Resultaten fraudecommissie

rubenvanhees
Topic Starter
Berichten: 9

Resultaten fraudecommissie

#1 , 08 feb 2014 11:40

Graag zou ik jullie mening willen vragen i.v.m. het volgende:

Ik ben momenteel de SLO (Specifieke Leraren Opleiding) aan het volgen aan de KU Leuven.
Voor het eerste vak, waarbij we veel definities vanbuiten moesten leren, heb ik proberen te spieken (spiekbriefje) en ben hiermee betrapt.
Omdat het een opleiding is tot leraar heeft de examencommissie besloten er extra zwaar aan te tillen.
Ze hebben besloten mij voor geen enkel vak van het eerste semester een resultaat te geven en mij ook de mogelijkheid te ontnemen om deze vakken in tweede zit af te leggen.
Gelieve hieronder het antwoord te vinden:

Beste student,

De examencommissie heeft beslist u als gevolg van fraude een No Score toe te kennen voor alle in de eerste examenzittijd afgelegde examens, en bovendien u voor deze opleidingsonderdelen geen tweede examenkans te geven tijdens het huidige academiejaar. Dit conform de door het examenreglement opgesomde mogelijke sancties.

Mvg

XXXXXXX
Ombudscoördinator

Nu begrijp ik dat ik gestraft dien te worden voor de fraude die ik gepleegd heb.
Wat mij wel verbaast is dat de universiteit mij het recht volledig kan ontnemen om dit academiejaar nog credits te verwerven.
Het komt er nu op neer dat ik mijn inschrijvingsgeld kwijt ben en onmogelijk credits kan verkrijgen.
Kan ik hier tegen ingaan? Het feit dat ze mij extra willen straffen omwille van de aard van de opleiding of het feit dat ik onmogelijk nog de credits kan verwerven ook al heb ik hiervoor wel betaald?

Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen.


Alvast bedankt,


Met vriendelijke groeten,


Ruben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 08 feb 2014 21:41

Er wordt verondersteld dat u het examenreglement kent. Blijkbaar is dit de voorziene sanctie, dus zal beroep weinig zin hebben. Als ik een van mijn leerlingen (middelbaar) betrap op spieken krijgt hij ook 0% op het examen; ik bekijk het zelfs niet. Reglement is reglement. Een leraar in opleiding die spiekt? Veel gekker moet het niet worden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

WP002
Berichten: 1479

#3 , 12 feb 2014 15:56

Ik ben zelf secretaris van 2 fraudecommissies. De sanctie die u hebt gekregen is de op 1 na zwaarste (de zwaarste is de toegang ontzeggen tot de opleiding). U mag dus nog van geluk spreken. En uw inschrijvingsgeld bent u kwijt; daar had u maar aan moeten denken vooraleer u besloot te spieken. Een spiekbrief duidt overigens op voorbedachten rade, en is een verzwarende factor.

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”