Mag reclame verspreid worden via een school?

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

Mag reclame verspreid worden via een school?

#1 , 17 mar 2012 12:57

Voor de goede orde: Wij zijn zeer tevreden over de school van onze kinderen. Een heel goed lerarenkorps begeleidt hen dagdagelijks op superbe wijze!

Nu: Voor de tweede maal op een paar weken tijd, komen mijn zonen thuis met in hun huiswerkenmap een papier met daarop reclame voor een commercieel evenement. Die reclame bestaat dan uit een inkleurwedstrijd (iedereen met kinderen kent dat hier wel zeker: zo'n tekening die ze moeten inkleuren en waarmee ze dan iets kunnen winnen/gratis krijgen), gelinkt aan een evenement dat plaatsvindt hier in de streek. Ze moeten dan die tekening uiteraard op de dag van het evenement komen inleveren, na betaling van de toegangsprijs voor dat evenement.

Enfin, ik stoor me daar aan en vraag me af in hoeverre een school eigenlijk mag worden gebruikt om zulke reclame te verspreiden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 17 mar 2012 14:59

Niemand die zegt dat u daar hoeft op in te gaan. En hoewel ik besef dat het voor ouders heel moeilijk is om in deze tijden van overvloedig en penetrerende invloed
je kinderen iets anders bij te brengen ken ik toch ook voldoende ouders die daar wel in slagen.
Vergeet ook niet dat vele scholen zelf vragende partij zijn om hun financien voor zaken die niet via de overheid worden bekostigt op peil te krijgen of zelfs te houden.
Ik denk niet dat het officieel verboden is en dat veel afhangt van de deontologische regels die de directie er zelf op na houd.
Waarschijnlijk ook een punt dat je kan aankaarten in een oudervereniging naar de directie toe. Of bestaat dat niet meer ?
Ik denk echter dat we het point of no return allang voorbij zijn. Zie maar de niet verplichte schoolreisjes die door sociale druk wel eerder verplichtend worden.
Waarschijnlijk is deze manier van financiering ook de makkelijkste weg voor de scholen in kwestie ipv die extra moeite via te organiseren schoolfeesten en dergelijke
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

#4 , 17 mar 2012 16:05

Bedankt! Hier kan ik wat mee.

@ganapathi tantra: Laat ik nu net al jaren lid zijn van het oudercomité en dus een vrij goed idee hebben van de financiële toestand van de school. De extra moeite wordt op de school van mijn kinderen trouwens wel degelijk gedaan, zij het dan dat dat gebeurt door een handjevol mensen dat daarmee de hele schoolpopulatie financieel steunt. (Vanavond ga ik trouwens ook weer helpen op zo'n evenement.)

Concreet: Dit keer voel ik me echt geneigd om dit euvel aan te kaarten omdat het gaat om reclame voor een 'paaseierenraapdag'. Dit evenement vindt hier al jaren plaats, maar mijn man en ik hebben altijd vermeden onze kinderen daarvan op de hoogte te brengen om de simpele reden dat dit plaatsvindt de dag vóór Pasen. De fantasie van onze kinderen heeft zo zijn rechten vinden we, en dus hoeven ze niet op ideeën te worden gebracht over het volwassenengeheim rond de klokken/paashaas. Die komen dus op Paasdag en niet vroeger :-)

Als ik dan nu zo de richtlijnen lees die Turaki meegeeft, denk ik toch wel een goed argument te hebben om dit aan te kaarten. De meneer die op 6 december langskomt, wordt immers ten volle gesteund in zijn overtuiging om enkel en alleen op zijn verjaardag de kindjes te bezoeken. Ouders die die arme man buiten zijn officiële werkuren willen laten opdraven, doen dat geheel voor eigen rekening, maar er wordt dus van de school uit duidelijk meegegeven dat hij alleen werkt op 6 december. Naar analogie vind ik dan ook dat men Pasen op dezelfde manier mag eren. Bovendien heeft de school de centen dus niet nodig, dus ik begrijp niet goed waarom ze zich aan deze reclame hebben laten vangen. Ik zal straks eens informeren :)

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 17 mar 2012 21:04

u hoeft niet in defentiemodus te gaan met betrekking tot die extra moeite :wink:
Ik haalde het alleen aan als een mogelijkheid die bij de ene school wel en bij de andere niet bestaat.
Een éénmalig voorbeeld maakt nog niet de regel
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

#6 , 18 mar 2012 08:08

Defensiemodus? Dat is mij vreemd hoor. Ik denk dat jij iets leest dat er niet staat, maar soit, da's offtopic :-)

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#7 , 18 mar 2012 14:48

De fantasie van onze kinderen heeft zo zijn rechten vinden we, en dus hoeven ze niet op ideeën te worden gebracht over het volwassenengeheim rond de klokken/paashaas.
Daar kunnen vragen rond gesteld worden... vragen waar ik zelf geen standpunt in wil nemen maar geef je verdediging maar een draai:

"Kinderen hebben recht om voorgelogen te worden door volwassenen"

Maar als de activiteit van het volwassenenbedrog dan ook nog eens een dag vroeger komt dan is het over het randje.

Dus liefst genoeg hypocrisie maar ook niet "te veel".

En ja de ene keer zegt iets in mij dat is ok, de andere keer gaat het tegen het geweten in.

Als er in de school een heel jaar (maar ook op het politiekantoor, ...) een coca-cola automaat staat (frisdrank automaat inmiddels verboden door de minister) met een al dan niet verlicht logo groter dan de grootste leerling van de school dan is dit pure reclame die die de school (politiekantoor, ...) voert.

Scholen vervoeren elk jaar opnieuw tienduizenden leerlingen naar Pennenzakkenrock: Is hier hier één ziel op het JF die denkt dat reclame daar niet toegelaten is?

Het point van no return is al lang voorbij en het voeren van reclame in of via de school is in veel facetten volwassen geworden.
Kalenders in de (technische) scholen zetten het product wel anders neer dan Pirelli

RR

Terug naar “Onderwijsrecht”