Groepswerk

elnino
Topic Starter
Berichten: 3

Groepswerk

#1 , 13 aug 2014 15:53

Beste,

Ikzelf zit nu in de laatste rechte lijn om m'n bachelordiploma te behalen, met bijhorend eindwerk/bachelorproef. Voor dit eindwerk/bachelorproef is er toch wat commotie ontstaan. We zijn onderverdeeld in een groep van 6. Nu, na wat mailverkeer hebben we enkele afspraken gemaakt ivm de verdeling van het werk. We zijn hiermee al bezig van midden mei, en hebben alles op een manier verdeeld waarbij we niet in tijdsnood zouden mogen komen. Begin juli hebben we dan het werk nog wat verder verdeeld. Op 5 augustus (2 weken voor de deadline van school) kregen we een bericht van één van onze leden: 'sorry, ik zal niet deelnemen aan de examens, dus zal ik ook niet meer deelnemen aan het werk'. Op dit moment werd ook duidelijk dat een ander lid van onze groep totaal niet bezig was met het werk, het was voor ons onmogelijk om die persoon zelfs nog te bereiken. Op 11 augustus heeft een 3de lid van onze groep ons meegedeeld: ' aangezien ik dit jaar niet meer kan slagen, zie ik het nut er niet van in om nog mijn opdrachten te maken'.

Dit zorgt ervoor dat het voor de overige 3 leden (ik inclusief) onmogelijk is om dit werk volledig en diepgaand af te werken tegen de deadline. Hiervoor hebben we natuurlijk al contact opgenomen met de begeleidster, maar die staat nogal weigerachtig tegen een compromis (bijvoorbeeld dat men ons zal quoteren op onze stukken). Ze is van mening dat het hele werk in orde moet zijn om te kunnen slagen. Hiermee kunnen wij natuurlijk niet akkoord gaan. Wij kunnen volgens mij niet verantwoordelijk gesteld worden voor de LAKSHEID van anderen.

Een bijkomend gevolg van dit fenomeen is het feit dat wij misschien ons diploma nu niet kunnen behalen, wat ervoor zorgt dat wij volgend jaar niet op de arbeidsmarkt kunnen verschijnen met ons diploma, of dat we een eventuele bachelor/master na bachelor niet kunnen uitvoeren.

Ikzelf heb hiervoor 2 'oplossingen' in gedachten:
- School toch overtuigen om te slagen (wat niet simpel zal zijn)
- Schadevergoeding eisen tegenover school/andere groepsleden, omdat wij niet kunnen slagen en bijgevolg niet op de arbeidsmarkt kunnen treden/verdere studies doen.

Iemand die mij op de één of andere manier kan helpen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 13 aug 2014 18:45

in geval van groepswerk (of het nu voor school of voor een professioneel project is) zou je in je planning wel momenten moeten inbouwen dat je de voorgang van je collega's kan checken. Een maand voor de deadline zou je elkaar zelfs wekelijks moeten zien om het werkstuk te finaliseren. Dat is nu eenmaal het concept van een groepswerk en dat gezamelijk inschatten van de voortgang van je werk hoort om. bij de maturiteit en beroepskennis waarop je gequoteerd wordt. Dus als er leden van de groep aan het afhaken zijn, zou je dat in juli eigenlijk moeten merken hebben. 2 weken voor de deadline is echt te laat.
Anderzijds vind iuk het vreemd dat de bachelorproef bestaat uit een groepswerk. Dat er in de loop van de studiejaren regelmatig zo'n projecten zijn, daar kan ik inkomen. Maar dat het als eindwerk wordt georganiseerd vind ik eigenaardig. Omdat de kans dat je in probleemsituaties verzeild raakt groter is. En dat is vervelend voor zowel de student als de school. Ik zou het in mijn studiecarrière nagegaan zijn of het qua regelgeving wel klopt. Wat je nu kan doen is nakijken of deze vorm van eindwerk niet indruist tegen de regelgeving van het ministerie van onderwijs (zie Edulex) Het verandert de zaak natuurlijk als "groepswerk" juist deel uitmaakt van de specifieke vakkennis van de studierichting die je gevolgd hebt. Schadevergoeding eisen lijkt me wat te ver gezocht.

samsonite
Berichten: 13

#3 , 13 aug 2014 19:25

Heeft de school jullie groep samengesteld of mocht je zelf kiezen met wie je een groep vormde?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 13 aug 2014 21:09

Wat een idee om een eindwerk op groepsbasis te laten uitvoeren. Waarschijnlijk heeft de initiatiefnemer zijn diploma kunnen behalen omdat hij deel uitmaakte van een sterke groep die hem er mee heeft "doorgesleurd".
Het einddiploma wordt toch niet toegekend aan de groep als dusdanig? Zijn het dan tegenwoordig geen individuele diploma's meer?
Houdt goed alle gegevens bij die u persoonlijk hebt bijgedragen als bewijs dat een falen van het groepseindwerk niet uw fout is.

TS heeft zich toch als individuele student ingeschreven en niet als (voetbal)ploeg?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 13 aug 2014 22:21

ik sluit me aan bij roharro, een eindwerk op bachelorniveau kan mijn insziens géén groepswerk zijn. Of het zou moeten zijn dat deze groepstaak slechts een onderdeel vormt van ook nog een indivueel werk. Kijk echt Edulex na, want de vormvereisten en regelgeving van hoe een thesis georganiseerd moet worden op bvb. Bachelorniveau staat wel degelijk omschreven. Ik heb hiervan nog nooit gehoord. Wél groepswerk tijdens het jaar en dat de punten hiervan meetellen uiteraard, maar nooit als eindwerk of thesis. Mag ik vragen ovetr welke richting het gaat?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 13 aug 2014 22:36

ik sluit me aan bij roharro, een eindwerk op bachelorniveau kan mijn insziens géén groepswerk zijn. Of het zou moeten zijn dat deze groepstaak slechts een onderdeel vormt van ook nog een indivueel werk. Kijk echt Edulex na, want de vormvereisten en regelgeving van hoe een thesis georganiseerd moet worden op bvb. Bachelorniveau staat wel degelijk omschreven. Ik heb hiervan nog nooit gehoord. Wél groepswerk tijdens het jaar en dat de punten hiervan meetellen uiteraard, maar nooit als eindwerk of thesis. Mag ik vragen ovetr welke richting het gaat?
Niet mee akkoord. Bepaalde richtingen in hogescholen, zoals bv een aantal ict richtingen, zullen altijd deze proef in groepswerk laten uitvoeren juist omdat de mogelijke arbeidsplaatsen die uit de bachelor voortvloeien niet alleen teamwerk centraal stellen doch tevens omdat een andere opdracht niet representatief staat ten opzichte van de reële arbeidsvereisten in de desbetreffende sector.

Essentieel bij een dergelijke opdracht is dan interne controle dat iedereen de hem toegewezen taken uitvoert en het voorzien van een backupplan dat uitvallers en de niet verrichte taken opvangt. Het is dan de opdracht van de groep om die individuen die niet hun deel bijdragen aan de opdracht terecht te wijzen en bij halsstarrigheid ruim op voorhand dit te malden aan de promotor.
Welkom op de werkvloer anno 2014, de tijd van bachelor proeven die slechts zijdelings aan een reële werkervaring raken is grotendeels voorbij.

elnino
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 14 aug 2014 10:18

Dank voor de reacties!

Hierbij wil ik toch enkele bemerkingen noteren.

Ik heb respect voor het standpunt 'dat we ons moeten voorzien op het feit dat sommigen hun werk niet uitvoeren'.
Nu, het gaat hier om een eindwerk. Dit zorgt ervoor dat het een werk is waarbij ieder groepslid alle tijd die hij heeft echt wel maximaal moet benutten om het werk op een treffelijke manier te kunnen afwerken. Er is natuurlijk ook een reden dat we in een groep van 6 gegoten worden, namelijk ten gevolge van de grootte van de opdracht. Het is echt onmogelijk om dit werk met 3 personen (wat hier dus het geval is na het afhaken van enkele groepsleden, zo'n 2/3 weken voor de deadline) tot een goed einde te brengen. Bij de controle van de al afgewerkte opdrachten hebben we ook vastgesteld dat de al gedane opdrachten van deze personen ook ondermaats zijn. Vervolgens hebben we het werk ook op een correcte manier verdeeld, er kan volgens mij niet verwacht worden dat ik mij verantwoordelijk stel voor het 'falen' van sommige andere groepsleden. De school zelf zorgt dan ook voor een relatief korte termijn zodat alle groepsleden verplicht worden om actief deel te nemen aan het werk. Het is onmogelijk om dit werk maar met de helft van de groep in orde te brengen.

Een bijkomend element is het feit dat er enkele delen moeten afgewerkt zijn, vooraleer we de andere delen kunnen afwerken. Dit zorgt ervoor dat we een strikte planning hebben vooropgesteld.


Wij hebben ook in juli (zelf in juni) vastgesteld dat er enkele personen niet precies deden wat er verwacht werd, we hebben dit dan ook meegedeeld aan de verantwoordelijke. Die heeft op zijn beurt enkele mails verstuurd naar alle groepsleden. ALLE groepsleden hebben tot begin augustus gezegd dat hun werk zeker in orde kwam. Ik heb ook een 'dossier' aangelegd waarin alle mails voorhanden zijn.

Nu, het is niet mijn bedoeling om hier in discussie te treden over de mogelijkheid van het afwerken van het werk met de helft van de groep. Mijn bedoeling is gewoon te weten komen welke stappen ik eventueel kan ondernemen.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 14 aug 2014 14:24

dan denk ik dat je een punt hebt om dit aan te vechten, stap met dat dossier alvast naar de directie. De regels ivm beroepsprocedures mbt deliberaties zijn zeer verstrengd. Dus men denkt wel 2 keer na voordat men een klacht zomaar naast zich neerlegt. Maar kan je vertellen in welke sector je bachelor ligt?

elnino
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 27 aug 2014 15:27

Beste,

Ons groepswerk is voor zo'n 90% afgewerkt en moet overmorgen ingediend worden (deadline werd verlaat).
Het groepswerk zal dus zo goed als volledig afgewerkt zijn, maar ik heb grote zorgen bij de kwaliteit van de stukken van een bepaald groepslid. Het is echt schrijnend om z'n teksten te moeten lezen. Het is onmogelijk om deze teksten nu nog allemaal te 'verbeteren'.

Ik stel dus vast, dat het werk nagenoeg volledig zal gemaakt zijn, maar ik vrees voor een voldoende als gevolg van de kwaliteit van sommige afgeleverde stukken. Valt hiertegen iets te doen?

Mvg

VDG2
Berichten: 785

#10 , 27 aug 2014 16:02

Neen. Het is een GROEPSwerk. Dit wil zeggen dat alle leden verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat. Hoe de taken onderling worden verdeeld is van geen belang. Als de groep merkt dat de kwaliteit van bijdrage van een der groepsleden ondermaats is moeten jullie gezamenlijk als groep zorgen dat de kwaliteit van het eindresultaat wel naar behoren is.

De essentie van een groepswerk is samenwerken. Jammer genoeg worden groepswerken vaak in stukjes gedeeld tussen de groepsleden om dan een eindresultaat af te leveren dat ondermaats is en incoherent, een samenraapsel van losse delen. En dat is nu net niet de bedoeling van samenwerken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 27 aug 2014 19:33

Neen. Het is een GROEPSwerk. Dit wil zeggen dat alle leden verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat. Hoe de taken onderling worden verdeeld is van geen belang. Als de groep merkt dat de kwaliteit van bijdrage van een der groepsleden ondermaats is moeten jullie gezamenlijk als groep zorgen dat de kwaliteit van het eindresultaat wel naar behoren is.

De essentie van een groepswerk is samenwerken. Jammer genoeg worden groepswerken vaak in stukjes gedeeld tussen de groepsleden om dan een eindresultaat af te leveren dat ondermaats is en incoherent, een samenraapsel van losse delen. En dat is nu net niet de bedoeling van samenwerken.
Ja, tegenwoordig moet men diegenen die onbekwaam zijn er mee doorsleuren!!!
Wat ben ik blij dat mijn studententijd reeds ver in het verleden ligt, een tijd waarin persoonlijke verantwoordelijkheid nog meetelde en bepalend was voor het behaalde resultaat.
Ik hoop maar dat mijn dokter niet het ondermaatse broertje was in dergelijk groepswerk....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

VDG2
Berichten: 785

#12 , 27 aug 2014 20:18

Eindresultaat zal ook beoordeeld worden op de individuele inzet, maar samenwerking is ook belangrijk.
Voor de groepswerken die wij moeten maken moeten wij ook een log maken waarin we onze ervaringen ook delen. Zo komt ook wel boven wie de drijvende krachten in de groep zijn en wie parasiteert op de anderen.

De problemen die TS echter ervaart zijn de standaardzaken die je tegenkomt bij eender welk groepswerk. En daar moet je toch wel op kunnen anticiperen.

Of ik dergelijk groepswerk geschikt vind voor een eindwerk is een andere zaak, maar daar draait het hier niet om. ;)

Terug naar “Onderwijsrecht”