GSM afnemen

Turaki
Berichten: 6870

Re: GSM afnemen

#16 , 10 sep 2014 19:19

Als lesgever wil ik toch eens de volgende vraag stellen: kan u mij één reden geven waarom u tijdens de les bereikbaar zou moeten zijn? En aanvullend, maar dat is een meer retorische vraag: ziet u niet in dat dit ronduit onbeschoft is tegenover de leerkracht die een poging doet u iets bij te brengen?
Dat u als leerkracht de GSM afneemt (lees: vraagt af te geven, of de klas te verlaten) heb ik geen probleem mee. Dat deze voor de rest van de dag wordt achtergehouden ook niet. Zelfs bijkomende tuchtmaatregelen (bv dagen erna GSM telkens voor de dag afgeven, strafstudie indien men hier ongepast op reageert, ...) zijn hier op zijn plaats. Maar zodra de lessen stoppen, en de leerling naar huis gaat, dient u deze terug te geven.

Dit is waar deze thread over gaat, niet over hoe een leerling in de klas zich dient te gedragen. Blijf alstublieft bij het onderwerp, zoals beschreven staat in de forumregels (die u ongetwijfeld gelezen heeft, het zou namelijk onbeschoft zijn om te verwachten dat iemand de regels die u oplegt naleeft, maar zelf meent dat dit omgekeerd niet voor u van toepassing is).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre
Berichten: 453

#17 , 21 sep 2014 23:27

Turaki, regels op een form kunnen wettelijk niet worden afgedwongen dus uw vergelijking is een beetje scheef getrokken als je het toch wil hebben over dat alles alleen maar kan binnen een wettelijk kader en niet binnen een kader van "afspraken tussen jou en mij"
Nu ja goed de opgegeven reden "ik moet mijn ouders toch ....... waarom een veertienjarige en zijn gsm onafscheidelijk zijn ........ yeah right. Spijtig genoeg lijkt mij dit een topic van ik heb veel rechten maar zo weinig mogelijk plichten of verantwoordelijkheden. Een verhaal van waarden en normen die ze ....................... niet meer hebben laat staan willen kennen. Anderzijds. In onze branche is concentratie tijdens de job van groot belang gezien hoogtes en machines in het spel zijn. Wie zijn telefoontje opneemt maakt zeer grote kans om zijn gsm te mogen houden met daarboven op C4. Wet of geen wet. En wees gerust ze zetten er bij ons wel een andere reden op.

Maar ik kan best begrijpen dat veiligheid en wellevendheid te ver uit elkaar liggen om alles over een kam te scheren. Hoewel het in sé toch gaat over respect en de positie van jezelf in een groep van gelijkgestemden.
Praktisch gezien zou de wetgever er misschien een regel kunnen van maken net zoals een rookverbod. Da zou er al héél wat minder discussie zijn.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#18 , 21 sep 2014 23:40

Practische oplossing:

Gsm afnemen en hem enkel teruggeven aan de ouders (moeten die dan maar zelf komen ophalen).
Zo worden ze er (telkens opnieuw) aan herinnerd dat dit deel van de opvoeding is die ze aan hun kind moeten verschaffen.
Lastig als ze telkens terug naar die school moeten gaan om praatdoos van zoonlief op te halen......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#19 , 21 sep 2014 23:47

Turaki, regels op een form kunnen wettelijk niet worden afgedwongen dus uw vergelijking is een beetje scheef getrokken als je het toch wil hebben over dat alles alleen maar kan binnen een wettelijk kader en niet binnen een kader van "afspraken tussen jou en mij"
Nog steeds een juridisch forum, dus ik zie niet in hoe dit relevant kan zijn (net als de rest van uw post). Maar als u mijn post goed had gelezen had u ook gezien dat ik volledig akkoord ga met elke maatregel die valt binnen de bevoegdheid van de school, en had uw hele betoog niet gemoeten.
Practische oplossing:

Gsm afnemen en hem enkel teruggeven aan de ouders (moeten die dan maar zelf komen ophalen).
Zo worden ze er (telkens opnieuw) aan herinnerd dat dit deel van de opvoeding is die ze aan hun kind moeten verschaffen.
Lastig als ze telkens terug naar die school moeten gaan om praatdoos van zoonlief op te halen......
Ook niet afdwingbaar, dus geen oplossing.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#20 , 22 sep 2014 00:01

Ik zie niet in waarom dat niet afdwingbaar is via een schoolreglement.
Een schoolreglement is tenslotte een contract.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38587

#21 , 22 sep 2014 00:09

Dat kan uiteraard wel ...
Kan een minderjarige LL wel een eigendom hebben -- houder abonnement zullen vermoedelijk de ouders zijn.
Best zulke zaken in schoolreglement zetten.
We hebben het gehad over een GSM maar wat doet men met vuurwerk dat LL afsteken op de speelplaats of wanneer de leerkracht plots ziet dat LL een mes/knipmes op zak heeft/in boekentas.

Turaki
Berichten: 6870

#22 , 22 sep 2014 07:36

Rechtbank zal er van uit gaan dat minderjarige stilzwijgend mandaat van de ouders heeft, en in dit geval kan optreden in de plaats van. Eisen dat ouders komen ophalen zal in veel gevallen praktisch niet mogelijk zijn, en dit dan afdwingen is rechtsmisbruik.
Ik zie niet in waarom dat niet afdwingbaar is via een schoolreglement.
Een schoolreglement is tenslotte een contract.
Het is niet omdat het in een contract staat, dat het rechtsgeldig is. Nietigheid van clausule is iets dat voor zeer veel contracten opgaat.
We hebben het gehad over een GSM maar wat doet men met vuurwerk dat LL afsteken op de speelplaats of wanneer de leerkracht plots ziet dat LL een mes/knipmes op zak heeft/in boekentas.
Dat gaat over verboden zaken, maar ook hier kan men dit niet afpakken, en vragen (en teruggeven op einde van lesdag, vergezeld van zware sanctie). Als leerling niet wil afgeven, of je wil dit permanent afpakken, moet je de politie bellen, die dit kunnen.

giserke
Berichten: 2434

#23 , 22 sep 2014 10:32

Hoe deden wij dat vroeger? Geen GSM en we leven ook nog allemaal. Je zal die 7 dagen wel overleven, en laat het een les zijn.
Dit zou nog wel eens raar kunnen uitkomen voor die school.
Stel dat die leerling op weg naar school of naar huis een ongeval tegenkomt, overvallen wordt en de hulpdiensten moet verwittigen, en dit niet kan doen omdat die school beslag heeft gelegd op zijn GSM...
Die school kan in dit geval wel eens de rekening gepresenteerd krijgen.
Laatst gewijzigd door giserke op 22 sep 2014 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

giserke
Berichten: 2434

#24 , 22 sep 2014 10:34

Ik zie niet in waarom dat niet afdwingbaar is via een schoolreglement.
Een schoolreglement is tenslotte een contract.
Een schoolreglement mag niet ingaan tegen de wet.
En inbeslagname van goederen gedurende meerder dagen, hoort niet aan de school toe.
Volgens mij kunnen ze wel die GSM afnemen, en savonds terug geven via het secretariaat.

giserke
Berichten: 2434

#25 , 22 sep 2014 10:39

Is geen diefstal... de GSM werd overhandigd ... diefstal is het wegnemen met bijzonder (kwaadwillig) opzet.
De school staat heeft in deze een vertrouwenspositie, met behoorlijk wat macht.
maw, als de school die jongen dwingt zijn GSM af te geven, en niet wil teruggeven kan wel degelijk over diefstal worden gesproken.

giserke
Berichten: 2434

#26 , 22 sep 2014 10:42

Turaki, dit gaat over diplomatie: de zaak zal beter en met minder heisa afgehandeld worden als de ouders contact opnemen met de directie om op de juridische contact te wijzen waarbinnen een school tuchtmaatregels kan nemen (zie mijn posts). Dan kan de dirctie zonder al te veel "pedagogisch gezichtsverlies" de maatregel aanpassen. Als een schoolopende leerling van 14 dit rechtstreeks aankaart is het A/ voor de directie niet duidelijk of de ouders van de jongere ook achter dat protest staan en dan kan de situatie nog blijven aanslepen. En B/ binnen de schoolcontext het reglement contesteren en dergelijke is het toch de ouder die dat best doet. Het moet niet zover gaan dat er officieel klacht neergelegd moet worden hoor. Dat lost zich op als de ouders de directie contacteren.
Daar ben ik volledig mee akkoord. Ik zou als ouder dit ook zo oplossen. En overeenkomen met smorgens GSM afgeven, savonds terug.
En als daar eventueel nog een strafstudie bij zit dan moet die leerling dat dan maar ondergaan.

giserke
Berichten: 2434

#27 , 22 sep 2014 10:45

Practische oplossing:

Gsm afnemen en hem enkel teruggeven aan de ouders (moeten die dan maar zelf komen ophalen).
Zo worden ze er (telkens opnieuw) aan herinnerd dat dit deel van de opvoeding is die ze aan hun kind moeten verschaffen.
Lastig als ze telkens terug naar die school moeten gaan om praatdoos van zoonlief op te halen......
Dit zou je kunnen doen, maar dat ontslaat de school niet van zijn aansprakelijkheid wanneer die leerling in een noodgeval effectief zijn GSM nodig heeft.

Vandebos
Berichten: 16087

#28 , 22 sep 2014 11:39

Turaki, regels op een form kunnen wettelijk niet worden afgedwongen dus uw vergelijking is een beetje scheef getrokken als je het toch wil hebben over dat alles alleen maar kan binnen een wettelijk kader en niet binnen een kader van "afspraken tussen jou en mij"
Nu ja goed de opgegeven reden "ik moet mijn ouders toch ....... waarom een veertienjarige en zijn gsm onafscheidelijk zijn ........ yeah right. Spijtig genoeg lijkt mij dit een topic van ik heb veel rechten maar zo weinig mogelijk plichten of verantwoordelijkheden. Een verhaal van waarden en normen die ze ....................... niet meer hebben laat staan willen kennen. Anderzijds. In onze branche is concentratie tijdens de job van groot belang gezien hoogtes en machines in het spel zijn. Wie zijn telefoontje opneemt maakt zeer grote kans om zijn gsm te mogen houden met daarboven op C4. Wet of geen wet. En wees gerust ze zetten er bij ons wel een andere reden op.

Maar ik kan best begrijpen dat veiligheid en wellevendheid te ver uit elkaar liggen om alles over een kam te scheren. Hoewel het in sé toch gaat over respect en de positie van jezelf in een groep van gelijkgestemden.
Praktisch gezien zou de wetgever er misschien een regel kunnen van maken net zoals een rookverbod. Da zou er al héél wat minder discussie zijn.
Euhh, als je wenst kan ik het volgen van regels op dit forum eenvoudig afdwingen hoor...

Vandebos

Franciscus
Berichten: 38587

#29 , 22 sep 2014 19:04

Probeer hier toch wat bij te brengen en neen het is nog altijd geen diefstal hoor :)
De omzendbrieven heb ik al genoemd ... voor de andere zaken of in feite voor alle zaken die niet in een schoolomgeving thuishoren is er slecht één wettelijk adres en dat is de politie.
Die kunnen beslag leggen op de voorwerpen die een gevaar vormen ( volgens de betreffende wetgevingen) of burgerlijk beslag via burgemeester.
Eens lezen ...en werkt meer dan behoorlijk
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5273,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de geïnteresseerde ouders misschien iets om over na te denken en ook eens om voor te stellen aan hun directies....

ganapathi tantre
Berichten: 453

#30 , 22 sep 2014 20:12

Turaki, regels op een form kunnen wettelijk niet worden afgedwongen dus uw vergelijking is een beetje scheef getrokken als je het toch wil hebben over dat alles alleen maar kan binnen een wettelijk kader en niet binnen een kader van "afspraken tussen jou en mij"
Nu ja goed de opgegeven reden "ik moet mijn ouders toch ....... waarom een veertienjarige en zijn gsm onafscheidelijk zijn ........ yeah right. Spijtig genoeg lijkt mij dit een topic van ik heb veel rechten maar zo weinig mogelijk plichten of verantwoordelijkheden. Een verhaal van waarden en normen die ze ....................... niet meer hebben laat staan willen kennen. Anderzijds. In onze branche is concentratie tijdens de job van groot belang gezien hoogtes en machines in het spel zijn. Wie zijn telefoontje opneemt maakt zeer grote kans om zijn gsm te mogen houden met daarboven op C4. Wet of geen wet. En wees gerust ze zetten er bij ons wel een andere reden op.

Maar ik kan best begrijpen dat veiligheid en wellevendheid te ver uit elkaar liggen om alles over een kam te scheren. Hoewel het in sé toch gaat over respect en de positie van jezelf in een groep van gelijkgestemden.
Praktisch gezien zou de wetgever er misschien een regel kunnen van maken net zoals een rookverbod. Da zou er al héél wat minder discussie zijn.
Euhh, als je wenst kan ik het volgen van regels op dit forum eenvoudig afdwingen hoor...

Vandebos
Beste ik wil alleen aanduiden dat je het ene niet moet gaan of kan vermengen met het andere. Alle informele afspraken niet door de beugel kunnen omdat dit wettelijk kan worden aangevochten dan kan je aan de andere kant niet iemand dwingen informele afspraken te volgen als niet aanvechtbaar of volgens de wet of zelfs gewoon "zoals afgesproken"

Terug naar “Onderwijsrecht”