examenvragen niet sluitend en geen punten naast vraag

Rinko
Topic Starter
Berichten: 12

examenvragen niet sluitend en geen punten naast vraag

#1 , 17 jun 2013 22:48

Hallo !

Ik heb verleden woensdag een examen afgelegd van een richting in avondonderwijs .
Nu heb ik toch enorm sterk mijn bedenkingen bij het resultaat omdat ik zorgvuldig de vragen heb onthouden en achteraf heb gecontroleerd .
Ik heb wel te horen gekregen dat ik maar net geslaagd was maar heb het examen niet kunnen inkijken .
Maar ik stel me toch de volgende vraag .

- Er stonden naast de examenvragen geen puntenverdeling , dus kon me niet weten op hoeveel punten die vraag net stond .
Is dit niet verplicht ?

1. Om achteraf gefoefel met de punten te vermijden zodus dat de leerkracht bij de eene leerling een vraag op andere punten zet dan bij de andere ?
Zo is het gemakkelijk om een andere leerling die te bevoordelen .
2. Het is ook belangrijk om te weten op welke vraag men zou kunnen gokken of niet indien er voor een slecht antwoord 1 punt ofzo zou afgaan .


- Een ander probleem is het volgende , en ik weet uit mijn opleiding leerkracht ( die al enkel jaren gelden is ) dat men er toen op wees dat de vragen sluitend moeten zijn omdat er anders discussie kan onstaan en meestal in het voordeel van de leerling word uitgesproken .

Er was een vraag bij mbt motorstoring .
De motor valt plots uit , welke kunnen de redenen hiervan zijn ?
Nu vermeld men in de vraag niet hoeveel redenen ik tenminste moet opgeven .
Zodus als ik er van de 5 redenen maar twee opgeef is dit toch ook goed denk ik ?

Nog zo'n vraag

Som de verschillende soorten uitlaten op .
Hier staat niet hoeveel ik er moet opgeven .

Naar mijn mening is één uitlaat opsommen ook goed want er staat niet bij dat het er bvb tenminste 3 moeten zijn .

Heb ik het recht om mijn examen in te kunnen kijken zonder dat de leerkracht daarbij aanwezig is ?


Graag raad van iemand die hier toch wat meer over weet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 jun 2013 22:56

Som de verschillende soorten uitlaten op .
Hier staat niet hoeveel ik er moet opgeven ."[/b]

"de" redenen; "de" verschillende uitlaten betekent in het Nederlands "alle"


vb.: som de maanden van het jaar op: u zou dus antwoorden "januari en februari" omdat ze niet opgeven hoeveel maanden er in een jaar zijn?

Dat is dan inderdaad een zwak examen.

[nodeloze opmerking verwijderd: Vandebos]
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 17 jun 2013 23:28


- Er stonden naast de examenvragen geen puntenverdeling , dus kon me niet weten op hoeveel punten die vraag net stond .
Is dit niet verplicht ?
Nee. Ik heb dat zelfs nog nooit gezien.

1. Om achteraf gefoefel met de punten te vermijden zodus dat de leerkracht bij de eene leerling een vraag op andere punten zet dan bij de andere ?
Zo is het gemakkelijk om een andere leerling die te bevoordelen .
Gewoonlijk heeft de directie een modeloplossing en de puntenverdeling. Waarom zou een leerkracht trouwens "foefelen"?

2. Het is ook belangrijk om te weten op welke vraag men zou kunnen gokken of niet indien er voor een slecht antwoord 1 punt ofzo zou afgaan .
Je dient de leerstof te kennen, niet te gokken. Anders krijg je leerlingen die gokken "dat ze de helft wel juist zullen hebben" en de rest maar blauwblauw laten.

- Een ander probleem is het volgende , en ik weet uit mijn opleiding leerkracht ( die al enkel jaren gelden is ) dat men er toen op wees dat de vragen sluitend moeten zijn omdat er anders discussie kan onstaan en meestal in het voordeel van de leerling word uitgesproken .
Opleiding niet afgemaakt? :wink: De gemiddelde leerkracht weet echt wel hoe hij examenvragen moet opstellen.

Er was een vraag bij mbt motorstoring .
De motor valt plots uit , welke kunnen de redenen hiervan zijn ?
Nu vermeld men in de vraag niet hoeveel redenen ik tenminste moet opgeven .
De oorzaken. dwz alle oorzaken die in je cursus staan. Anders was de vraag geweest : geef enkele mogelijke oorzaken.
Zodus als ik er van de 5 redenen maar twee opgeef is dit toch ook goed denk ik ?
Als je 40 procent wil halen wel, ja.

Nog zo'n vraag

Som de verschillende soorten uitlaten op .
Hier staat niet hoeveel ik er moet opgeven .
Zie hierboven.

Naar mijn mening is één uitlaat opsommen ook goed want er staat niet bij dat het er bvb tenminste 3 moeten zijn .
Waarom staat er dan uitlaten (meervoud) als één genoeg is?

Heb ik het recht om mijn examen in te kunnen kijken zonder dat de leerkracht daarbij aanwezig is ?
Nee. Je hebt het recht om het examen in te zien. Punt. De aanwezigheid van de leerkracht helpt om je fouten in te zien.


Graag raad van iemand die hier toch wat meer over weet ?
Is dertig jaar lesgeven genoeg om er wat meer over te weten? (in combinatie, uiteraard, met een volledige lerarenopleiding).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 18 jun 2013 10:52

Kan men zich beperken tot de kern van de vragen van TS? Het gemekker over spelling begint me eerlijk gezegd zwaar de keel uit te hangen. Bij mijn weten is het voor posters op JF nog steeds geen basisvereiste correct te kunnen spellen voor ze hun vragen mogen plaatsen.

Vandebos.

k.b.
Berichten: 876

#5 , 18 jun 2013 11:30

Wacht eerst de uitslag en de deliberatie af ...

Vandaag kan je wel al praten over "hoe goed uw examen was " ... maar ik zou toch aanraden eerst de deliberatie af te wachten ...
Ga je nu veel "lawaai" maken dan zal men zorgen dat alles mooi is nageteld , geargumenteerd , uitgeschreven , ....

Ik heb immers de indruk dat je zelf al beseft dat het op "procedure" moet gespeeld worden en niet zo zeer dient te vervallen in een technische discussie om je punten bij elkaar te sprokkelen ...

Zoek alvast schoolreglement en eventueel examen reglement op (heb je normaal in het begin van het jaar ontvangen) ... bekijk de "openingsuren" van de school in het verlof ...
Uiteraard hangt het geheel ook af van het onderwijsnet waarbinnen de opleiding valt ...

Eerst toch nog eens de vraag of er geen mogelijkheden zijn tot herexamen ? Wat normaal toch wel het geval zal zijn ...

De meeste kans heb je om bvb na een herexamen je dossier te laten passeren op grond van "foutieve delibertie" ..; men bekijkt dan immers vaak enkel de punten van de vakken die herdaan dienden te worden ..; dit terwijl men U terug in zijn totaliteit moet bekijken ...

Besef echter dat alleen scholden diploma's afleveren ... het resultaat van een "dossier" is dan ook meestal niets meer dan een verwerping van de beoordeling die je gekregen hebt ... men zal je dan opnieuw beoordelen ... mogelijks terug NEGATIEF ...
Doch dit alles dient te gebeuren binnen termijnen , ... door de bijeengeroepen klasseraad ...

Hoogst vervelend uit hoofde van een schooldirectie ...

k.b.

Bromsnor
Berichten: 22

#6 , 18 jun 2013 16:34

Enkele sprokkels bij bovenstaande. Of de punten bij de vraag moeten staan, verschilt van instelling(sreglement) tot instelling, al is het in het kader van transparante evaluatie wel aanbevolen. Wel is het zo dat die puntenverdeling beschikbaar moet zijn voor de voorzitter van de deliberatiecommissie/klassenraad (naargelang het niveau onderwijs).
Herexamens zijn in het middelbaar onderwijs lang niet meer evident: lees ook hier het school/examenreglement erop na.
De procedure voor examenbetwisting moet sowieso in het school/examenreglement zijn opgenomen.
Voor het middelbaar onderwijs (gezien de aard van je examenvragen, vermoed ik dat dit het niveau in casu is), neem je eerst contact op met de voorzitter van de klassenraad en vraag je een onderhoud met de man/vrouw en de vaktitularis in kwestie met het verzoek het examen te mogen inzien en de uitslag te laten verantwoorden. Afhankelijk van het resultaat van dit gesprek (blijft de school bij z'n standpunt of niet) kan je de procedure voor de Interne Beroepscommissie opstarten (gegevens beschikbaar in het schoolreglement). Als de school het gesprek weigert, maakt ze zoal een procedurefout, dat zal dus wel niet het geval zijn. De Interne Beroepscommissie hoort de betwister (je mag je laten begeleiden) en de gedelegeerden van de school en spreekt zich met verantwoording uit over het al dan niet opnieuw samenroepen van de klassenraad om opnieuw over het dossier te delibereren en de eerdere betwisting te bekrachtigen of te herroepen (uiteraard met verantwoording). Als je die beslissing niet aanvaardt kan je uiteindelijk een beroep doen op de Raad voor betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen.
Laatst gewijzigd door Bromsnor op 18 jun 2013 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 18 jun 2013 16:53

Je hoort het duidelijk ... een hele procedure waarbij iedereen in het verlof vanalles moet doen op bepaalde termijnen ...
Is niet altijd evident voor een instelling die avondonderwijs geeft ...

Bekijk het rustig ... en laat je indien mogelijk begeleiden ...
De technische mensen die je examens beoordeelden en je uw examencopij opnieuw laten inkijken zijn misschien wel technisch onderlegd ... doch het is niet zeker dat ze wel zin hebben in de gehele procedure ...

Zoals ik al zei ... reglementen van uw schoolinstelling eens goed doorlezen ... termijnen respecteren ... dus niet te snel aan de alarmbel gaan hangen ... laat de "vroegboekers" alvast op verlof vertrekken ...

k.b.

Terug naar “Onderwijsrecht”