schending gelijkheidsbeginsel

conan300
Topic Starter
Berichten: 46

schending gelijkheidsbeginsel

#1 , 14 jun 2014 18:50

Wie kan me wat nuttige tips geven?

Het betreft een gemeenteschool. De naschoolse kinderopvang werd tot heden georganiseerd door de gemeente zelf op de school. De gemeenteraad heeft nu de intentie om de naschoolse kinderopvang voor de kleuters uit te besteden aan een IBO. Voor de lagere schoolkinderen blijft het gewoon bij het oude. De gevolgen van die beslissing is dat de prijs voor de betrokken groep van kinderen zal verdrievoudigen. Ook is die IBO maar erkend voor een beperkt aantal plaatsen. De kans bestaat dus dat er voor sommige kinderen zelfs geen opvang kan gegarandeerd worden.

Er zijn natuurlijk nog bijkomende andere praktische problemen die zich gaan voordoen zoals kinderen uit hetzelfde gezin die op verschillende plaatsen moeten afgehaald worden etc..

Kortom niet ieder kind wordt gelijk behandeld. Hoe kan men een dergelijke beslissing aanvechten?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 jun 2014 19:07

Wie kan me wat nuttige tips geven?

Het betreft een gemeenteschool. De naschoolse kinderopvang werd tot heden georganiseerd door de gemeente zelf op de school. De gemeenteraad heeft nu de intentie om de naschoolse kinderopvang voor de kleuters uit te besteden aan een IBO. Voor de lagere schoolkinderen blijft het gewoon bij het oude. De gevolgen van die beslissing is dat de prijs voor de betrokken groep van kinderen zal verdrievoudigen. Ook is die IBO maar erkend voor een beperkt aantal plaatsen. De kans bestaat dus dat er voor sommige kinderen zelfs geen opvang kan gegarandeerd worden.

Er zijn natuurlijk nog bijkomende andere praktische problemen die zich gaan voordoen zoals kinderen uit hetzelfde gezin die op verschillende plaatsen moeten afgehaald worden etc..

Kortom niet ieder kind wordt gelijk behandeld. Hoe kan men een dergelijke beslissing aanvechten?

mvg
Er is geen discriminatie omdat er geen verschillende behandeling is voor kinderen die zich in dezelfde situatie bevinden. Enkel indien sommige kleuters anders zouden worden behandeld dan de rest van de kleuters kan er sprake zijn van discriminatie. Hier is de behandeling identiek voor iedereen die zich in een bepaalde leeftijdscategorie bevindt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

conan300
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 15 jun 2014 17:24

Niet ieder kind is gelijk: in de ene gemeenteschool zal er geen opvang voorzien zijn voor de 4 kleuterklassen op school, in de wijkschool dan weer wel, in nog een andere gemeenteschool zal er geen opvang voorzien zijn voor de onthaalklas en de eerste kleuterklas, voor de 2de en 3de kleuterklas wel. Een kind dat op het einde van het jaar instapt zal hoogstwaarschijnlijk geen plaats hebben. Ik denk toch dat er voorbeelden genoeg zijn dat niet ieder kind gelijk behandeld wordt, zelfs al zijn ze van hetzelfde geboortejaar.

Men gaat er gewoon vanuit: er is of komt in de buurt een privé IBO, dus wij kunnen ongeveer evenveel opvangplaatsen schrappen.
Ook zijn de ouders nog steeds NIET op de hoogte gebracht, terwijl de gemeenteraad de intentie heeft om dat volgende week erdoor te drukken en op 1 september te laten ingaan. Ik ben lid van de ouderkring en enkel op de hoogte omdat het op de schoolraad medegedeeld is. Een alternatief voor opvang of een andere school zoeken is hier in Brussel niet mogelijk op dergelijke korte termijn. Ik persoonlijk heb een kind dat eind mei2015 voor de eerste keer naar school zal gaan en ik ben er zeker van dat dat kind GEEN plaats zal hebben in de opvang. Er komen 28 plaatsen in die IBO bij en zij beschikken op dit moment al een wachtlijst van meer dan 30 kinderen en dan zijn de kinderen die nu in de opvang op school zitten NIET bijgerekend.

Maar dat was mijn vraag niet. Ik zou graag weten hoe men een beslissing van de gemeenteraad kan blokkeren, laten uitstellen of eventueel aanvechten.

Bedankt.

Reclame

meesje
Berichten: 475

#4 , 15 jun 2014 18:42

Er is geen enkele wet die ertoe verplicht dat de opvang in alle scholen op dezelfde wijze wordt georganiseerd.

Zolang er voor de toewijzing van een bepaalde beschikbare plaats geen discriminatoire normen worden gehanteerd is er geen overtreding van het gelijkheidsbeginsel.
Ook wanneer het criterium "first come, first served" wordt gehanteerd is er geen discriminatie.

Indien u er toch zeker van bent dat het gelijkheidsbeginsel niet wordt gerespecteerd dan zal u een (kort)geding moeten inleiden voor de rechtbank.
Waar een weg is is een wil.

conan300
Topic Starter
Berichten: 46

#5 , 15 jun 2014 23:43

"Er is geen enkele wet die ertoe verplicht dat de opvang in alle scholen op dezelfde wijze wordt georganiseerd."

Er is voor de betrokken scholen maar één en hetzelfde schoolreglement, het is ook maar één inrichtende macht, de gemeente. In dat schoolreglement staat beschreven hoe de opvang tijdens, voor en na de schooltijden wordt georganiseerd. De gemeente wil dat reglement nu aanpassen door de opvang uit te besteden aan een prive initiatief, doch die hebben niet voldoende capaciteit waardoor er een tussensituatie gecreëerd wordt die voor sommigen veel duurder uitkomt dan anderen en waarbij dan weer anderen zelfs uit de boot gaan vallen.
Als in een schoolreglement schrijven: kinderen van de eerste kleuterklas A kunnen opgevangen worden op en door de school, die van de eerste kleuterklas B niet. Ieder kind is gelijk, alleen die van klas A wat meer ?

Nu wil ik hier niet in een discussie treden of het gelijkheidsbeginsel geschonden is of niet. Het dossier is daar veel te complex voor om op alle details in te gaan.

Ik zou echter graag weten of er iemand tips heeft om die stemming te vertragen, uit te laten stellen of daar een beroep kan tegen aangetekend worden?

Terug naar “Onderwijsrecht”