verplicht om skiklassen te volgen?

koalabeertje
Topic Starter
Berichten: 26

verplicht om skiklassen te volgen?

#1 , 12 nov 2013 12:28

Hallo

De klas van onze zoon gaat begin volgend jaar op skiklas.
Daar we van mening zijn dat skiklassen te duur zijn in deze tijd, denken we onze zoon niet te laten gaan. Immers, het uitgespaarde geld kunnen we goed gebruiken voor onze gezinsvakantie voor volgend jaar.
Bijklussen om geld te vergaren is gezien mijn handicap niet mogelijk, Eveneens ben ik er niet mee opgezet om geld van anderen te krijgen.

Kan de school ons verplichten om onze zoon mee te laten gaan op skiklas?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 12 nov 2013 12:41

Hangt er van af wat er in het schoolreglement staat die je hebt ondertekend.

koalabeertje
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 13 nov 2013 18:17

Er staat in het reglement dat enkel bij ondertekening van het schoolreglement de ouders principieel toestemmen dat de kinderen deelnemen aan eendaagse uitstappen. Bij weigering van zulke activiteiten is een melding aan de school vereist.
En voor de rest staat er:
Voor de meerdaagse activiteiten is een afzonderlijke schriftelijke toestemming van de ouders vereist.
Meer staat er hierover niet in, dus ik denk dat het niet verplichtend is?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 13 nov 2013 18:45

Als dit zo in het schoolreglement staat, bent u niet verplicht om hier aan deel te nemen.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#5 , 13 nov 2013 20:49

Doorgaans wordt er een vervangprogramma voorzien voor leerlingen die niet deelnemen. Verplicht meegaan is er dus niet bij.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 nov 2013 12:15

Hallo

De klas van onze zoon gaat begin volgend jaar op skiklas.
Daar we van mening zijn dat skiklassen te duur zijn in deze tijd, denken we onze zoon niet te laten gaan. Immers, het uitgespaarde geld kunnen we goed gebruiken voor onze gezinsvakantie voor volgend jaar.
Bijklussen om geld te vergaren is gezien mijn handicap niet mogelijk, Eveneens ben ik er niet mee opgezet om geld van anderen te krijgen.

Kan de school ons verplichten om onze zoon mee te laten gaan op skiklas?

Bedankt
Wat is de kostprijs die ze willen aanrekenen?

koalabeertje
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 15 nov 2013 12:07

400€ voor de reis en het verblijf, dit voor 7 dagen.
Dit behoort tot de maximumfactuur maar betekent niet dat de ouders extra moeten opdraaien voor aankoop van warme kleding, schoenen enzovoort.

Jabo
Berichten: 96

#8 , 15 nov 2013 16:43

400€ is in deze tijd misschien veel geld, maar voor een geheel verzorgde ski vakantie is het niet duur.
Wij kopen onze wintersportuitrusting 2de hands en dan hoeft het niet duur te zijn. Warme kleren hebben de kinderen zowiezo nodig.
Succes met je keuze. Jabo

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 15 nov 2013 21:25

400€ voor de reis en het verblijf, dit voor 7 dagen.
Dit behoort tot de maximumfactuur maar betekent niet dat de ouders extra moeten opdraaien voor aankoop van warme kleding, schoenen enzovoort.
Veel kans dat dit boven dd maximumfactuur is. Geen andere meerdaagse uitstappen in die 6 jaar?

desertrose
Berichten: 120

#10 , 15 nov 2013 22:25

Ik zal heel waarschijnlijk wel mis zitten, maar ik dacht dat er enkel in het lager en kleuter een maximumfactuur was.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 15 nov 2013 22:46

Ik zal heel waarschijnlijk wel mis zitten, maar ik dacht dat er enkel in het lager en kleuter een maximumfactuur was.
Je bent niet mis, vanaf het middelbaar is hier niets over vastgelegd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 16 nov 2013 07:10

maar gezien topic starter zelf begon over maximumfactuur, gaat het vermoedelijk toch over lager? Men gebruikt ook bijna het correcte bedrag (dat is nu 405 euro).

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 16 nov 2013 11:50

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

duma
Berichten: 2871

#14 , 25 nov 2013 11:15

Skiklassen gaan vinden doorgaans plaats in het zesde lager.

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 26 nov 2013 00:37

Het zou in elk geval helpen als de TS even zou meedelen of het over lager, secundair of hoger onderwijs gaat.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Onderwijsrecht”