GSM afnemen

Dantonse
Topic Starter
Berichten: 3

GSM afnemen

#1 , 09 sep 2014 18:58

Beste,
Vandaag is mijn gsm afgegaan tijdens de les. Hiermee heb ik die moeten afgeven, en mag ik hem 7 dagen niet meer terug. De tweede keer is 14 dagen, de derde keer is 21 dagen en de laatste keer worden er verdere stappen ondernomen. Nu vraag ik me af of dit eigenlijk wel kan, het staat in het schoolregelement, dat ik vorige week ondertekend heb, maar nu zit ik wel als 14-jarige een week zonder GSM, en ik reis alleen dus ik moet mijn ouders verder op de hoogte kunnen stellen als er een trein vertraging heeft of als ik iets voor heb.
Met vriendelijke groeten,
X

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 sep 2014 19:58

Hoe deden wij dat vroeger? Geen GSM en we leven ook nog allemaal. Je zal die 7 dagen wel overleven, en laat het een les zijn.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 09 sep 2014 21:51

Van twee dingen één : ofwel ondertekent u het schoolreglement en aanvaardt u de bepalingen ervan. Ofwel bent u niet akkoord en zoekt u een school waarvan het reglement u wel aanstaat...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2014 22:38

Wat staat er exact in het schoolreglement?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 09 sep 2014 22:56

Toch eens lezen :
http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/ ... 090570.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ond.vvkso-ict.com/vvksosites/UPL ... 11-009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de school kan er best eens afgesproken worden met de lokale politie en het parket en een protocol afgesloten worden.
Heeft het voordeel dat school twee hulplijnen heeft om degelijke zaken op te lossen.

eylis
Berichten: 8842

#6 , 09 sep 2014 23:39

De school is hoe dan ook in fout. Je bent minderjarig, maar je ouders mogen en kunnen eisen dat je GSM op het einde van de dag terug aan je overhandigd wordt. De strafmaatregel kan tijdens de schooluren en meerdere dagen wel verderlopen zodat je telkens smorgens de GSM terug afgeeft. Maar de directie van de school kan en magna schooluren geen goederen in beslag houden, zelfs als je het schoolreglement getekend hebt. Het is onwettelijk. Het zijn je ouders die hiervoor contact moeten nemen met de directie. Het verbaast me dat er nog directies zijn die nog niet weten hoe ze het zo'n tuchtmaatregel correct moeten organiseren. Deze materie is al lang besproken geweest bij de onderwijsnetten en men wéét hoe men het kan toepassen....

eylis
Berichten: 8842

#7 , 09 sep 2014 23:47

en nog een pertinente bedenking: hoe kan dat nu dat jij (als minderjarige) het schoolregelement hebt ondertekent? Volgens de rechtlijnen van het ministerie van onderwijs moeten de OUDERs het schoolreglement ondetekenen als de leerling minderjarig is. Jouw handtekening heeft totaal geen bekrachtigingswaarde. Waarom laat de school de leerlingen het reglement ondertekenen? School is niet goed bezig, want dat betekent dat de ouders zich dus niet akkoord verklaard hebben met het pedagogisch project, de tuchtmaatregelen, de deliberatieprocedure. Daar gaan poppen dansen dit schooljaar...Hopelijk bekijkt de inspectie de inschrijvingsdossiers niet.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 09 sep 2014 23:53

Van twee dingen één : ofwel ondertekent u het schoolreglement en aanvaardt u de bepalingen ervan. Ofwel bent u niet akkoord en zoekt u een school waarvan het reglement u wel aanstaat...
Of je tekent dit, goed op de hoogte zijn van je rechten en wetend welke bepaling nietig zijn, en dus onmogelijk afgedwongen kunnen worden. Net als iedereen heeft een school zich aan de wet te houden, en een reglement op te stellen volgens deze wetten.

Je kan gerust laten weten aan de directie dat het achterhouden na schooluren van je GSM valt onder diefstal, en dat je hier gerust klacht tegen zal indienen indien nodig. Het verplicht afgeven van je GSM 's ochtends en pas 's avonds terugkrijgen kan dan weer wel als strafmaatregel.

Dantonse
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 10 sep 2014 08:41

Erg bedankt voor de antwoorden
@mavia105, tja dat is er nu zowat ingegroeid he, tegenwoordig zijn er weinig 14-jarigen ZONDER gsm, en iets missen is altijd moeilijker dan iets nooit hebben hé :p
Ik zal vanavond eens neerpennen wat er exact in het reglement staat, trouwens moesten Ik en mijn ouders het reglement ondertekenen, sorry voor de typo! Vanavond zal ik een iets gedetailleerde post maken.
Erg bedankt voor de hulp alvast!

eylis
Berichten: 8842

#10 , 10 sep 2014 08:43

Turaki, de ouders moeten dit bij de directie aankaarten en klacht neerleggen. Poster is minderjarig...

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 10 sep 2014 09:19

Turaki, de ouders moeten dit bij de directie aankaarten en klacht neerleggen. Poster is minderjarig...
Nope, om zich burgerlijke partij te stellen of een procedure te starten moet dit door hun voogd of ouder worden gedaan, maar voor zaken die geen rechtshandelingen zijn (zoals klacht neerleggen wegens diefstal, zich registreren als slachtoffer, beroep doen op slachtofferhulp) kan een minderjarige zelf actie ondernemen.

Meer info (p6):
http://www.kinderrechtswinkel.be/index. ... jeugdrecht" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 10 sep 2014 16:55

Is geen diefstal... de GSM werd overhandigd ... diefstal is het wegnemen met bijzonder (kwaadwillig) opzet.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 10 sep 2014 17:47

En wat is het achterhouden van iemand anders zijn eigendom?

eylis
Berichten: 8842

#14 , 10 sep 2014 18:04

Turaki, dit gaat over diplomatie: de zaak zal beter en met minder heisa afgehandeld worden als de ouders contact opnemen met de directie om op de juridische contact te wijzen waarbinnen een school tuchtmaatregels kan nemen (zie mijn posts). Dan kan de dirctie zonder al te veel "pedagogisch gezichtsverlies" de maatregel aanpassen. Als een schoolopende leerling van 14 dit rechtstreeks aankaart is het A/ voor de directie niet duidelijk of de ouders van de jongere ook achter dat protest staan en dan kan de situatie nog blijven aanslepen. En B/ binnen de schoolcontext het reglement contesteren en dergelijke is het toch de ouder die dat best doet. Het moet niet zover gaan dat er officieel klacht neergelegd moet worden hoor. Dat lost zich op als de ouders de directie contacteren.

WP002
Berichten: 1479

#15 , 10 sep 2014 19:07

Als lesgever wil ik toch eens de volgende vraag stellen: kan u mij één reden geven waarom u tijdens de les bereikbaar zou moeten zijn? En aanvullend, maar dat is een meer retorische vraag: ziet u niet in dat dit ronduit onbeschoft is tegenover de leerkracht die een poging doet u iets bij te brengen?

Terug naar “Onderwijsrecht”