één van de leerkrachten foefelt met examenresultaten.

Markous
Topic Starter
Berichten: 37

één van de leerkrachten foefelt met examenresultaten.

#1 , 16 mei 2013 14:51

Hoe kan ik bewijzen dat de ééne leerkracht bepaalde leerlingen bevoordeeld met punten en hen zelfs stiekem helpt bij zoeken naar het antwoord op één of meerdere examenvragen ?
Soms zitten wij met twee klassen bij eenzelfde leerkracht .
Met die eene klas heeft de leerkracht een betere band blijkbaar dan met de onze , nochtans gedragen wij ons best hoor , daar zal het niet aan liggen .
Ik heb dit zelf al gehoord van leerlingen en zelfs ook al gemerkt dat hij hen stiekem helpt en dat er leerlingen bij zijn die punten halen die onmogelijk zijn als ik zie hoe hun prestaties en kennis is tijdens het schooljaar .
Het zijn dan wel steeds de leerlingen van de klas waarnaar ik verwijs .
Tijdens de mondelinge examen ondervraging door hem van een leerling uit die bewuste klas heb ik duidelijk gehoord dat hij de leerling enorm moest helpen , toen ik achteraf zijn punten vernam was dit naar mijn mening echt wel opgesmukt.

Ik vind dit echt onrechtvaardig .
Maar de vraag is natuurlijk hoe ik dit kan aantonen .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.
Berichten: 876

#2 , 17 mei 2013 11:04

U dient zich de vraag te stellen of je een probleem hebt met de resultaten van de anderen , dan wel met uw eigen punten.

De juiste stap hier is deze zaken te melden aan de schooldirektie ... toch ik raad U dat af.
Ik zou aanraden te leren leven met dit "beperkte onrecht"

k.b.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 17 mei 2013 11:16

Beperkt onrecht? Je zou je toch afvragen waarom de leerkracht dit doet.

U mag op alle manieren bewijzen verzamelen, bv getuigenverklaringen, geluidsopnames, ...

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 17 mei 2013 12:13

Beperkt onrecht? Je zou je toch afvragen waarom de leerkracht dit doet.

U mag op alle manieren bewijzen verzamelen, bv getuigenverklaringen, geluidsopnames, ...
En dan wordt het toch nog gezellig in de klas.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

WP002
Berichten: 1479

#5 , 17 mei 2013 17:47

Als hij punten voor spelling aftrekt ("eene") dan zie ik een mogelijke verklaring. Maar kijk misschien eerst eens in eigen boezem. Over welk vak gaat het overigens? Met een vak als wiskunde valt er bijvoorbeeld minder te knoeien, het resultaat van bijv. een berekening is ofwel juist, ofwel niet. Bij Nederlands kan bijv. de appreciatie voor een gemaakt opstel alle kanten uitgaan, en daar speelt subjectiviteit altijd een rol in.

Markous
Topic Starter
Berichten: 37

#6 , 17 mei 2013 17:49

Ja ik heb problemen met mijn punten en niet omdat ik gebuisd zou zijn , dat niet want ik haal redelijk goede punten , maar weet dat die leerkracht mijn punten en dat van de anderen zeer kritisch beoordeeld en dit bij die andere leerlingen niet zo doet .
Met als resultaat dat iemand die normaal gezien slechtere punten dan mij zou hebben nu bvb zou slagen met onderscheiding en ik met voldoende .
Ik heb het daar echt moeilijk me dat sommige leerlingen zich dus niet echt hard moeten inzetten om met onderscheiding te slagen dit terwijl ik en de andere leerlingen dit wel moeten doen .
Ik vind dit niet eerlijk .
Trouwens de andere leerlingen uit mijn klas hebben zich er ook al vragen bij gesteld dat bvb een leerling zovee punten en zelfs vaak meer punten haalt dan men hem zou toewijzen .
Je kan toch echt wel uitmaken tijdens de lesuren wie van de andere leerlingen veel hulp nodig heeft bij de oefeningen door het jaar door .
Er zijn er bij waarvan je zegt van , wat doen die hier nu nog in de klas .

Maar inderdaad als ik misschien ga klagen ga ik mij nog meer miserie op de nek halen en net dat is zo frustrerend dat de school misschien een spelletje van machtsmisbruik gaat spelen

WP002
Berichten: 1479

#7 , 17 mei 2013 17:57

Ik heb het daar echt moeilijk me dat sommige leerlingen zich dus niet echt hard moeten inzetten om met onderscheiding te slagen dit terwijl ik en de andere leerlingen dit wel moeten doen .
Ik vind dit niet eerlijk .
Dat is nu éénmaal het eeuwigdurende dilemma bij het geven van punten. Diegenen die net onder de scansie vallen, zullen zich altijd verongelijkt voelen, want ze kunnen minstens een voorbeeld opnoemen van iemand die het slechter kon maar er toch door was. Als docenten hebben we niet meer tijd dan op een examen een (zo representatief mogelijke) steekproef te nemen, we kunnen niet met elke student, bij mij doorgaans een 150 a 200 studenten, de ganse cursus puntje voor puntje te overlopen om na te gaan of hij of zij alles heeft gesnapt. Als er tien hoofdstukken te leren zijn waaruit drie vragen worden gesteld, kan het in principe dat iemand die 4 hoofdstukken heeft geleerd geluk heeft met de vragen en iemand die er 7 heeft geleerd pech.
Trouwens de andere leerlingen uit mijn klas hebben zich er ook al vragen bij gesteld dat bvb een leerling zovee punten en zelfs vaak meer punten haalt dan men hem zou toewijzen .
Je zou je daar over kunnen verbazen. Ik heb zelf studenten die je omzeggens als je ze ziet geen vijf frank zou geven, maar die op een examen toch blijk geven van correct en juist te kunnen redeneren, waar anderen die misschien véél meer van buiten hebben gepapegaaid door de mand vallen wanneer ze een paar simpele stappen niet verder kunnen verklaren (ik geef zelf wiskunde BTW). Het enige wat in uw geval nog zou kunnen helpen is onafhankelijk laten beoordelen door een andere leerkracht. Ik ben in mijn carrière één keer (als getuige) bij zo'n examen moeten surveilleren, en de collega in kwestie zei achteraf dat als het aan hem lag, hij nóg lagere punten zou gegeven hebben. Dus helpen doet dat niet noodzakelijk.

k.b.
Berichten: 876

#8 , 17 mei 2013 21:14

Gelijk wat je onderneemt ... wat kan je bereiken ?
Dat deze leerkracht een sanctie krijgt van de inrichtende macht van de school ....

Vermoedelijk " De blaam " ... OK , hij zal dan de volgende keren wat aandachtiger zijn , misschien zijn punten die hij geeft op mondelinge delen voor zichzelf ineens "motiveren" ...

Ik zou aanraden niets te ondernemen , tenzij je een torenhoog probleem hebt met je eigen "cijfer" .... Ik bedoel dus niet dat je een probleem hebt met een 6/20 die je kreeg als je misschien een 9 had verwacht ...

k.b.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 17 mei 2013 22:43

"....en dat er leerlingen bij zijn die punten halen die onmogelijk zijn als ik zie hoe hun prestaties en kennis is tijdens het schooljaar ."

Dat zegt helemaal niets over die leerlingen. Waarschijnlijk zijn ze zeer intelligent maar vervelen ze zich tijdens het jaar, maar door hun intelligentie kunnen ze toch tijdig bijbenen als puntje bij paaltje komt en leggen dan uitstekende examens af. Die gevallen zijn echt geen grote uitzonderingen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

advocaat onderwijs
Berichten: 4

#10 , 24 mei 2013 18:19

Men vraagt meer en meer een schriftelijke motivering voor de gegeven punten, zeker voor mondelinge examens neemt het belang hiervan toe. Dat kan dus een invalshoek zijn om het probleem aan te kaarten.

Terug naar “Onderwijsrecht”