Vrijheid van studierichting

83157
Topic Starter
Berichten: 3

Vrijheid van studierichting

#1 , 03 okt 2013 13:19

Voor zover ik weet stelt de Belgische grondwet het volgende:
Een natuurlijk persoon heeft vrijheid van onderwijs, tenzij bepaalde criteria opgesteld zijn (welke?).

Is het niet zo dat volgens dit recht een natuurlijk persoon mag kiezen welke studierichting hij volgt, onafhankelijk van welke studierichting hij komt? Meer bepaald heb ik het hier over het recht om van BSO naar TSO te gaan en van TSO naar ASO. Bepaalde scholen weigeren leerlingen in te schrijven die deze overstap willen doen. Ik heb vernomen dat een school een soort 'vrijheid van toelating van de leerling'-recht heeft. Impliceert dit dat een school de inschrijving aan een studierichting kan verbieden aan een leerling? Is dit een richtlijn of een recht?

Is het niet het grondwettelijk en mensenerend recht voor een natuurlijk persoon om te studeren wat hij wilt?
Is een onderwijsinstelling in fout als die bovenvernoemde overstappen verbiedt aan een leerling?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 03 okt 2013 21:38

Er bestaat zoiets als toelatingsvoorwaarden. :wink: Als je bijvoorbeeld van het beroepsvoorbereidend leerjaar naar het derde jaar ASO of TSO wil, voldoe je daar niet aan. Je hebt dan een hoop leerstof gemist. De school kan daar in sommige gevallen van afwijken en een toelatingsklassenraad bijeenroepen. Maar van BSO naar TSO of van TSO naar ASO? Ik denk dat je dan langs de middenjury zal moeten passeren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 03 okt 2013 22:11

Elke richting die wordt ingericht is gericht op het ontwikkelen van bepaalde competenties.
Als u over de nodige aanleg beschikt voor een bepaalde richting ...kan dat perfect.

Echter zijn de slaagpercentages van de verschillende richtingen voor het behalen van een diploma gekend.
Dat zegt echter weer niets van een individu.
Hoe academischer de richting hoe minder kans van slagen voor iemand uit het BSO.
Maar dat zegt niets over de mensen die in een BSO richting afstuderen.

Art. 24. § 1. Het onderwijs is vrij; elke preventieve maatregel is verboden; de bestraffing van de misdrijven wordt alleen door de wet of het decreet geregeld.
De gemeenschap waarborgt de keuzevrijheid van de ouders.
De gemeenschap richt neutraal onderwijs in. De neutraliteit houdt onder meer in, de eerbied voor de filosofische, ideologische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerlingen.
De scholen ingericht door openbare besturen bieden, tot het einde van de leerplicht, de keuze aan tussen onderricht in een der erkende godsdiensten en de niet-confessionele zedenleer.
§ 2. Zo een gemeenschap als inrichtende macht bevoegdheden wil opdragen aan een of meer autonome organen, kan dit slechts bij decreet, aangenomen met een meerderheid van twee derden van de uitgebrachte stemmen.
§ 3. Ieder heeft recht op onderwijs, met eerbiediging van de fundamentele rechten en vrijheden. De toegang tot het onderwijs is kosteloos tot het einde van de leerplicht.
Alle leerlingen die leerplichtig zijn, hebben ten laste van de gemeenschap recht op een morele of religieuze opvoeding.
§ 4. Alle leerlingen of studenten, ouders, personeelsleden en onderwijsinstellingen zijn gelijk voor de wet of het decreet. De wet en het decreet houden rekening met objectieve verschillen, waaronder de eigen karakteristieken van iedere inrichtende macht, die een aangepaste behandeling verantwoorden.
§ 5. De inrichting, erkenning of subsidiëring van het onderwijs door de gemeenschap wordt geregeld door de wet of het decreet.

Reclame

83157
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 04 okt 2013 18:50

Geachte heer Franciscus,

De inhoud van de paragrafen van artikel 24 is mij niet zo duidelijk. Wat kan men uiteindelijk, in antwoord op mijn vraag, concreet besluiten uit de paragrafen uit dit artikel? Mag iemand, volgens dit artikel, zonder beperkingen verwisselen tussen de verschillende studieniveau's (BSO,TSO,ASO)?

Alvast bedankt.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 04 okt 2013 19:12

Om naar een bepaald leerjaar over te gaan moet men beschikken over de nodige getuigschriften dienstig voor die richting of niveau.
Beschikt u daarover dan is het ok ...indien niet zal men weigeren.

Zo moest men vroeger naast het diploma van middelbaar onderwijs ook geslaagd zijn in een maturiteitsproef om toegang te hebben tot universiteit.

Ik denk dat dit nu in de middelbare vertaald is in A tot C attesten.

Iets anders aanwervingen voor een bepaalde job aantal geslaagden ASO iets van een 85% TSO iets van een 60% BSO iets van een 14%

83157
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 04 okt 2013 20:15

Het is volkomen begrijpelijk dat men een A attest moet halen om naar een bepaald leerjaar over te gaan.

Echter, mijn vraag betreft hier het overgaan van BSO naar ASO bijvoorbeeld - en of dit volgens de wet mag. De situatie is in feite iets specifieker: Wat als iemand van BSO plots terug weer naar ASO wilt omdat hij spijt heeft van zijn nonchalantie die hem zijn slechte punten bezorgd heeft? Wat als die persoon nu capabel is om ASO aan te kunnen? Is het niet zijn recht om een toelatingsproef te doen om naar ASO te stappen? Dit zou ik meer dan redelijk vinden. Wat ik volstrekt onredelijk vind echter, is dat een school iemand van BSO verbiedt naar ASO te stappen, ook al beschikt die persoon over de nodige motivatie (wat velen in ASO niet over beschikken) en het nodige doorzettingsvermogen. Het zou zijn recht moeten zijn om een test te willen afleggen om naar ASO te gaan. Indien hij zou slagen zou hij naar ASO mogen en indien niet, dan blijft hij waar hij is. Dat is nog redelijk. Idealerwijze zou ik zeggen dat hij een onbeperkt aantal keer mag proberen en er geen verbieding is.

Ik ben geen voorstander van deze politiek van onderscheiding van mensen. Wij zijn allemaal mensen en wij zijn allemaal gelijk. Iedereen is even capabel en even slim. Er mag geen onderscheiding zijn. We moeten allemaal in dezelfde klassen zitten en we moeten het recht hebben te studeren wat we willen. Eén van de pijlers van de Europese Unie is in feite 'bevordering van economische welvaart'. Als je mensen blokkeert bij hun studies dan leidt dit tot een zeer inefficiënte samenlevingsstructuur.

Zoals Sir Ken Robinson van de TED community zegt: "Our education system is industrialized. We divide children into categories, like we divide chickens into hens". Ik vind een onderscheiding in BSO, TSO en ASO discriminatie en sterker nog, ik vind de verbieding van overstap helemaal absurd en mensonterend. Gelukkig zijn een aantal scholen reeds begonnen met deze barrières tussen studieniveaus af te schaffen. Hopelijk verandert onze samenleving zo naar een betere toekomst. Fascisme is iets van 50 jaar geleden en hoort niet thuis in onze moderne maatschappij.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 04 okt 2013 20:50

Er is inderdaad een oplossing: examen afleggen voor de Middenjury (weet niet of dat heden nog de juiste naam is).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 04 okt 2013 21:13

Indien zoals reeds gezegd u het attest kan bekomen om naar die richting over te stappen is er geen probleem.
Dat al eens lezen ... in zoeksite woorden middenjury België ingegeven.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7100,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;.

Rica
Berichten: 303

#9 , 05 okt 2013 01:15

Voor elke studierichting en leerjaar bestaan er leerplannen met eindtermen. Die liggen anders voor ASO, TSO en BSO. Zo kan het perfect dat iemand, geslaagd in een leerjaar ASO bvb, niet toegelaten wordt in een opvolgend jaar TSO of BSO omdat er bvb bepaalde theoretische en praktische vakken techniek niet gezien/gekend zijn. Zo ook omgekeerd bvb van TSO naar ASO. De scholen zijn er dan meestal niet op voorzien om passende geschiktheidstoetsen te willen/kunnen organiseren. Om o.a. daarvoor een oplossing te bieden bestaan de examens voor de centrale examen commissie. Hier kan men ook perfect een aantal jaren bvb middelbaar onderwijs overslaan en bvb eindexamen BSO, TSO of ASO afleggen wanneer men denkt de vereiste leerstof reeds te kennen. Indien men slaagt bekomt men het diploma en kan men een vervolgopleiding volgen die het bezit van een diploma BSO/TSO of ASO als voorwaarde stelt.

Terug naar “Onderwijsrecht”