informatie over het belang van ENQA accreditering

KBens
Topic Starter
Berichten: 1

informatie over het belang van ENQA accreditering

#1 , 17 jun 2012 13:26

Ik zou graag een opleiding tot osteopaat willen volgen in België. Momenteel is osteopathie als beroep echter niet erkend in België. Wanneer de erkenning van osteopathie ter discussie zal staan, zal het item 'opleiding' zeker meetellen. Het is dus van belang om een zo 'academisch mogelijke opleiding' te volgen om zoveel mogelijk zekerheid in te bouwen dat men later het beroep zal kunnen blijven uitoefenenen. Omdat osteopathie momenteel niet erkend is, werken de Belgische scholen samen met buitenlandse scholen zoals Engeland waar osteopathie wel erkend is. Er zijn aan Vlaamse zijde twee scholen. De ene heeft een door The University of Wales gevalideerd programma. Deze opleiding is geaccrediteerd is door een door het ENQA geaccrediteerde instelling. De andere school heeft een opleiding verbonden aan de Dresden International University (DIU) en heeft een programma geaccriditeerd door ZeVA, een Duitse accrediteringsorganisatie. Nu wilde ik u vragen of het van belang zou kunnen zijn voor de erkenning of ik nu een programma volg dat erkend is door ENQA of door ZeVA. Zou dit een verschil kunnen maken? Er wordt gezegd dat de opleiding via DIU niet conform het Bologna proces zou verlopen omdat het niet ENQA geaccrediteerd is. DIt zou volgens hen betekenen dat men deze titel wettelijk enkel in Sachsen kan voeren en dat het onderwijsprogramma niet conform het Bologna Proces verloopt. Andere Europese landen zouden deze graad niet erkennen volgens hen. Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 17 jun 2012 13:59

U maakt zich zorgen over erkenning, waar dit (mogelijk) nooit zal gebeuren.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”