Problemen school-stage

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Problemen school-stage

#1 , 11 mar 2013 22:55

Even de situatie uitleggen.
Ik volg momenteel les in het laatste semester van mijn opleiding aan de hogeschool. Dit laatste semester bestaat uit 2 onderdelen:
-Opdracht/project (4 weken en enkele dagen gedurende de stage, die vooraf contractueel met stagebedrijf zijn bepaald)
-Stage & scriptie (3 maanden)

Heb gekozen om aan een schoolproject mee te doen ipv een opdracht (dit eind oktober besloten). Oorspronkelijk was het de bedoeling dat dit 4 weken zou duren. Geen probleem, de stage kwam niet in het gedrang, alles oké dus.
Enkele weken later (ergens in november) waren we plots verplicht om enkele keren gedurende de stage terug te komen om het project te presenteren. ==> Dit moeten doorgeven op mijn stageplaats.

Nog wat later veranderde er weer iets aan deze data..ik MOEST 2 weken vakantie nemen van school, hoe dan ook verplicht =/.
Dit gaf natuurlijk al een zeer slechte indruk naar mijn stagebedrijf toe, omdat er dus voor de 3de maal van data werd veranderd..

Bon, dit bleken dus de laatste verandering te zijn. Dus heeft de school een contract opgemaakt voor mn stagebedrijf, met de data dat ik afwezig zou zijn voor de presentatie van dit project.
Eind januari begint het project. Begeleiding van lectoren was maar matig.
2 weken geleden het geschreven deel (van het project) in groep moeten afgeven. Week later begon de stage voor iedereen. Vandaag kregen alle groepsleden van dit project plots een mail dat het noodzakelijk was om deze week plots naar school te komen.
Uiteraard weet ik uit ervaring dat mijn stagebaas hier niet mee zal kunnen lachen (hij vond dat de school totaal niet professioneel handelde door in het begin constant van data te veranderen).
Wat kan ik hier eigenlijk tegen deze lectoren doen?

1) Heb schrik een slechte relatie met mijn stagebaas te hebben, door het gedrag van mijn school
2) Als ik zelf mijn gedacht zou zeggen tegen de betrokken lectoren, dit negatief zou uitkomen voor het project en scriptie.

Oh en nog iets: de datum dat ik naar school moet komen, is geen datum die in het contract staat als afwezige datum..

Wat ik tot nu toe heb gedaan. Mail naar lector gestuurd en stagebaas in BCC gezet, zodat hij het gesprek zou kunnen meevlogen..

Edit: Voor alle duidelijkheid, hier sta ik aan de kant van mijn baas en vind het niet kunnen dat we plots naar school MOETEN.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.
Berichten: 876

#2 , 12 mar 2013 11:05

Ik kan begrijpen dat je in deze situatie vandaag geneigd bent de kant van uw stage-baas te kiezen ...
Het is immers vooral de school die terugkomt op eerdere afspraken / data.

Doch vandaag ben je student , en enkel de onderwijsinstelling kan je een diploma uitreiken.
Indien de resultaten van uw stageproef tegenvallen , zal jij daar in eerste instantie zelf de dupe van zijn.
En desgevallend een nieuwe proef dienen te maken (of een aanvulling op de bestaande) tijdens het verlof.

In laatste instantie kan U moeten bissen ...

U kan ook natuurlijk uw uitslag betwisten (maar deze procedure leidt nooit tot een diploma , enkel tot het feit dat de school haar beoordeling moet overdoen)

Houdt alle documenten van de wijzigingen goed bij ... en niet enkel elektronisch op een mailaccount van de school zelf ...
Vraag uw stagebegeleider schriftelijk te reageren op deze wijzigingen en U een copij te willen geven van deze brief ...

De communicatie tussen de school en de stageplaats dienen ze rechtstreeks te doen ... De stage is een deel van het onderwijspakket.
U dient hier dus niet als "postduif" te fungeren ; met het risico dat "de boodschapper" de eerste vlaag van ongenoegen over zich heen krijgt.

Respecteer zelf alle data die de school je oplegt , indien er zaken samenvallen of onverenigbaar zijn schrijf de school dan aan (via mail met leesbevestiging ; of via aangetekend schrijven) ..; indien je mail na 2 dagen geen leesbevestiging heeft gegeven dan druk je deze af en verstuurd hem aangetekend .
Houdt dus tijdig uw agenda bij en stel niet vast dat er overmorgen een probleem is ...

Lees je schoolreglement nog eens na ... mogelijks staat hier ook één en ander in vermeld aangaande de stage en de beoordeling ervan.

Nagenoeg alle scholen hebben zeer beperkte / of amper ervaring met verdere procedures zoals "commisie studievorderingen" , " beroepscommissie C-attesten"
maar zelf iemand vinden die je er kan in bijstaan is dus evenmin simpel ...
Maar zoals gezegd leveren deze "procedures" geen diploma's aop ... ze vernietigen soms beslissingen van de school (die dan een nieuwe en hopelijk gunstigere beslissing dienen te nemen)

Prbeer er zeker nu tot het einde van het jaar en tot de verdediging het beste van te maken ... en denk goed na :oops:
Stel dat het gedeelte "dagelijks werk" van uw stage op 30 % van de punten staat en de verdediging op 70% en dan blijkt dat je de verdiging in de mist ging en een score neerzet die je onmogelijk kan rechttrekken met de 30 % uit het dagelijkse werk ...
Dan heb je dus echt een probleem ...

Succes ,

k.b.

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 12 mar 2013 18:53

De baas heeft vandaag een boze mail gestuurd naar de lector. Deze (lector) heeft me dan bevestigd dat ik die bewuste dag niet aanwezig hoef te zijn.
Die dag was eigenlijk geen proef ofzo, maar moesten we enkel samen komen om een groepswerk in groep aan te passen...dus eigenlijk moesten we een dag stage missen om een taak te verbeteren.

Heb gelijk een antwoord naar de lector gestuurd en gezegd dat ik hoopte dat dit geen gevolgen zou hebben op de eindbeoordeling van de totale opdracht. Uiteindelijk ben ik van die 4 weken + enkele terugkomsessies maar 1 dag afwezig geweest, terwijl er gedurende de opdracht iemand gewoon een halve dag eerder weg mocht om op ski-vakantie te gaan..

Ohja en de stage-baas geeft ook punten op mijn stage, daarmee dat ik ook liever de kant van de baas heb. Het project telt zelf voor een groot deel mee als scriptie, en slechts 20% van de stage telt als scriptie.

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 12 mar 2013 22:56

- Ik mag veronderstellen dat de lector ook deze agendawijziging (dat je niet aanwezig dient te zijn die dag) schriftelijk heeft gedaan ... zoniet stuur je zelf een mail waarin je zegt dat je zoals afspraak op dag x naar uw stageplaats zal gaan.
- Uw verwijzing naar de beoordeling van de proef ... heeft weinig nut ... zelfs als de resultaten tegenvallen zal er geen verband zijn tussen beide ... U dient zich mijns inziens beter neutraler op te stellen ... u dient voor niemand partij te kiezen ... gewoon de vaststelling dat u niet op twee plaatsen gelijk kan zijn dienen te volstaan opdat uw school U zou laten weten waar U verwacht wordt. De school dient haar reputatie naar het bedrijfsleven hier zelf te verdedigen ... bij monde van uw lector.
- De verwijzing naar die andere zijn ski-verlof ... U zal punten krijgen voor uw werk ...
- Ik begrijp uit uw laatste deel dat een niet onaardig deel van de punten staat op het schriftelijke werk ... besteed daar voldoende aandacht en tijd aan ... Dit lijkt mij eigenlijk logisch ; anders zou men wel eens "willekeur" kunnen aangewreven krijgen ...
- U zegt alweer kant te kiezen voor de "stage-baas" ... ik wil er nog eens op wijzen dat deze persoon geen diploma's uitreikt ...

k.b.

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 13 mar 2013 00:11

- Ik mag veronderstellen dat de lector ook deze agendawijziging (dat je niet aanwezig dient te zijn die dag) schriftelijk heeft gedaan ... zoniet stuur je zelf een mail waarin je zegt dat je zoals afspraak op dag x naar uw stageplaats zal gaan.
- Uw verwijzing naar de beoordeling van de proef ... heeft weinig nut ... zelfs als de resultaten tegenvallen zal er geen verband zijn tussen beide ... U dient zich mijns inziens beter neutraler op te stellen ... u dient voor niemand partij te kiezen ... gewoon de vaststelling dat u niet op twee plaatsen gelijk kan zijn dienen te volstaan opdat uw school U zou laten weten waar U verwacht wordt. De school dient haar reputatie naar het bedrijfsleven hier zelf te verdedigen ... bij monde van uw lector.
- De verwijzing naar die andere zijn ski-verlof ... U zal punten krijgen voor uw werk ...
- Ik begrijp uit uw laatste deel dat een niet onaardig deel van de punten staat op het schriftelijke werk ... besteed daar voldoende aandacht en tijd aan ... Dit lijkt mij eigenlijk logisch ; anders zou men wel eens "willekeur" kunnen aangewreven krijgen ...
- U zegt alweer kant te kiezen voor de "stage-baas" ... ik wil er nog eens op wijzen dat deze persoon geen diploma's uitreikt ...

k.b.
-De opdracht rond het project, wordt gezamenlijk (over alle leden heen) met éénzelfde punt gequoteerd.
- Tegenover de lector heb ik me niet partijdig opgesteld, maar heb enkel gezegd dat ik de verandering ging doorgeven aan mijn baas, maar niet wist hoe hij hierop zou kunnen reageren.

Maar uiteraard blijf ik me voor de rest goed inzetten!

k.b.
Berichten: 876

#6 , 13 mar 2013 11:34

Dan zie ik geen probleem ... en er moet al heel wat fout zijn opdat men U op een "eindwerk" dat verloopt in samenspraak met een bedrijf zou tegenhouden ...

Al ken ik natuurlijk wel een geval van een jankende student die er niet in slaagde in zijn TRIS jaar (dat hem al per uitzondering was toegestaan) zijn werk tijdig af te geven ...
Nota Bene zijn enige "vak" nog dat hij moest indienen ...

En woorden als : "het kan toch niet dat men in het laatste jaar , na 5 jaar de school verlaat zonder diploma ?"
kunnen dan ook enkel beantwoord worden met "Jawel , een dilploma moet je verdienen ... je krijgt dit niet cadeau als je lang genoeg volhoudt"

k.b.

Terug naar “Onderwijsrecht”