deliberatieregels wijzigen tijdens academiejaar

Linda en Patrick
Topic Starter

deliberatieregels wijzigen tijdens academiejaar

#1 , 01 jul 2012 09:45

Hallo,

Een dringende vraag n.a.v. het bekendmaken van de eindresultaten.
Ik volg een bacheloropleiding aan een Hogeschool en zit in mijn eindjaar. Tijdens het academiejaar 2011-2012 heeft men deliberatieprincipes ingevoerd die in strijd zijn met het onderwijs- en examenreglement dat van toepassing is. Kan dit?
Bij het begin van het academiejaar ondertekenen de studenten een diplomacontract voor het komende academiejaar. Dit is een contract tussen de student en de hogeschool. Kan één van de partijen zomaar wijzigingen invoeren die in strijd zijn met het op dat moment geldig onderwijs- en examenreglement zonder de ander te laten tekenen voor akkoord? (In dit geval dus de deliberatieprincipes)
Kan het dat diezelfde Hogeschool in een bepaalde faculteit andere deliberatieregels toepast dan in een andere faculteit die ressorteert onder dezelfde Hogeschool terwijl in de deliberatieregels staat : "deze deliberatieregels worden hogeschoolbreed ingevoerd en zijn geldig vanaf de examens van januari 2012"
Laatst gewijzigd door Linda en Patrick op 02 jul 2012 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 jul 2012 13:49

Eenzijdig een contract wijzigen kan niet. Indien deze eenzijdige wijziging ertoe zou leiden dat u niet geslaagd bent, heeft u grond om tegen uw uitslag in beroep te gaan.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 01 jul 2012 14:56

Maar stonden de oude deliberalisatieregels wel in het "kontrakt"? Zo ja, was er een "flexibiliteitsclausule"?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Linda en Patrick
Topic Starter

#4 , 01 jul 2012 16:24

In het contract staat eigenlijk gewoon hoeveel studiepunten er opgenomen worden en voor welke vakken. Het is een diplomacontract.
De algemene examenreglementering is enkel terug te vinden op internet. Daarin staat echter niets over nieuwe deliberatieprincipes. In artikel 3 van de Onderwijs- en examenregeling van het academiejaar 2011-2012, staat het volgende:

Artikel 3. Toetredingsovereenkomst
De Hogeschool XXX en de student sluiten door de inschrijving een toetredingsovereenkomst af.
De toetredingsovereenkomst bestaat enerzijds uit de algemeen geldende voorwaarden
waaronder:
- een artikelsgewijze reglementering van het onderwijs en de examens;
- de wederzijdse rechten en plichten van het hogeschoolbestuur en de student en de gevolgen
van de niet-naleving ervan daarvan, zoals opgenomen in de artikelsgewijze reglementering en
de facultaire aanvullingen;
- de facultaire aanvullingen op de onderwijs- en examenregeling waarin specifieke regelingen
eigen aan de opleidingen binnen de faculteit kunnen worden opgenomen.
- de studiegids met o.a.:
o de opleidingsfiches met voor elke opleiding de graad, de kwalificatie van de graad
en desgevallend de specificatie van de graad en de doelstelling van de opleiding ;
o de opleidingsprogramma’s en de indeling ervan in modeltrajecten;
o de studiefiches met de informatie per opleidingsonderdeel.
(zie webpagina)
Door inschrijving verklaart de student zich akkoord met de algemeen geldende voorwaarden.
De toetredingsovereenkomst bestaat anderzijds uit een contract dat de student afsluit bij
inschrijving en het voor akkoord verklaarde jaarprogramma van de student.

Op het moment van ondertekening was de algemene regeling dus van kracht en daarin stonden andere deliberatiemogelijkheden (nl. de mogelijkheid tot deliberatie in juni). Er werd geen nieuw contract aan ons voorgelegd, waarin vermeld stond dat de deliberatieprincipes gewijzigd waren en dat we moesten tekenen voor akkoord. Nu baseert men zich voor een beslissing op deliberatieregels waarin vermeld staat "dat er geen deliberaties kunnen plaatsvinden in juni en dat je automatisch doorverwezen wordt naar 2de zit".

Evelyne129
Berichten: 1

#5 , 16 sep 2012 16:24

Dag,

Ik zit in mijn laatste jaar Medical Management Assistant aan de Hogeschool Gent en tijdens het academiejaar 2011-2012 zijn de deliberatieregels veranderd,
maar ik ben daar niet van op de hoogte gebracht.
Ik heb bij het herinschrijven wel een blaadje “Enkele richtlijnen naar de herinschrijvingen toe” gekregen en daar staat bij wijzigingen:
departement Bedrijfsinformatie wordt Faculteit Bedrijf en Organisatie, dokeos wordt Chamilo (openen met Mozilla Firefox) en de webmail van hogent wordt niet meer doorgestuurd naar je privé-emailadres (hotmail, gmail, …).
Dus er staat niets in van de gewijzigde deliberatieregels.
Ik had in mijn 1ste zit een 8/20 voor mijn Bachelorproef en tijdens de feedback zeiden de docenten/leerkrachten dat ze enkel maar delibereren voor de laatstejaars in de 2de zit.
In mijn 2de zit heb ik een 9/20 en ik ben terug niet gedelibereerd en nu zeiden ze dat ik niet gedelibereerd kan worden omdat de Bachelorproef als wegingsfactor 9 heeft.
Maar ik vind nergens de nieuwe deliberatieregels terug. De gebruiker "Linda en Patrick" heeft herexamens gedaan en is er dus van af.

Weet er iemand waar ik de deliberatieregels kan terugvinden en of het wel mag om de deliberatieregels te veranderen zonder dat de studenten er van op de hoogte gebracht worden?

Met vriendelijke groet
Evelyne

circle
Berichten: 1

#6 , 17 sep 2012 07:59

In de onderwijs- en examenregeling van academiejaar 2011-2012 staat:
"Aan de onderwijs- en examenregeling kunnen slechts wijzigingen aangebracht worden bij beslissing van de raad van bestuur."

Op 02/01/2012 werd het volgende gecommuniceerd via het elektronisch studentenplatform én via de webmail van de hogeschool:
"De algemeen directeur deelt het volgende mee:

Het bestuurscollege heeft beslist om de onderstaande deliberatieregels te hanteren:
· 2011-2012: delibereren over ieder jaarprogramma onder welbepaalde voorwaarden (zie verder).
· 2012-2013: niet delibereren met uitzondering van het laatste jaarprogramma in het diplomajaar onder welbepaalde voorwaarden.

Hieronder vinden jullie een extract uit de beslissing betreffende academiejaar 2011-2012.

Voor het academiejaar 2011-2012 wordt voor de faculteiten Mens en Welzijn, Natuur en Techniek, Bedrijf en Organisatieen de school of arts KASK-Koninklijk Conservatorium in toepassing van art. 59 §1 van de OER volgende invulling gegeven met betrekking tot examenbeslissingen voor een jaarprogramma met diplomacontract en examencontract voor het behalen van een diploma.

1 Een student slaagt voor een opleidingsonderdeel wanneer hij minstens 10 op 20 behaalt. Een student behaalt een creditbewijs voor elk opleidingsonderdeel waarvoor hij geslaagd is. Hij kan de aangevatte studies voor het behalen van het diploma verder zetten.
2 Een student die niet voor elk opleidingsonderdeel van zijn jaarprogramma waarover hij examen aflegde een credit behaalde, zal gedelibereerd worden voor zijn tekorten voor zover aan volgende cumulatieve voorwaarden is voldaan.
- De student heeft over elk opleidingsonderdeel van het jaarprogramma waarvoor hij is ingeschreven examen afgelegd.
- De student moet minstens een totaalscore van 50 % (percentage examenresultaten) voor het opgenomen jaarprogramma behalen.
- De student heeft deelgenomen aan de laatst georganiseerde examenkans in het betreffende academiejaar.
- De student heeft voor maximum twee opleidingsonderdelen minder dan 10/20 behaald.
- De student heeft voor alle opleidingsonderdelen uit zijn jaarprogramma minimaal een 9/20 behaald.
- Impact van tekort: het tekort om te slagen voor één of twee opleidingsonderdelen bedraagt maximaal 1 % van het gewogen totaal van zijn jaarprogramma waarbij studiepunten als gewichten worden gehanteerd en is beperkt tot een tekort van 6 gewogen buispunten. Voor jaarprogramma’s van 60 studiepunten betekent dit:
· 2 X 9/20 voor opleidingsonderdelen van 3 studiepunten
· 1 X 9/20 voor opleidingsonderdeel van 4 tot max. 6 studiepunten.
Bepaalde opleidingsonderdelen worden uitgesloten van tolerantie: in de studiefiche of in de facultaire aanvullingen bij de OER ismelding gemaakt van de opleidingsonderdelen waarvoor een examencijfer van minder dan 10/20 nooit geslaagd wordt verklaard.

Indien een student niet voldoet aan de vastgelegde criteria kan de examencommissie voor een jaarprogramma beslissen dat de student toch geslaagd wordt verklaard. Deze beslissing kan enkel in uitzonderlijke omstandigheden worden genomen en dient voor elk geval afzonderlijk en concreet te worden gemotiveerd."

Dat de webmail niet meer wordt doorgestuurd naar je privé mailadres is foutief. Dit was tijdens academiejaar 2011-2012 inderdaad tijdelijk (enkele weken) niet meer mogelijk, nadien weer wel. Hier werd ook over gecommuniceerd (moest wel opnieuw ingesteld worden). Het niet doorsturen naar privé mail kan volgens mij echter niet gelden als valabel argument om aan te brengen dat u niet op de hoogte was van deze wijziging aangezien het regelmatig wordt herhaald dat alle officiële communicatie via webmail van de hogeschool verloopt. Plus de aankondiging van de wijziging van de examenregeling is nu nog steeds raadpleegbaar via het elektronisch leerplatform.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 19 sep 2012 15:46

Los van de deliberatieregels is het een beslissing om iemand "door te laten" of "te buizen" ...

Men moet niet de indruk wekken in een reglement dat "deliberatieregels" een soort rekensommetjes zijn ...
OK een soort leiddraad kan nuttig zijn ... maar om iemand zijn attest te weigeren is een individueel gefundeerde argumentatie nodig ...
Indien het zuivere rekenkunde zou zijn zou men door de computer kunnen laten delibereren ...

Dus als je mathematisch niet voldoende hebt en men gaat op de procedure in de fout dan kan de onderwijsinstelling voor een probleem komen te staan ...

Anderzijds kan je perfect mathematisch voldoende hebben op de herexamens en met een argumentatie dat men terug het ganse jaar herbekijkt hangen en je jaar moeten overdoen ... ( al is dit laatste geval door de nogal moeilijke argumantatie toch heel , heel zelfdzaam)

Hierboven wekt men precies de indruk dat men enkel voor "doorgelaten" studenten die onvoldoende punten hadden (voor mathematische deliberatie) een "concreet gemotiveerde" beslissing moet neerpennen ...
Uiteraard moet dat ook ... maar meestal dankt deze groep "De Heer" en is weinig geintresseert in de motivatie waarom men doorgelaten wordt ...

k.b.

Terug naar “Onderwijsrecht”