Problemen op school

cele1989
Topic Starter
Berichten: 8

Problemen op school

#1 , 22 nov 2012 11:30

Ik heb een vak wat me erg zorgen baart en heb het gevoel dat ik binnen de hogeschool geen gehoor vindt. Wat zijn mijn mogelijkheden om hier verder iets aan te doen?
1ste jaar had ik het vak opgenomen in mijn traject, maar heb het uiteindelijk niet meegedaan wegens een te zwaar programma (in combinatie met de andere vakken).
Het vak kon niet meer geschrapt worden wegens grensdata overschreden.
Het jaar daarop heb ik het vak wel opgenomen, maar gedurende het academiejaar liep het flagrant mis. Ik heb herhaaldelijk aan de alarmbel getrokken en medegedeeld dat het niet zou lukken. Ik kreeg destijds het antwoord dat het allemaal wel zou lukken en ik me niet druk moest maken. Ik heb meerdere malen naar begeleidende maatregelen gevraagd. Toen in de laatste maanden van de duur van dit vak veel afwezigheden haalde door een burn-out veroorzaak door verscheidene problemen die ik meerdere malen had aangekaart, kwam er gedurende de laatste 3 weken een toegeving van het departement, maar ook met een hele hoop onhaalbare voorwaarde en een verplichting tot het inlichten van mijn medeleerlingen betreffende mijn medische dossier, om van zulke voorwaarden te kunnen genieten. Al bij al was het een maat voor niets, daar die regelgeving veel te laat is doorgevoerd en er door de achterstand die reeds opgelopen was geen oplossing meer kon dienen.
Nu ben ik aan het trissen, heb voorwaarden opgelegd gekregen, maar men maakt het mij praktisch onmogelijk om aan die voorwaarden te voldoen. Ik ben gedoemd om te falen. De school heeft hier geen oren naar. Wat kan ik hieraan doen? Ik wil mijn diploma voor 1 probleemvak niet verspelen. Dit is voor mij een zeer prangende situatie.

P.s. Ik zit in mijn laatste jaar professionele bachelor en heb nu nog 2 vakken, waarvan ik voor 1 vak geen probleem zie naar de examens toe, die nu in november plaatsvinden. Voor dit ander vak is het een ramp. Kan men mij hiervoor effectief mijn diploma ontzeggen?
Ik onderneem liever nu actie dan weeral te moeten wachten tot de school beseft dat we niet goed bezig zijn....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
toetsenbord
Berichten: 124

#2 , 05 apr 2013 20:57

Ik heb meerdere opleidingsonderdelen meermaals niet kunnen afleggen door omstandigheden van overmacht die niet te voorzien waren (zoals dat gebruikelijk is bij overmacht), dit wegens medische problemen (bv. een hersenschudding, operaties, ...). Alles is geattesteerd. Noch werd daar enigszins rekening mee gehouden, wat dus ook geleid heeft tot de maatregelen van opgelegde studievoortgangsbeperkingen (bissen, trissen, blokkering van 1 of 5 jaar ...).
Officieel is een onderwijsinstelling verplicht rekening te houden met ziekte, dit wordt ook duidelijk gesteld in de examenreglementen. Maar als ze het niet doen, sta je daar blijkbaar mooi ...

In jouw situatie lijkt het te gaan om een opleidingsonderdeel wat jij te zwaar vindt. De school kan moeilijk het vak voor jou makkelijker maken? Ik begrijp niet goed wat je stelt of wenst?
Op univ niveau kan je een aantal "toleranties" inzetten zodat je kan slagen met "buispunten" (dus bv met een 8 of 9), in de masterjaren kan dit niet. Maar ik weet niet hoe dat zit met professionele bacheloropleidingen ivm "deliberaties" en deliberatiepunten?

Is die burn-out door werk veroorzaakt? Krijg je dan geen examenspreiding? Dit kan al vanaf een halftijdse betrekking in combinatie met studies heb ik laatst vernomen (opnieuw geldt dit voor univ).

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”