instapdata instapklasje

redlotuske
Topic Starter
Berichten: 27

instapdata instapklasje

#1 , 10 jan 2014 18:23

Beste,

In augustus ben ik naar de open deur gegaan van de school waar mijn oudste naar school gaat. Toen vertelden ze me dat mijn jongste naar school zou kunnen gaan op 22 april. Dus naar het instapklasje.Gisteren kreeg ik telefoon van de school om te melden dat ze niet mag gaan op 22 april daar ze op die dag geen 2,5 jaar is. Zij is namelijk op 25 oktober geboren en wordt op 25 april 2,5. Dus ik vroeg of ze dan vanaf 1 mei zou mogen gaan. Neen want de instapdata worden door de wet bepaald. Na de vakanties en na olv-hemelvaart. Dus zou zij pas op 2 juni kunnen opstarten. Dat is dus voor 3 weken.
Zij wordt dus geweigerd voor 3 dagen. Persoonlijk vind ik dit discriminatie op vlak van geboortedata. Van de school uit wordt gezegd dat de instapklas zeer belangrijk is en dat vind ik ook. Maar mijn dochter krijgt maar 3 weken de tijd om een basis te krijgen voor het eerste kleuterklasje terwijl kindjes die dan een paar dagen eerder geboren zijn er dubbel zo lang de tijd voor krijgen. Bij mijn weten is er nog altijd een wet tegen discriminatie... maar kan ik hier wel iets aan doen. Mijn beide kindjes keken echt wel uit naar die 22ste en ik vind 2 juni echt wel te laat. Graag raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 10 jan 2014 18:46

Die regels zijn eenduidig en voor iedereen gelijk. Van discriminatie is hier geen sprake.

Staar u overigens niet blind op die drie weken. De kans dat uw kind volgend schooljaar ook nog tot na de herfstvakantie of de kerstvakantie in het instapklasje zal meegaan alvorens de overstap te maken is reëel.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 10 jan 2014 18:56

Moet men tegenwoordig ook al een voorbereidend jaar volgen alvorens men naar de papklas mag gaan?
Vroeger was er zo een jaar als voorbereiding op het ingangsexamen burgerlijk ingenieur.
Nu al voor de pamperbrigade?

Alleszins geen discrimatie aangezien gebaseerd op objectieve criteria die voor iedereen gelijk zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

redlotuske
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 10 jan 2014 20:19

Ik vind dat instapklasje wel heel belangrijk en drie weken zijn weinig. In september moet ze de overstap al wel degelijk maken.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 10 jan 2014 20:39

Maar het kan nu eenmaal niet anders : 22 april kan niet, en de volgende instapdatum is 2 juni. Of er nu drie dagen of twee maanden tussen zitten is irrelevant. Het zou anders nogal wat worden: dit systeem wordt voor heel wat regelingen gebruikt, tot aan het pensioen toe. Te jong is te jong; een instapdatum is een instapdatum. U zal er zich bij moeten neerleggen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 02 jul 2014 16:17

onze dochter was exact 1 dag te jong om in schooljaar 2012-2013 te starten. Dus in september 2013 is ze gestart, ineens in het eerste kleuterklasje.
Van zodra ergens een grens getrokken wordt, zijn er gevallen die er net voor of net achter vallen. Discriminatie ? geen sprake van !

Het systeem is trouwens zeer goed doordacht: strikte minimumleeftijd (2,5 jaar, tot op de dag), en vastgelegde instapdata (om de voortdurende instroom tegen te gaan). Duidelijk, efficient, ... wat wil je nog meer :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Onderwijsrecht”