Ouders oneens met strafstudie

Shank
Topic Starter
Berichten: 1

Ouders oneens met strafstudie

#1 , 11 mei 2012 19:11

Beste,

In de loop van de maand maart werd er een onderhoud aangegaan met de directie omwille van de behaalde resultaten van mijn zoon.
In dit onderhoud werden ook enkele mondelinge afspraken gemaakt omtrent het gedrag van mijn zoon. Vooral ging dit over de communicatie tussen de school en de ouders. De uiteindelijke afspraak was dat bij foutief gedrag er een nota zou gemaakt worden in de agenda, zodat wij op de hoogte zijn van dit gebeuren.

Gisteren heb ik in de brievenbus een brief teruggevonden dat mijn zoon, op verzoek van de directrice, in de strafstudie moet blijven eerstkomende woensdag wegen "herhaaldelijk storend gsm-gebruik". Naar aanleiding van onze afspraak in maart vraag ik mijn zoon zijn agenda, en merk op dat er nergens een opmerking instaat over het gsm-gebruik. Ook vroeg ik hem of hij zijn gsm gebruikt op school. Hij vertelde me dat zijn gsm 1x geluid heeft afgespeeld tijdens een middagpauze eergisteren, en dat dit werd opgemerkt door een leerkracht en hij zijn gsm moest afgeven. Verder is zijn gsm 1x uit zijn jas gevallen bij het verlaten van het klaslokaal, en hier blijft het ook bij.

Vandaag, rond 10 uur, ben ik naar de directie gestapt.
Nadat ik mijn opmerkingen had gegeven over het gebruik van de gsm van mijn zoon (laat staan misbruik), en dat hierover niets is gecommunniceerd naar de ouders toe en meer uitleg hierover verwachtte, kreeg ik te horen dat deze ordemaatregel werd toegepast nadat mijn zoon hiervoor reeds 3x werd over aangesproken. Uiteraard kan ik niet akkoord gaan, zeker niet na de gemaakte afspraken in maart, en meldde ik haar dat mijn zoon niet aanwezig zal zijn op de strafstudie. Hierop dreigde ze dat de inschrijving van mijn zoon, in haar school, nietig zal verklaard worden, en wij als ouders zullen moeten instaan voor de gevolgen hiervan.

Mijn vraag is: wat kan ik hier aan doen?
Mijn zoon zit nu zijn tweede jaar op deze school, en meer en meer krijg ik de indruk dat hij door de directie geviseerd wordt.
Bij de laatste strafstudie, in maart, heeft de directrice de hele tijd naast mijn zoon zitten "waken", wat meer lijkt op leedvermaak.

Ter info:

In het schoolreglement staat:
"Het gebruik van gsm, elektronische spelletjes, mp3-spelers, i-pod en dergelijk is niet toegelaten op school. Ze zullen bij wijze van ordemaatregel afgenomen worden en tot het einde van de lesdag op het bureau van de directie bewaard worden. Als je ze mee hebt voor het gebruik buiten de school, zorg er dan voor dat ze uitgeschakeld zijn en verborgen blijven.

Ook staat er vermeld:
"Bij storend gedrag - zowel leef- als studiehouding - wordt de overzichtstabel in de schoolagenda ingevuld. De ouders ondertekenen dit blad na elke bemerking."

Ook staat er verschillende malen vermeld dat orde- of tuchtmaatregelen niet kunnen betwist worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 mei 2012 20:11

In mijn tijd, en ik ben toch al 67, werd er nogmaals gestraft door de ouders zelf. Moesten er toen al GSM's bestaan hebben zouden mijn ouders die minstens voor 3 maanden hebben afgepakt.
Kregen wij straf, bvb 10 blz schrijven, dan gaven mijn ouders daar nog eens 10 blz bovenop.
Het kwam niet bij ze op iedere straf of opmerking van de leraar in twijfel te trekken en ertegen te protesteren.
We zien nu waar dat allemaal toe kan lijden aan de houding van sommige jongeren. Zelfs 13 jarigen durven hun lerares fisiek aanvallen en slagen toedienen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 11 mei 2012 20:58

Probleem is dat u die mondelinge afspraken niet gaat kunnen aantonen.

Zou u akkoord gaan met de strafstudie mochten deze wel zijn nageleefd? Indien u ja antwoord, zou hij dus waarschijnlijk sowieso deze straf hebben gekregen.
Tracht uw communicatieproblemen met de directie los te zien van deze straf en het gedrag van uw zoon. Indien u om deze reden uw zoon zijn straf niet laat uitvoeren, geeft dit een verkeerd signaal aan hem, en dit zal zijn houding op school niet verbeteren.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 14 mei 2012 14:49

Volgens mij is de straf volkomen terecht: het staat zo in het schoolreglement én ik veronderstel dat u dat bij het begin van het schooljaar voor akkoord heeft ondertekend. Als dit relatieve bagatel voor u niet aanvaardbaar is, dan denk ik dat het enige wat u te doen staat het zoeken van een andere school is, met dan nog maar de vraag of het gras groener zal zijn aan de andere kant van de weide.

daboytommy
Berichten: 49

#5 , 14 mei 2012 15:09

Bij ongepast gedrag staat het de school vrij om daar straf tegenover te zetten. De dag van vandaag waar de opvoeding algemeen minder streng en minder bestraffing kent, gaan ouders ook sneller reageren tegenover scholen. Met alle respect maakt u bij het inschrijven bij een school nu eenmaal een vertrouwenskeuze en vind ik dat u deze moet respecteren.
Stel u ook de vraag of de voorgaande opmerkingen, ondertussen al ruim drie keer volgens uw bericht, steeds door de zelfde leraar of lerares werd gemaakt. Zoniet bevetigd dit alleen maar dat het terecht is. We kennen allemaal de zegswijze mijn kind schoon kind maar we mogen de regels niet vergeten... Dat u opmerkt dat men de mondelinge afspraak van het verwittigen in de agenda niet werd nageleven kan ik misschien nog begrijpen, maar neemt het reden tot sanctioneren niet weg.

Terug naar “Onderwijsrecht”