Niet geslaagd wegens attitude

Norton
Topic Starter
Berichten: 2

Niet geslaagd wegens attitude

#1 , 28 apr 2013 15:07

Ik volg in avondonderwijs de lerarenopleiding die bestaat uit 4 modules. Elke module bestaat uit een drie-tal vakken waarvoor je een taak maakt,
een examen aflegt, en gequoteerd wordt op attitude. Nu is er een nieuwe regel ingevoerd: de docenten hebben een prototype opgesteld van de ideale leerkracht en in de mate waarin je daarvan afwijkt wordt jouw attitude bekeken. In het geval dat deze attitude als ongeschikt wordt bevonden ben je enkel op basis hiervan niet geslaagd en dien je de module waarin je zit over te doen. Cursisten die ietwat gereserveerder zijn in de les of die gewoon wat minder extravert zijn dan de prototype leerkracht die men heeft voorop gesteld, krijgen te horen dat het 'vijf voor twaalf' is en dat ze mogelijk niet zullen slagen. Ik vraag me nu af in hoeverre dit wettelijk is, is dit niet gewoon zuiver discriminerend om mensen te 'buizen' puur omdat hun attitude niet als 'ideaal' wordt beschouwd?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Super0072
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2013 15:18

Wat is de verdeling tussen examen/attitude? Als je op een vak een quotering hebt van 50/50, en je haalt op attitude een 0, en op je examen 50 (dus perfect examen), ben je er juist door. Als je examen minder goed verloopt, en je haalt daar bvb 25/50, moet je op attitude dus ook 25/50 halen om net geslaagd te zijn

Norton
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 apr 2013 15:26

Het is zuiver de attitude, ben je daarop niet geslaagd dan doet de rest er niet meer toe. Ben je wel geslaagd op attitude dan telt examen en taak voor 100%. Een slechte attitude telt dus als het ware voor 100%

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 apr 2013 19:52

Dat lijkt me normaal. Je kan een 100 % bolledoos zijn, maar niet om kunnen gaan met kinderen. Hoe denk je dan les te kunnen geven?

advocaat onderwijs
Berichten: 4

#5 , 24 mei 2013 18:21

Het lijkt me een bijzonder vreemde manier van quoteren. Wanneer is deze regel ingevoerd en via welke weg? Men kan bijvoorbeeld niet zomaar lopende het schooljaar zaken aanpassen. Bovendien moeten duidelijk toetsbare parameters worden gebruikt bij de quotering en de motivering ervan.

Carinecn
Berichten: 103

#6 , 24 mei 2013 18:36

Hoe is de attitude van de personen die de attitude van de ideale leerkracht hebben samengesteld?
Hoe kan je die attitude samenstellen terwijl er zo een groot verschil zit in de leerlingen die les krijgen, BSO, TSO, ASO?
Heb ooit les gehad in het avondonderwijs van iemand die nog nooit in een BSO was geweest en moest vertellen hoe men les moest geven.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 24 mei 2013 19:21

Mij klinkt het in alle eerlijkheid ook bizar in de oren. Tenslotte, wat zegt de attitude in een klassikale omgeving nu over je capaciteiten voor de klas?

Nu, in elk geval lijkt me zoiets als dat eenvoudig aan te vechten en is het vooral de school die nu een gok waagt.... Quoteringen dienen tenslotte ondubbelzinnig en niet-aanvechtbaar te zijn, dit is hier niet echt het geval.

Bromsnor
Berichten: 22

#8 , 24 mei 2013 19:33

Ook in het 'competentiegericht onderwijs' van vandaag kan men je niet puur op attitudes blokkeren. De verhouding binnen de competentie (kennis-vaardigheden-attitudes) moet transparant zijn en ook de beoordeling van die onderdelen moet gestaafd kunnen worden. Attitudes hebben bovendien doorgaans te maken met een procesevaluatie, waarbij toch een procedure van knipperlicht en ondersteuning tot bijsturing moet gerespecteerd worden. Puur afgeblokt worden op attitude? Ik zou meteen in het verweer gaan, volgens de gangbare procedures van het examenreglement. (Dixit ex-voorzitter (want gepensioneerd) examencommissie lerarenopleiding)

Terug naar “Onderwijsrecht”