leerkracht wil lagere bedrijfsvoorheffing

BW123
Topic Starter
Berichten: 42

leerkracht wil lagere bedrijfsvoorheffing

#1 , 18 jun 2014 11:31

Mijn vriendin is leerkracht. Omdat wij elk jaar een groot bedrag moeten terugkrijgen van personenbelasting, heeft zij gevraagd aan het ministerie van onderwijs om minder bedrijfsvoorheffing af te houden op haar loon zodat ze netto wat meer overhoudt. Deze aanvraag is geweigerd zonder reden. Kan een werkgever zomaar deze vraag weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 jun 2014 16:25

Ik denk dat het eerder om praktische redenen is geweigerd. Men kan toch niet voor iedere leerkracht die ons land rijk is,een andere bedrijfsvoorheffing gaan hanteren.

berenod
Berichten: 942

#3 , 18 jun 2014 17:42

Ik denk dat het eerder om praktische redenen is geweigerd. Men kan toch niet voor iedere leerkracht die ons land rijk is,een andere bedrijfsvoorheffing gaan hanteren.
Waarom niet?
Bij het kantoor dat voor mijn werkgever de lonen berekend probeert men zo goed mogelijk te bedrijfsvoorheffing in te schatten, gebaseerd op de persoonlijk situatie, zoals aantal kinderen, hypotheeklening, loon partner enzovoorts.

Zij hebben zelfs op elke loonbrief staan van elke verandering in de persoonlijke situatie zo snel mogelijk door te geven zodat ze indien nodig de voorheffing kunnen aanpassen.

Natuurlijk niet tot in de kleine details zoals giften die je kan aftrekken en dergelijke.

Wij hebben geen enkele werknemer die meer dan 500 € moet bijbetalen, wel verscheidene die een grote som terugtrekken, maar dit is meestal een resultaat van eenmalige aftrekposten zoals bijvoorbeeld dakisolatie geplaatst...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2014 19:39

Als ik me goed herinner moesten wij de belasting schalen van bedrijfsvoorheffing volgen en men mocht daar niet van afwijken, dit kan veranderd zijn dit weet ik niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 19 jun 2014 20:14

Inderdaad. Gezinsfactoren en kinderlast houdt men rekening mee. Hypotheekleningen absoluut niet. Schalen liggen vast op basis van inkomsten en gezinsfactoren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jajutho
Berichten: 20

#6 , 19 jun 2014 20:35

Van welk geld moet NV Vlaanderen dan functioneren. Ik, en vele anderen, verstrek al jaren een doorlopende renteloze lening aan de staat.
Succes, J

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 21 jun 2014 21:07

De tabellen met de bedrijfsvoorheffing worden ieder jaar in het staatsblad gepubliceerd. Indien een werkgever MINDER afhoudt dan in die tabellen staat dan is die werkgever STRAFBAAR.
Zodra één pipo zou bekomen dat men minder bedrijfsvoorheffing afhoudt, dan eist de dag nadien iedereen dat.

Het feit dat er elk jaar een behoorlijke teruggave is, is een extraatje waar de belgische staat recht op heeft krachtens democratisch tot stand gekomen wetten ( renteloze lening )

BW123
Topic Starter
Berichten: 42

#8 , 04 jul 2014 15:59

De tabellen met de bedrijfsvoorheffing worden ieder jaar in het staatsblad gepubliceerd. Indien een werkgever MINDER afhoudt dan in die tabellen staat dan is die werkgever STRAFBAAR.
Zodra één pipo zou bekomen dat men minder bedrijfsvoorheffing afhoudt, dan eist de dag nadien iedereen dat.

Het feit dat er elk jaar een behoorlijke teruggave is, is een extraatje waar de belgische staat recht op heeft krachtens democratisch tot stand gekomen wetten ( renteloze lening )
Dan zijn veel werkgevers blijkbaar strafbaar: mijn vader kreeg 3 jaar geleden een positief antwoord op zijn vraag om minder af te houden waardoor hij dan minder zou moeten terugkrijgen. Zijn werkgever is een privébedrijf met 5000 werknemers, toch ook geen klein grut...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jul 2014 16:01


Dan zijn veel werkgevers blijkbaar strafbaar: mijn vader kreeg 3 jaar geleden een positief antwoord op zijn vraag om minder af te houden waardoor hij dan minder zou moeten terugkrijgen. Zijn werkgever is een privébedrijf met 5000 werknemers, toch ook geen klein grut...

Dit is mogelijk dat deze firma veel meer afhouden, dan de lijst van financiën, minder dan de lijst mag niet!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Onderwijsrecht”