CVO weigert inschrijvingsgeld terug te betalen

Hendrik Depauw
Topic Starter
Berichten: 41

CVO weigert inschrijvingsgeld terug te betalen

#1 , 03 okt 2013 14:20

Ik begrijp de frustratie van Latto. Ik zit sinds vandaag -oh toeval- net in dezelfde situatie.
Verleden week 26/9 schrijf ik mij in een avondschool in, net voor de les begint.
Het gaat hier over een talencursus over een moeilijke en mij totaal vreemde taal.

Ik betaal 195 euro en mag starten. Alhoewel het reeds de derde les van het schooljaar is, is het mijn eerste les van die cursus.

De allereerste les heb ik gemist omdat ik pas telefonisch de dag erna geïnformeerd heb of er nog plaats was. Dat was zo -en nog steeds trouwens, aan het aantal lege stoelen te zien in het leslokaal. Inschrijven, zei men mij, kon alleen terplaatse in de school. Dus zou ik de week erop, voor aanvang van de tweede officiele les, mij inschrijven. De week erop valt de trein waarin ik mij bevind tussen twee steden in in panne (de urenlange panne kwam zelfs op het avondnieuws). In totaal heb ik die dag voor de cursus alleen al zo'n 6 uren (!) gereisd, en nog heb ik rechtsomkeer moeten maken onderweg omdat de cursusles gedaan zou zijn tegen dat ik in de avondschool aankwam.
Waarom deze details? Omdat ik duidelijk wil maken dat verleden week écht maar mijn eerste les kon zijn.

Mijn eerste les was voor mij echter een tegenvaller. Een prima lesgeefster met veel goede wil en empathie. Echter de te leren taal lijkt mij veel te moeilijk. Er komt zeer veel grammatica bij kijken, met naamvallen en dergelijke.

Ik had mij op voorhand gebaseerd op de wervende reclame van de school waaruit bleek dat de taal vooal aangeleerd zou worden in de vorm van een conversatietraining. Maar o.k., een basis is nodig om te converseren, en zelfs die basis lijkt mij te moeilijk.
Kortom, mijn motivatie om nog verder te doen is compleet zoek omdat ik een verkeerde keuze heb gemaakt en daar niet op mijn plaats zit.

Een vriendelijk verzoek gisteren 2/10 van mijn kant met een gedetailleerde uitleg mijnentwege erbij, om een deel van het inschrijvingsgeld of de kostprijs van het gloednieuwe en ongebruikte lesmateriaal (= boeken) terug te krijgen, krijgt een negatief antwoord in twee zinnetjes.

Met wat goede wil van de schooldirectie zou een groot deel van de door mij gedane kosten kunnen terugbetaald worden.
In het onderwijs heeft men sinds mensheugenis de mond vol van begrippen als 'her-oriënteren', 'de juiste keuze' en 'de school als oefenplek voor maatschappijleren'. Voor Latto, mezelf en nog véle anderen die er voor uitkomen dat ze in het begin een verkeerde studiekeuze hebben gemaakt wordt blijkbaar alleen het laatste begrip toegepast door de school: "Leren hoe je je hebzucht kan en moet versterken".

Tot slot nog een kleine negatieve opmerking aan de 'beroepsantwoorders' die blijkbaar over elk onderwerp op dit juridisch forum mee willen discussiëren. Stop aub met mensen die hun probleem hier aankaarten steeds terug de hoek in te stampen met dooddoeners als "Ge moest maar weten wat ge ondertekend hebt" en "Het is uw eigen fout" en meer van die lege dozen. Bedankt om daar rekening mee te willen houden.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 03 okt 2013 16:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht gesplitst wegens kapen onderwerp, laatste alinea opgeschoond. Conform regels forum.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 okt 2013 16:06

- Dit is een juridisch forum, het enige advies dat u hier kan krijgen is een juridisch advies. Voor al de rest zijn er diverse andere fora met elk hun eigen specialiteit.

- De "beroepsantwoorders" baseren hun antwoord op de wet en op de beschikbare jurisprudentie mbt tot het gevraagde. zij geven een antwoord waar een Topic starter mee verder kan of defintief uitsluitsel met betrekking tot zijn vraag kan uit afleiden. Het zijn geen handjeshouders, psychologen of gediplomeerde psychiaters die een trauma dienen te helpen verwerken. Dat is NIET de taak van JF. Vanuit die optiek, de enige die men van een forum als JF mag verwachten, leveren deze "beroepsantwoorders" meer dan degelijk werk.

- Wat is nu in feite uw vraag waarvoor u het onderwerp van een andere poster kaapte zonder bij te dragen aan diens vraagstelling?

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”