Punten Jury aanvechten Examencommissie

dreambrotherjb
Topic Starter
Berichten: 50

Punten Jury aanvechten Examencommissie

#1 , 31 mei 2012 08:34

Hey,

Heeft iemand ervaring met het aanvechten van punten van een jury voor de examencommissie?

Mijn zus doet dit jaar deels haar 4e, deels 5e, en deels nog een vak van het 3e bachelor architectuur.
Zij is altijd op alle vakken geslaagd geweest, behalve in het 3e voor ontwerp, wat ze dit jaar voor de 2e (en dus laatste) keer opnieuw mocht doen.
Hierdoor heeft ze haar bachelor nog niet kunnen halen, en moest ze nu opnieuw gebuisd uitkomen, kan ze niet meer verder, en heeft ze zelfs geen bachelor (na 5 jaar studeren en op alles door te zijn geweest, behalve dus die ontwerp(!)).

Zij is nochtans voordat ze haar ontwerp voor jury moest voorstellen, eens langsgegaan bij een Limburgse (top)architect, om zijn beoordeling te horen, en die vond het wél goed. Door de jury zelf, mocht ze tijdens haar voorstelling niet eens uitpraten, een van de leden zei zelfs: Tot volgend jaar dan zeker, waarop mijn zus antwoorde: Dat gaat niet meer ... , waarop die man zei: Flauwe grap dan he.

Ik heb ooit eens ergens iets opgevangen van het inroepen van een externe jury ofzoiets?
Iemand een idee?

Grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 31 mei 2012 12:51

Wat ze kan doen qua beroepsprocedure staat altijd in het schoolreglement. Best even lezen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fore
Berichten: 1298

#3 , 31 mei 2012 13:49

Wat ze kan doen qua beroepsprocedure staat altijd in het schoolreglement. Best even lezen.
Niet het schoolreglement, maar het examenreglement. Opgelet, dit kan verschillen per departement en zelf per opleiding.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 31 mei 2012 14:15

Belangrijk is dat je alle stappen van de hiërarchie in de correcte volgorde doorloopt. Wellicht eerst intern beroep aantekenen (meestal 5 dagen na bekendmaking van de uitslag), en dan naar de raad voor examenbetwistingen.


WP002
Berichten: 1479

#6 , 31 mei 2012 22:12

Belangrijk is dit:
De geschillenbeslechting over studievoortgangsbeslissingen speelt zich in eerste instantie echter binnen de hogescholen en universiteiten zelf af, omdat de student verplicht het intern administratief beroep, georganiseerd aan de instelling zelf, moet uitoefenen, vooraleer hij extern beroep kan aantekenen bij de Raad.
Dus eerst een aangetekend schrijven naar de voorzitter van de examencommissie in kwestie. Anders is de procedure voor de rest nietig.

Terug naar “Onderwijsrecht”