Vervalsing resultaten examencommissie

KotovaNadya
Topic Starter
Berichten: 6

Vervalsing resultaten examencommissie

#1 , 31 jan 2013 09:43

Als iemand zijn diploma tweede kans onderwijs via examencommissie haalt maar de resultaten zijn vervalst, wat kan men hiertegen doen?

De persoon in kwestie kreeg dus resultaten examencommissie thuis toegestuurd en hij gaf vervalste resultaten door aan de instelling volwassenonderwijs. Met als gevolg dat de persoon zijn diploma TSO kreeg.

Feiten zijn gebeurd al meer dan 5 jaar geleden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#2 , 31 jan 2013 10:02

Aangeven bij de onderwijsinstelling lijkt me de meest voor de hand liggende reactie.

Gezien het om fraude gaat is het mss. ook mogelijk om bij de politie, of rechtstreeks bij de overheid klacht in te dienen? Of er werk van gemaakt gaat worden weet ik niet. Tenslotte gaat het hier "maar" om een diploma.

Belangrijker... heeft u echte bewijzen, of is het "van horen zeggen"?

KotovaNadya
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 31 jan 2013 10:08

Ik heb gezien hoe de persoon de resultaten vervalste.

Bewijzen? Gewoon resultaten examencommissie en wat school heeft vergelijken?

Ik heb toen de onderwijsinstelling gecontacteerd maar kreeg geen reactie

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 31 jan 2013 10:14

Het hoger zoeken dan. Zien of er een fraude comissie is bij het ministerie van onderwijs? De ombudsdienst van je stad/gemeente/dorp/gehucht contacteren, die kunnen je normaliter op zijn minst in de goede richting sturen.

Het riskeert alleen geen eenvoudige bedoening te zijn, dus is het wel de moeite waard om er al die tijd & moeite in te steken?

Gewoon moord & brand schreeuwen zonder feitelijk bewijs is vaak niet genoeg om een reactie uit te lokken. De kans is groot dat tenzij jij de echte resultaten van de examencomissie kunt tonen ze gewoon niets doen...

Afgaande op de implicaties zal het bekomen van de resultaten van de examencommissie verre van een "gewone" bedoening zijn...

KotovaNadya
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 31 jan 2013 10:16

Mja in dit land is precies makkelijk te frauderen

FreelancerIT
Berichten: 1206

#6 , 31 jan 2013 10:17

Hangt af van wat... Op belastingen frauderen is doorgaans niet makkelijk :-)

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 31 jan 2013 10:21

5 jaar na datum is wel lang, gaat overkomen als een persoonlijke vendetta, wat op zich ook een reden kan zijn om niets te doen...

KotovaNadya
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 31 jan 2013 10:38

Persoonlijke vendetta of niet, fraude is fraude

FreelancerIT
Berichten: 1206

#9 , 31 jan 2013 10:45

Tuurlijk.... Maar niet iedereen wordt graag voor een kar gespannen. Zeker niet als het voor wraak te nemen is. :)

k.b.
Berichten: 876

#10 , 31 jan 2013 11:14

Ik stel mij meer vragen bij de onderwijsinstelling dan bij de fraudeur zelf ...
Deze mensen bekijken dus amper of de leerlingen voldoen aan de "inschrijvingsvoorwaarden" ; ... of gaan hier toch zeker vrij licht overheen ...

En als ik van U was ik zou geduld hebben ... tot de betrokenne aan de overheid werkt ... Dan bekleed hij misschien een functie die hij niet zou mogen uitvoeren (of althans toch niet de verloning voor zou krijgen die hij opraapt).

k.b.
U was getuige van deze vervalsingen ?

KotovaNadya
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 31 jan 2013 11:25

ja ik zag hoe de persoon de resultatenblad wijzigde en dan een kopie maakte, wat hij dan naar zijn school stuurde

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 01 feb 2013 20:34

Als we allemaal is 'to the point' antwoorden, dan zal de vragensteller veel verder raken. De persoonlijke bedoelingen van de vragensteller zijn van geen belang.

Die feiten kunnen gekwalificeerd worden als valsheid in geschrifte en het gebruik van valse stukken. Dat is nog altijd een misdrijf. Het staat je vrij om daarvoor klacht in te dienen bij de politie, dan wel bij het parket.

Een afspraak is eveneens mogelijk bij de onderwijsinstelling. Normaal onderneemt die de nodige stappen omdat het diploma door middel van een vals stuk is kunnen bekomen zijn.

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 01 feb 2013 22:41

Gaat trouwens niet enkel over het vervalsen zelf maar ook over het gebruik van de stukken wat een afzonderlijk misdrijf is.

Heeft de persoon al gebruik gemaakt van zijn vals diploma?

Art. 196
Met [opsluiting van vijf jaar tot tien jaar] worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen,
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,
Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen,
Hetzij door toevoeging of vervalsing van bedingen, verklaringen of feiten die deze akten ten doel hadden op te nemen of vast te stellen.

In principe kan u een brief sturen naar de examencomissie en van daaruit verder gaan.
Of aangifte doen bij politie maar dan moet u toch al een zeker bewijs hebben.

Terug naar “Onderwijsrecht”