Schadevergoeding tegen een onderwijsinstelling eisen

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

Re: Schadevergoeding tegen een onderwijsinstelling eisen

#16 , 16 mar 2014 10:11

Ah oké. En hoe doe ik dat concreet? Bv een aangetekende brief sturen naar de instelling voor een ingebrekestelling die ze binnen de zoveel dagen moeten rechtzetten. Of werkt dat niet zo?

Voor een advocaat heb ik helaas niet de middelen... Nu ik werk heb ik geen recht meer op een pro deo advocaat en aangezien ik hoge medische kosten heb en hierdoor zelfs schulden, kan ik deze niet betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 mar 2014 11:12

Dagvaarding = exploot betekend door een gerechtsdeurwaarder.

Zonder advocaat zal niet eenvoudig zijn. Vergeet niet dat als u de procedure verliest u ook nog eens de gerechtskosten moet betalen. De rechtsplegingsvergoeding kan aanzienlijk zijn (meer dan 10.000 euro ...). Informeer dus eerst goed naar uw kansen van slagen. Dat hebt u tot nu toe hier nog niet gedaan. Het is nog altijd niet duidelijk welke fout de onderwijsinstelling zou begaan hebben.

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#18 , 24 apr 2014 19:31

De fout van de OI is discriminatie wegens ziekte, het langs zich neerleggen van decreten en zelfs interne regels, alsook het halsstarrig weigeren het dossier door te nemen al zit het op het hoogste niveau binnen de OI en dit gebrek aan feitenkennis maakt dat men zelf nog steeds niet doorheeft wat er mis is...
Netto-effect is dat de OI mijn afstuderen met maar liefst (zit u?) 6 jaar aan het vertragen is en de teller is nog niet gestopt momenteel!!
Al mijn OPO's zijn afgelegd en hierop ben ik geslaagd...
In eerste instantie heb ik mijn eerste masterdiploma daardoor niet (een stage die op hun vraag werd opgesplitst over twee jaren werd afgekeurd en dus gebuisd. De stagebegeleiders weten van niet. De feedback mag ik al 5 jaar niet inkijken... Me voor de examencommissie roepen is niet gebeurd, rekening houden met de bijzondere omstandigheden is toen ook niet gebeurd (ik moest een operatie ondergaan en kwam te weten dat ik blijvend verlies van bepaalde functies zou hebben... De diagnose was immers al tien (10!!) jaar aanwezig ... Kortom al mijn rechten werden met de voeten getreden. Ik werd niet uitgenodigd op interne beroepsprocedures, toen ik hen hierop attent maakte vond men het normaal mij doodleuk te vermelden dat de interne beroepsprocedure alsook de externe helaas afgesloten was, ...
Alle figuren van betekenis binnen de KUL hebben zich al over mijn dossier gebogen en allen roepen om ter hardst dat de OI geen fouten zou hebben gemaakt. Daarbij storen ze zich zoals gesteld echter niet aan enige dossierkennis.
Ten tweede kan ik een tweede masteropleiding die ik reeds aanving (alles zag er immers naar uit dat alles zeer vlot zou verlopen want toen ik gezond was vloog ik door mijn studies heen- veel sneller dan menig medestudent) niet afmaken die ik al half heb afgelegd. Men maakt er daar immers een punt van dat ik mijn eerste masterdiploma niet heb en dit een toelatingsvoorwaarde is. Niet op papier uiteraard, ik moest maar eens naar de raad gaan en argumenteren ...

De OI speelt het bijzonder slim en smerig. Een wolf in schaapskleren zou zogenaamd voor me bemiddelen (zeer hoog persoon binnen de OI) maar al zijn bemiddelingspogingen draaien zogenaamd op niets uit ... Geen enkele van de resultaten van die bemiddelingspogingen (beslissingen) worden op papier gezet zodat ik geen kans heb om beroep aan te tekenen en mijn rechten me afhandig worden gemaakt, naar goede gewoonte van de OI waar je rechten overigens sowieso niet gelden en als je ermee schermt je de repliek "ga dan rechten studeren" krijgt. Iets wat ik overigens beter had gedaan. Ik zou inmiddels zijn afgestudeerd ...
Die "wolf in schaapskleren" is trouwens tegelijk interne beroepsinstantie. Er moet geen tekening bij gemaakt worden dat hij mijn beroepen dus uiteraard afkeurt en ook aangeeft dat ieder beroep van mij dat slaagt en dat zal worden vernietigd door de raad, door hem gewoon weer zal leiden tot dezelfde beslissing (maar anders onderbouwt - en geloof men vrij: men is bijzonder creatief om dingen te verzinnen...).

De reden dat ik het hier publiekelijk neerschrijf - wetende dat dit me voor heel veel mensen herkenbaar maakt, alsook de OI zelf moest ze hier op de één of andere manier lezen, is niet zomaar natuurlijk. Mijn pijlen zijn op, ik ben de wanhoop nabij en momenteel in staat tot alles om te krijgen waar ik recht op heb.

Voor goedbedoeld advies:
De studentenraad is gecontacteerd, de kring is gecontacteerd, diensten als ombuds (grootste farçe ooit!!), studietrajectbegeleiding, begeleidster van personen met een functiebeperking, decanaat (nooit antwoord van gekregen), mensen van de kring, sociale dienst, ... en uiteindelijk het rectoraat zijn allemaal op de hoogte... verder ook het CGKR, het kabinet onderwijs, ...
Het rectoraat poogt natuurlijk me te dwingen een nieuwe stage af te leggen, maar stelt steeds vreemder wordende voorwaarden en weigert iets op papier te zetten, waarmee ze voorkomt dat de raad er zich tegen kan uitspreken.

Hun nieuwste verzinsel vanop een ander niveau (de univ fungeert hier duidelijk een beschutte werkplaats) is dat ik de stage drie maal zou afgelegd (???) en op basis daarvan ben ik voor vijf jaar geblokkeerd...
Ik mag dus een OPO niet afleggen, wat ik al heb afgelegd. Eénmaal wel te verstaan, gesplitst over twee jaar. Dat was hun voorstel...

Een goede advocaat kan ik uiteraard niet betalen. Dat weet de OI zeer goed ...

Inmiddels heb ik al vier beroepen ingesteld tegen de OI. Eigenlijk vijf. Eén is verdwenen ... Gone, weg, foetsie. Twee heb ik er gewonnen. De overige twee zijn onontvankelijk verklaard. Daar ik nu werk en vaak miserie heb daar ik in erbarmelijke omstandigheden leef en me de meest marginale dingen niet kan veroorloven (ik werk om putten te vullen voor alle duidelijkheid want ik heb mijn studies zelf moeten betalen, alsook mijn medische kosten, dit zonder hulp van de overheid of dergelijke ...) is het niet makkelijk. Als je fiets dan gestolen blijkt en je geen printer hebt en dus moet rennen naar de printshop en de post naar je werk om het aangetekend te versturen, en volledig afgestompt bent door je repetitieve job, kan het gebeuren dat je de boel vergeet te tekenen. Dat is mij dus overkomen en zodoende is het onontvankelijk.

Ik ben nu volledig ten einde raad. Ik moet werken maar de hele zaak maakt me natuurlijk kierewiet en zo depressief als iets. Dat dit kan in België begrijp ik niet. We zijn hier niet in een derdewereldland waar fraude, wanbeheer, corruptie, incompetentie, ... tot de orde van de dag behoren en waar mensen willekeurig uit het systeem worden geknockt en voor dood achtergelaten. Maar dat gebeurt hier dus wel... Met dank aan de mensen van de OI ...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#19 , 24 apr 2014 21:39

Dus u bent gewoon gebuisd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 24 apr 2014 22:24

Toetsenbord, gelieve je te beperken tot de feiten. Wij kunnen onmogelijk advies geven als je geen feiten geeft, maar enkel je mening.

Bvb dit: "Al mijn OPO's zijn afgelegd en hierop ben ik geslaagd..."

Wordt tegengesproken door jezelf via hier: "Ik mag dus een OPO niet afleggen, wat ik al heb afgelegd. "

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#21 , 27 apr 2014 16:04

Ik heb een onvoldoende gekregen op een OPO waarop je normaal geen onvoldoende krijgt (stage), je zou het al heel bont moeten maken bv. nooit komen opdagen...
De reden is dat ik ziek ben geweest en de OI mijn stage daardoor te lang heeft onderbroken, althans mondeling.
Ik heb natuurlijk een schriftelijke weergave gevraagd. Die werd in vijf jaar tijd niet gegeven.

De OI heeft me niet enkel die stage veel langer dan nodig laten onderbreken. Ze heeft me ook die ene stage als twee stages aangerekend en dus twee maal de bijbehorende studiepunten afgetrokken. Daardoor ontstond de perceptie dat ik "twee maal gebuisd was voor meer dan de helft van de studiepunten". Die stage stond immers al op +30 studiepunten...
Daarop heeft de OI me geblokkeerd. Met de medische omstandigheden en de mouw die ze er zelf aan gepast heeft, hield ze geen rekening.
De raad heeft gesteld dat ze dat wel moet doen en deze stage wel verklaard als overmacht en dus echt niet afgelegd. De OI mag hier dus geen rekening mee houden.
Ze doet het x jaar later echter weer exact hetzelfde zoals vroeger en legt daarmee de uitspraak van de raad gewoon naast zich neer... om me wederom voor vijf jaar te blokkeren...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 27 apr 2014 21:14

nogmaals: als je goed advies wil, moet je de feiten geven, niet je conclusies. Wat staat er LETTERLIJK in het verslag van de raad? Op basis van de feiten kunnen we toetsen of de regelgeving overtreden is.

dat je "normaal geen onvoldoende krijgt" op een stage, is absoluut niet zo. Dat spreken de feiten én de regelgeving tegen.

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#23 , 01 mei 2014 17:06

Welk van de besluiten van de raad?
Dat waarin staat dat ik +120 studiepunten terugkrijg daar uit alle stukken duidelijk blijkt dat er in die gevallen was van overmacht, bijvoorbeeld?

In het recentste, dat ik overigens nog niet geopend heb, zal allicht staan dat mijn aanklacht onontvankelijk is wegens het ontbreken van een handtekening, iets wat de raad ten zeerste betreurde want men heeft al meermaals onbegrip geuit aan de OI (zijn vertegenwoordiger die aanwezig was) over de gang van zaken.

Uiteraard staat nergens neergeschreven dat je per definitie zal slagen op een stage, ookal heb je de organisatie bij wijze van spreken platgebrand en al het cliënteel verjaagd. Feit is dat de stage slechts een formaliteit betreft en het een ongeschreven regel is dat je wordt doorgelaten, alleen al als blijk van dank voor je gratis inzet, aanwezigheid, motivatie, je interesse voor het werk, ...

Waar de regelgeving dan weer wel duidelijk over is, is dat indien je studiepunten terugkrijgt die uiteraard als teruggekregen studiepunten moeten worden beschouwd en niet als verloren studiepunten zoals de OI blijft doen. Laat staan dat ze op basis hiervan dan nog voorwerp kunnen uitmaken als basis voor een blokkering, dat is hier het geval...
En het is niet de eerste maal dat de OI hierbij blundert. Schandalig genoeg heb ik aan de OI zelf heel vaak gevraagd wat te doen, maar men heeft mij nooit gezegd dat ik de wegens overmacht verloren studiepunten kon terugvorderen... !! :-S

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 01 mei 2014 17:14

zoals gezegd: beperk je tot de feiten en maak van een vak geen formaliteit.

Wat is je juridische vraag eigenlijk? Hier zal niemand voor jou een procedure voor de raad van state voorbereiden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#25 , 01 mei 2014 17:28

Ik begrijp van heel deze uitleg geen jota.

Als je op deze wijze examens aflegt en stages doet dan begrijp ik best dat het niet goed afloopt.

Je statements zijn ronduit kinderachtig en nietszeggend: "Uiteraard staat nergens neergeschreven dat je per definitie zal slagen op een stage, ook al heb je de organisatie bij wijze van spreken platgebrand en al het cliënteel verjaagd. Feit is dat de stage slechts een formaliteit betreft en het een ongeschreven regel is dat je wordt doorgelaten, alleen al als blijk van dank voor je gratis inzet, aanwezigheid, motivatie, je interesse voor het werk, ... "

Oplossing: vraag aan de onderwijsinstelling:

1. heb ik nog kans om mijn diploma te behalen?
2. zo ja, wat moet ik daarvoor (nog) doen?

En vervolgens doet u uw uiterste best om daaraan te voldoen.
Wat doelloos blijven jammeren draait immers op niets uit.
Laatst gewijzigd door roharro op 01 mei 2014 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8842

#26 , 01 mei 2014 17:32

reflexie, ik heb ook een vreemd gevoel bij dit verhaal, poster zou al een ernstig universitair parcours afgelegd te hebben. Zou in feite al 2 masters moeten hebben (lees ik ergens in de posts).
Dan vind ik het vreemd dat je post titelt met: "een schadevergoeding tégen een onderwijsinstelling eisen".
Een vergoeding eis je VAN iemand en je procedeert tégen iemand.

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#27 , 03 mei 2014 22:06

Verbaast het u, als u weet dat zelfs de (vice-)rectoren niet om een taalfout verlegen zitten? ;-)

Mijn juridische vraag is denk ik duidelijk, daar ze inderdaad de titel van dit topic uitmaakt:

Schadevergoeding, onkostenvergoeding en morele schadevergoeding eisen wegens schending van mijn rechten - zoals door de overheden en door OI zelf vastgelegd - en rechtzetting van de gemaakte fouten eisen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#28 , 04 mei 2014 09:25

Schadevergoeding, onkostenvergoeding en morele schadevergoeding eisen wegens schending van mijn rechten - zoals door de overheden en door OI zelf vastgelegd - en rechtzetting van de gemaakte fouten eisen.
je kan alles eisen. Wil je eisen dat de rector in een roze tutu zich moet laten inschrijven bij een concurrerende universiteit, dan kan je dat. Eisen zijn onbeperkt.

De vraag is op basis van welke argumenten je dat zal doen en vooral of de rechter je argumenten zal volgen. Daarvoor ontbreekt het je aan duidelijkheid in deze topic.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#29 , 04 mei 2014 12:43

Schadevergoeding, onkostenvergoeding en morele schadevergoeding eisen wegens schending van mijn rechten - zoals door de overheden en door OI zelf vastgelegd - en rechtzetting van de gemaakte fouten eisen
Dat kan via gerechtelijke weg. Maar eisen staat niet gelijk aan krijgen.
Ik zou gewoon de betwiste examens of oefeningen overdoen. Je zegt dat je het toch allemaal kent, beschouw het als een welgekomen extra kans om je punten op te krikken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#30 , 09 mei 2014 13:52

Probleem is dat de OI me blokkeert - niet de eerste keer (de eerste blokkering heeft men thans moeten ongedaan maken met de broek op de voeten...). Dit op basis van het zogenaamd te vaak niet -slagen voor bepaalde OPO's.

Pikant detail is echter dat ik inderdaad niet ben geslaagd voor die OPO's. Ik heb ze immers niet afgelegd. Dat omdat ik op het moment dat het OPO georganiseerd werd te druk bezig was met in het ziekenhuis te liggen... Ook omdat de artsen van OI zo slim zijn...

Ook daarvoor had ik de OI reeds gecontacteerd ivm een andere diagnose waarvoor ik wist dat je bij wijze van compensatie en anti-discriminatie examenspreiding zou krijgen... De OI heeft toen de diagnose van zijn eigen UZ lagns zich neergelegd. Denk je dat ik examenspreiding heb gekregen? Vergeet het ... Het resultaat was natuurlijk een enorme studieduurvertraging ...
Toen ik de ziekte nog niet had, schoten mijn studies als een speer vooruit (normaal studietempo, zonder tweede zit, ... ik zat maw direct in het tweede jaar en ook direct in het derde jaar, vanaf toen begon de miserie echter...).

Op die manier heeft de OI me reeds vier jaar (!!!) studies gekost. Dit zijn studiejaren waarin ik dankzij de desorganisatie en chaos bij de OI (die de OI van Vlaanderen meent te zijn) mijn studies niet kon beëindigen!! Stel je dat voor ...
Mbt het "gebuisde OPO" (een stage van acht maanden! -> wie gaat dat betalen? Ik heb mijn studies immers altijd zelf moeten betalen en het aan mekaar geknoopt met studentenjobkes daar het OCMW blijkbaar enkel voor mensen is die nog minder hebben dan nul euro .. Oh wacht, daar ben ik bij. :-/ ), heeft men zo ook een "oplossing" aangeboden die nadien niet echt "een oplossing" bleek, middels: door onze halfslachtige oplossing hebben we u moeten buizen want ja blijkt dat we toch geen mensen mogen doorlaten als we het op die manier doen (nl. een pauze van zes maanden tijdens de stage ingelast door de OI ... ).
Bij het beoordelen van hoe vaak ik dit OI heb afgelegd is men dan weer amnestich vergeten dat zij zelf de stage in twee hebben geknipt en er zes maanden pauze hebben tussengestoken zodat ik pas in het volgende academiejaar kon verdergaan --> men beoordeelt dit hierdoor al als twee stages... Vandaar dat ze met de blokkering schermen ...

Het rectoraat moeide er zich mee en zou voor me onderhandelen bij de faculteiten (er is ook een andere faculteit betrokken, nl. die waar ik de manama zou afleggen). Dat heeft voorlopig bijzonder veel resultaat opgeleverd: men beweerde telkens van een kale reis teruggekomen zijn en ondanks alle argumenten toch geen voet tussen de deur te krijgen ...
Daarbij hoopte men dat ik te stom was om te beseffen dat diezelfde persoon eigenlijk ook als beroepsinstantie fungeert en in die hoedanigheid iedere beslissing van die liefste faculteiten kan herleiden tot brandhout, moest hij dat zelf willen...
Om te voorkomen dat ik beroep kan indienen en ermee verder kan gaan, deelt men mij ook alle beslissingen (de resultaten van die onderhandelingen: nougatbollen dus) mondeling mee ... Zo is men er zeker van dat men mijn rechten maximaal schendt. Ik denk dat men daar anders niet slaapt.
Allicht speculeert men erop dat ik het niet meer zie zitten en moegetergd door de OI van een brug spring ofzo?

Terug naar “Onderwijsrecht”