisbruik , ... allemaal "boeiende onderwerpen" ... maar als je bvb in een economische richting een GIP wil maken kan je nog misschien wel "een praatcafé" beginnen ... maar een meer winstgevende drankgelegenheid met paaldanseressen waar men 20 euro moet betalen voor ne jupiler dat zal je na je diploma moeten verwezenlijken ...

k.b.

Gokken
Topic Starter
Berichten: 24

#12 , 16 apr 2015 01:24

Bedankt voor jullie reacties

Ik ben zeker en vast niet van plan om een nieuw GIP(bedrijf) op te bouwen op papier. Ik had/heb een reden om een gokbedrijf voor mijn GIP te gebruiken want ik ben van plan om mijn gokbedrijf in de toekomst te verwezenlijken en daarom vind ik dat deze GIP een goede voorbereiding is voor in de toekomst. Ik vind dat mijn argument zeer duidelijk en juist is om mijn GIP verder te zetten en om geen nieuw bedrijf te moeten starten op papier.

Als de school het niet mooi vindt om onderwerpen te horen over gokken, verslaving, alcoholmisbruik, roken moeten de scholen ervoor zorgen dat ze deze dingen kunnen voorkomen en vermijden, en dat ze die groep mensen moeten aanpakken en niet mijn onrealistische gokbedrijf. Nu mijn gokbedrijf is niet realistisch daarom vind ik dat dit geaccepteerd moet worden en dat ze niet tijdens de laatste 10 weken moeten afkomen dat ik met een nieuw GIP moet beginnen dat helemaal niet!!!!! Denken jullie nu echt dat ik enkel met mijn GIP bezig ben voor school? Ik moet toch ook nog tijd hebben om taken te maken, toetsen te leren, examens leren en zoals een normale mens ook een beetje kunnen ontspannen door iets te doen WAT NIKS MET SCHOOL TE MAKEN HEEFT!

Ik ben al 3 jaar achter en dan nog geef ik mijn moed niet op om mijn diploma van Handel in ontvangst te nemen. Wat wilt die staatsonderwijs/school van mij? is 3x plakken niet genoeg geweest?! :'@
Ik dacht lekker dat ik eindelijk verlost was geraakt van die miserie(miserie dat ik 3 jaar achterstand heb) en dat ik eindelijk een nieuwe fase ging tegenkomen in mijn leven door naar de hogeschool te gaan en nu dit?!
Weten jullie waarom ze het nu pas zeggen dat mijn GIP niet mag doorgaan? Omdat ik paar weken terug miserie heb bezorgd aan een leerkracht omdat ze het nodig vond om mij te "pesten" omdat ik 3 jaar ben blijven plakken.
Kijk eens naar jongens en meisjes van mijn leeftijd, ze zitten in hun laatste jaar hogeschool en volgend jaar mogen ze gaan werken en ik na dit nog 3 jaar blokken.

Ik moet iets doen zodat ik verder mag werken aan mijn gokbedrijf...

giserke
Berichten: 2434

#13 , 16 apr 2015 02:22

Feitelijk plaatst de school zichzelf in een domme zwakke positie.
Right ,

En ik vermoed dat men dat echt wel weet maar dat men liever geen GIP's heeft over GOKKEN ...
En de school heeft gekozen de leerling te contacteren met het verzoek iets anders te maken ...

Ik zou dan ook vragen dat ze deze "late beslissing" schriftelijk mededelen ( als dit al niet gebeurd is ) en erop antwoorden dat U gevolg zal geven aan hun verzoek en al het nodige zal doen om binnen het resterend tijdsbestek de GIP in te dienen ...
Ik zou zelfs niet het minste uitstel vragen ... probeer nog wel enkele "opvolgmomenten" te prikken en wees hierop aanwezig ...

Ook deze "late beslissing" zou ik natuurlijk zorgvuldig bewaren maar ik durf erop rekenen dat je deze niet meer nodig zal hebben ...

Is een case geworden van "zuiver procedure " .... en niet meer van "inhoud" ....

k.b.
Maar wanneer andere vakken in gevaar komen door die nieuwe GIP, wie neemt daar dan de verantwoordelijkheid van?

WP002
Berichten: 1479

#14 , 16 apr 2015 08:13

Mag ik eens vragen... zo'n GIP-opdracht (da's toch een soort mini-onderneming of zoiets)... dat gaat daarbij toch om een FICTIEF bedrijfje hè?

k.b.
Berichten: 876

#15 , 16 apr 2015 09:57

Feitelijk plaatst de school zichzelf in een domme zwakke positie.
Right ,

En ik vermoed dat men dat echt wel weet maar dat men liever geen GIP's heeft over GOKKEN ...
En de school heeft gekozen de leerling te contacteren met het verzoek iets anders te maken ...

Ik zou dan ook vragen dat ze deze "late beslissing" schriftelijk mededelen ( als dit al niet gebeurd is ) en erop antwoorden dat U gevolg zal geven aan hun verzoek en al het nodige zal doen om binnen het resterend tijdsbestek de GIP in te dienen ...
Ik zou zelfs niet het minste uitstel vragen ... probeer nog wel enkele "opvolgmomenten" te prikken en wees hierop aanwezig ...

Ook deze "late beslissing" zou ik natuurlijk zorgvuldig bewaren maar ik durf erop rekenen dat je deze niet meer nodig zal hebben ...

Is een case geworden van "zuiver procedure " .... en niet meer van "inhoud" ....

k.b.
Maar wanneer andere vakken in gevaar komen door die nieuwe GIP, wie neemt daar dan de verantwoordelijkheid van?

TS mag geen andere vakken in gevaar brengen ... net als andere studenten moet hij nu zijn tijd verdelen en vooral inzetten op het studeren voor de examens ...
Dat zijn GIP dan minder dik is ... so be it ...

Uiteraard ga je nergens komen met een uitleg dat je bepaalde examens niet slaagde omdat je een nieuwe GIP zou gemaakt hebben ...

Maar voor zover ik begrijp ( via pb) gaat TS er voor kiezen de huidige GIP verder af te werken ... compleet begrijpelijk ... en hij heeft er ook alle recht toe ...
en verder krijgen we een heel verhaal ...

De betreffende beoordeelarrs zullen zich over dit GIP buigen ... en de resultaten zullen naar de klasseraad gaan ... waarna de resultaten zullen medegedeeld worden aan deze meerderjarige leerling .

k.b.

Terug naar “Onderwijsrecht”