CVO weigert inschrijvingsgeld terug te betalen

Latto
Topic Starter
Berichten: 25

CVO weigert inschrijvingsgeld terug te betalen

#1 , 12 sep 2013 20:46

Ik heb mij op 2 september ( dag van aanvang les ) ingeschreven voor een opleiding .
De eerste les hebben we een uurtje les gehad .
Verleden maandag ( 9 september ) hadden we terug les .
Echter kan ik omwille van dringende familiale redenen de lessen nimmer volgen .
De directrice van de school weigert mij het inschrijvingsgeld terug te betalen en dit omdat het geen medische of werkgerelateerde reden is.
Richtlijnen van Brussel .
Maar ik betwijfel dit want op de website van onderwijs Vlaanderen vind ik volgende .
Het decreet volwassenenonderwijs verplicht een centrum niet om het betaalde inschrijvingsgeld geheel of ten dele aan een afhakende cursist terug te betalen. Het staat een centrum dus vrij dit al of niet te doen.

Dan spelen de scholen het blijkbaar maar met richtlijn uit het centrumreglement dat ze naar eigen believe dus opstellen en naar mijn mening puur opgesteld is om geld in hun zak te steken .

Het volgende

Terugbetaling inschrijvingsgeld kan onder volgende voorwaarden .
- Voor het gehele bedrag tot en met één week voor de start van de opleiding
- Voor het gehele bedrag min de administratieve kosten bij annulering tussen 1 week en de start van de opleiding
- vanaf de aanvangsdatum van de cursus word het inschrijvingsgeld nimmer terug betaald .

Eigenlijk vind ik dit schandalig .

Kan dit zomaar ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 sep 2013 20:52

Aangezien in het desbetreffend decreet vermeld staat dat het kan, is het dus rechtsgeldig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 12 sep 2013 22:19

En u hebt de overeenkomst vermoedelijk ook onderschreven...

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 13 sep 2013 11:54

Ik werk in een CVO en wij krijgen geregeld te maken met dergelijke gevallen.

Feit is: u hebt ingeschreven, er is een plaats voor u voorzien die niet meer aan een ander kan doorgegeven worden (want de lessen zijn begonnen) en u bent bij het inschrijven impliciet akkoord gegaan met de regelgeving. Als een CVO elke cursist die om welke reden dan ook (hoe ernstig deze dan ook voor de cursist zelf kan zijn) moet terugbetalen, dan kan men binnen de kortste keren de deuren sluiten. Het kan inderdaad zijn dat u om ernstige redenen echt de lessen niet meer kunt volgen, maar daar kan het opleidingscentrum ook niets aan doen en treft hierin geen schuld.

Wij maken graag de vergelijking met een bioscoop: u betaalt voor u de film binnengaat. Vindt u het na een half uurtje niet meer goed of wordt u ziek of wordt u opgebeld voor iets dringends, dan kunt u aan de bioscoop ook uw geld niet meer terugvragen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Latto
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 14 sep 2013 19:30

beste mapleleiah

Een vergelijking maken tussen een CVO en een bioscoop is toch wel wat lachwekkend vind ik .
Een bioscoop word niet gesubsidieerd door de overheid en bij een bioscoop ben ik 12 euro kwijt voor 2 uurs film , in dit cvo 140 euro voor 3,5 uurs les .
Zodus als ik u goed begrijp bestaan de CVO's nog steeds door geld afhandig te maken van cursisten die na de eerste les niet tevreden zijn of toch merken dat het hen niet ligt want jij insinueert dat de cvo's hun deuren moeten sluiten als ze elke cursist moeten terug betalen .
Dat ieder CVO zelf zijn regels hierover kan opstellen vind ik echt niet kunnen .
Dat je je geld gaat terug vragen na 3 weken vind ik ook niet kunnen , maar hun formuleren dat je het al verloren bent op de eerste lesdag .
Dus als de lessen om 19.00 starten en je komt om 18.30 de schoolport binnen zonder de klas te betreden ben je je geld al kwijt.
Ik blijf bij mijn standpunt dat dit puur geldgeklop is

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 14 sep 2013 21:51

Misschien TOCH eens eerst de inschrijvingsvoorwaarden goed lezen.
U hebt ze getekend dus was u er mee akkoord.

Latto
Topic Starter
Berichten: 25

#7 , 16 sep 2013 10:00

Hallo !

Ja op de achterkant was het vermeld ivm dat recht op terug krijgen van geld .
Maar ik wil maar aankaarten dat men eigenlijk zijn geld dus al verloren is zonder dat men ook maar 1 uurtje les heeft gekregen .
Zodus indien de les echt op niets trekt is men zijn geld verloren .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 sep 2013 10:51


Zodus indien de les echt op niets trekt is men zijn geld verloren .

Dit is toch bij veel zaken zo, altijd goed nadenken en overwegen eer men iets tekent en zeker als men moet betalen !
 

 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 16 sep 2013 13:08

Vraag is nog altijd .... waarom bent u er akkoord mee gegaan.
Ik wist steeds zeer goed met welke opleidingen ik begon, wat ze kosten en wat de impact op mijn tijdsbesteding zou zijn.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#10 , 16 sep 2013 13:10

De vergelijking met een cinema loopt ook op andere vlakken mank. Na het betalen van je ticket heb in je sé niets extra nodig om de film te kunnen volgen. BIj het volgen van lessen in een CVO is het inschrijvingsgeld slechts 1 deel van de kosten. Zo komt er ook nog lesmateriaal bij kijken, om nog maar te zwijgen over de tijd die je moet investeren buiten de lesuren. Ook iets waar geen equivalent voor bestaat bij een cinema. :-)

Ik denk dat er dringend een beter analoog dient verzonnen te worden. :-p

Voor het overige ben ik het eens met de TS. Ik hoef maar te kijken naar het prijsverschil sinds vele takken van het avondonderwijs zijn gemodulariseerd.... Wat je vroeger betaalde voor 1 jaar 3 avonden per week ben je nu al makkelijk kwijt van 2 avonden les per week gedurende 1 semester.

Ook kan je - sinds een graduaat avondonderwijs niet meer wordt gelijkgeschakeld met een bachelor - je afvragen of die extra onkosten nog wel te verantwoorden zijn....

Het avondonderwijs is sinds het invoeren van de BaMa-structuur serieus verwaarloosd, en cursisten zoals de TS betalen het gelag.

Terug naar “Onderwijsrecht”