Mag school weigeren om boeken mee te geven?

Steve&Karin
Topic Starter
Berichten: 1

Mag school weigeren om boeken mee te geven?

#1 , 04 sep 2013 15:01

Hoi allen,

Ik heb een vraagje, mag een school weigeren om de schoolboeken mee te geven omdat er nog een deel boekengeld van vorig jaar openstaat?
Het zit namelijk zo dat wij het financieel heel erg zwaar hebben en dit weet de school ook. Mijn zoon komt nog niet in aanmerking voor schoolgeld of kindergeld hier en ook dit weet de school. Ik ben afhankelijk om zijn school te betalen van de alimentatie van mijn ex, maar die neemt het niet zo nauw met betalen.
Meer dan de helft van het bedrag is voldaan, echter nu eist de school de rest van het openstaande bedrag en nog eens €200,00 borg. De directeur reageert niet op mijn mails en aan de telefoon krijg ik alleen maar het secretariaat, die steeds zegt, mail de directeur maar.

Ondertussen zit mijn zoon zonder boeken en zijn animo om naar school te gaan is naar het nulpunt gedaald. In zijn klas is iedereen op de hoogte waarom hij zijn boeken nog niet heeft, dit werd immers tegen hem verteld ten overstaan van zijn klas.

Wat kan ik doen om toch aan boeken te geraken, ik kan het bedrag namelijk niet neerleggen en dat weet de school ook. Wie heeft raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 sep 2013 15:45

Kindergeld, daar heeft het kind zo goed als zeker wél recht op (via een van de ouders), als je hier legaal in België bent.

School (middelbaar) kan perfect geld eisen voor de boeken, gezien dit een commerciële dienst is die ze leveren (die weliswaar bij school hoort, maar u kan ook de boeken zelf beslissen te kopen los van school). Probeer eventueel tweedehandsboeken te bekomen. Een borg van 200 euro kunnen ze echter wettelijk NIET eisen, natuurlijk kunnen ze wel de boeken niet afleveren tot u deze betaald hebt.

Ik raad u aan om het probleem van kindergeld nader te bekijken, daar is een mogelijkheid om aan geld te geraken. U kan ook eventueel beroep doen om het OCMW die dergelijke bedragen kan voorschieten bij financiële problemen, mits u eventuele begeleiding aanvaardt.

Los daarvan is het educatief verwerpelijk hoe de school de mededeling heeft gedaan.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 04 sep 2013 16:35

Het is niet netjes wat ik nu ga zeggen, maar hebt u al een keer aan de school meegedeeld dat u speelt met het idee van met dit verhaal naar de pers te stappen, uiteraard met de naam van de school in drukletters? Mijn idee is dat scholen dan héél wat inschikkelijker worden. Wat betreft de publieke mededeling van de school in de klas waar uw zoontje werd vernederd, zou ik ook niet nalaten om een onderhoud aan te vragen met de inrichtende macht van de school (hoofd van het vrij onderwijs, provinciaal onderwijs, het stadsonderwijs of van het gemeenschapsonderwijs, al naargelang wat het concreet geval is).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 04 sep 2013 19:30

Dat een privé zaak van de ouders (nl het niet betalen van) publiekelijk in een klas (minderjarigen) door een verantwoordelijke meerderjarige wordt verteld is niet alleen erover maar ten zeerste laakbaar.
Mogelijk zelfs schending wet privacy. Zeker de deontologische code van de onderwijsnetten.
Ik dacht dat zoiets bij het uitreiken van rapporten in een bepaalde school op het einde van schooljaar ook was gebeurd. Tot de minister toe was men "not-amused".
Trouwens wordt door de school ook de vader hierop aangeschreven of alleen de moeder??

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 sep 2013 20:22

Ik stel voor dat Werner Peeters eens een tijdje gaat meedraaien op het boekenfonds van een school. Mijn idee is dat hij dan héél wat meer begrip zou krijgen voor die scholen.
Met naar de pers stappen kan je toch niks mis doen. het gedrag van de school kan aanzien worden een inbreuk op de privacy en dus wel degelijk laakbaar, ook juridisch (maar moeilijk te bewijzen).

Dat een boekenfonds van een school het financieel moeilijk kan hebben betekent niet dat de school mag communiceren over de moeilijke financiële toestand van een gezin. De dag dat Telenet aan iedereen uit m'n straat een lijst publiceert van wie achter staat met de betalingen, staat het land op stelten. Principieel is er geen verschil.

School kan ook even kijken of er geen mogelijkheid is om de boeken op een andere manier te verdelen (tweedehandsboekenverkoop, verhuur van boeken, aanleggen van een spaarpotje om reserves op te bouwen, actief met OCMW overleggen (mits toestemming ouders), ...

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 04 sep 2013 20:27

Ik stel voor dat iedereen zich bezighoudt met de vraag van TS en de tijd die men besteed aan mekaar te beschimpen extra gebruikt om mee te denken aan een constructieve oplossing...

Vandebos

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 05 sep 2013 10:40

Het gaat hier volgens TS over "boekengeld". Daarmee wordt gewoonlijk het huurgeld bedoeld.

TS kan gaan praten met de leerlingbegeleiding, met het CLB, en uiteraard met het OCMW. Meer mogelijkheden zie ik niet.

Als de school dat inderdaad gecommuniceerd heeft zoals vermeld door TS, is dat inderdaad laakbaar en zelfs strafbaar (overtreding discretieplicht).

mod by JPV: [opgekuisd]
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Onderwijsrecht”