Inbeslagname van GSM op school ganse week ook prive

gimbli
Topic Starter
Berichten: 1

Inbeslagname van GSM op school ganse week ook prive

#1 , 18 jan 2012 21:20

Mijn dochter haar GSM is op school in beslag genomen voor een ganse week ook tijdens de vrije uren s'avons en middagen.
Reden ze had een SMS verstuurd en moest hem onmiddelijk afgeven zonder waarschuwing dit is de eerste maal dat ze in aanvaring komt in deze school van eender welke aard ook.
In het schoolreglement staat bij misbruik van GSM dat de school deze een week inbeslag mag nemen wat ik ook voor akkoord heb getekend er staat echter niet bij dat dit ook in de prive was .Waar ik er dus ook van uitging dat ze hem na school terug kreeg.
Dus ben ik de GSM gaan terugvragen aan de directie die mij op een vrij arrogante manier vertelde dat ik deze niet kreeg.
Daarop ben ik naar de politie gegaan mijn verhaal verteld en deze vertelde dat ze die normaal moeten teruggeven indien ze niet wilden mocht ik hen contacteren,maar dat ik best eerst contact opnam met het ministerie van onderwijs wat ik ook gedaan heb.
Die gaven mij gelijk maar zeiden dat ze geen bevoegdheid hadden over de wetgeving inbeslagname.
Daarvoor moest ik terug naar de politie.
Dus dag nadien ben ik terug naar school (nu bij de adjunct-directice) gegaan met de info van de overheid en ook scholierenkoepel
dat ze die prive niet mochten bijhouden enkel tijdens de schooluren.
En weer kreeg ik hem niet mee ze zei letterlijk we hebben AFSPRAKEN MET DE POLITIE en met de schoolraad (sinds wanneer bepalen die de wet hier)
Ik vroeg hen wie verantwoordelijk is wanneer er iets gebeurt met mijn dochter (ongeval ,bus gemist ontvoering ,kidnapping etc...) en ze geen GSM bij had om ons te contacteren bij deze wil ik zeggen een GSM is misschien een speelding maar kan ook levensreddend zijn ,ook voor anderen.
Wij wonen in de polder en mijn dochter moet s'morgens vroeg en s'avonds met de fiets naar de bus stel dat er iets gebeurd het zal je kind maar zijn .
Zelfs daar reageren ze koel op tja het reglement.
Daarop ben ik naar de politie gegaan (het was een andere off. van wacht) om klacht te laten neerleggen toen ik mijn verhaal deed ontplofte die bijna ,wie dacht ik wel om klacht neer te leggen tegen de school. Na mij kwaad te maken mocht ik toch klacht neer leggen alhoewel dit weinig gaat opbrengen.
Ik doe dit niet enkel voor mijn kind alleen maar dat er iets van voorgaande aard gebeurd met je kind wil ik niet meemaken wetende dat ze je toch nog had kunnen bereiken in geval van nood.
Wat ik hier neerschrijf gebeurd dagelijks in Belgie maar mijn vraag is kan de school je GSM prive ook afpakken .
Wat zegt de wetgeving over inbeslagname inzake privetoestellen en prive gebruik mag de school dit ,bij mijn weten mag enkel gebeuren door beëdigde personen.

Graag een wettekst hieromtrent.

Dank u wel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2012 22:23

Hoeveel verschillende soorten weken kent U? U bent akkoord gegaan dat ze de GSM een week in beslag mogen nemen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 18 jan 2012 22:32

Misschien toch maar het door u goedgekeurde schoolreglement naleven? Is maar een ideetje. Bus gemist? Volgende nemen. Ontvoerders en kidnappers staan zelden toe dat hun slachtoffer telefoontjes pleegt. Maar goed, van een mug een olifant maken is ook een kunst.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#4 , 18 jan 2012 22:34

Hmm, ik vind dit nochtans ook niet kunnen.
Daarbij, de school is verantwoordelijk nu voor die GSM, als er iets mee gebeurd...
verder meen ik me te herinneren van toen ik nog in het middelbaar zat, dat zoiets echt niet mocht.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 18 jan 2012 23:04

Als in schoolreglement staat een week. Hoe weet de directie dan dat kindlief de dag erna toch haar gsm zou gebruiken.
In een aantal schoolreglementen staat ondertussen ook alles wat messen of gevaarlijke voorwerpen betreft.
Trouwens het bijhouden van gsm is gezien reglement een overeenkomst dus politie zou ik denken niet bevoegd.

Men zou vb beter in reglement zetten .... gsm wordt aan beide ouders teruggegeven. Deze kunnen hem komen ophalen tijdens schooluren.
Kind mag dan dagen erna onverwacht gefouilleerd worden om te zien dat ze gsm niet meer bij heeft....
Trouwens afhangende van net ... is ministerie niet bevoegd maar wel de koepel.

Je Oma

#6 , 18 jan 2012 23:55

Schoolreglement is toch ondergeschikt aan de wetten hoor...
Is imho toch diefstal. Dus zeker goed dat je klacht hebt neergelegd.

Maar, feit is wel dat je kind daar wel hinder van kan ondervinden op bv een deliberatie..

duma
Berichten: 2871

#7 , 19 jan 2012 08:50

Als ex-leerkracht ben ik vaak zo'n situaties tegengekomen en de school is wel degelijk NIET bevoegd om de GSM na de schooluren ook bij te houden. De school mag de leerling vragen om 's morgens voor begin van de eerste les de GSM af te geven op het secretariaat en moet deze na de laatste les teruggeven. De school kan deze regeling bv wel een week opleggen, of zelfs voor de rest van het schooljaar als ze willen. Onder leerkrachten en directie zijn daar onnoemelijk veel discussies over gevoerd, maar de wet is de wet en die werd op onze school dan ook toegepast. Vaak tegen de zin van vele van de leerkrachten en zelfs directie.

@ Fransiscus: Schoolkindere fouilleren? Ik denk niet dat je beseft wat een school zich dan op de hals zal halen! Laat staan de leerkracht of persoon die voor die fouillering moet instaan ... De boekentassen van de leerlingen mogen zelfs niet doorzocht worden als er iets gestolen woprdt of als er vermoeden is van drugs, gevaarlijke voorwerpen, e.d. ...! Dan moest de politie gebeld worden én de ouders om toestemming hiervoor te geven. Onze minderjarigen zijn verdorie goed beschermd in deze wereld. Té goed imho, maar ja, beter te goed dan te slecht, zeker?

eylis
Berichten: 8840

#8 , 19 jan 2012 09:02

inderdaad zoals Duma zegt: school mag persoonlijke voorwerpen NIET bijhouden na de schooluren.
- het mag wettelijk niet
- het mag binnen de regelgeving van de onderwijskoeple ook niet
Leg ook klacht neer bij de ombudsdienst van het Ministerie van onderwijs.
zullen ze intern dat varkentje ook wel een wasbeurt geven...
en die agent reageert ook niet correct...

pAscAl54321
Berichten: 38

#9 , 19 jan 2012 09:42

verder meen ik me te herinneren van toen ik nog in het middelbaar zat, dat zoiets echt niet mocht.[/quote]

Ik meen me te herinneren van toen ik nog in het middelbaar zat , dat zoiets echt niet kon.

Wij hadden geen gsm.......... :roll:

WP002
Berichten: 1479

#10 , 19 jan 2012 11:15

Vroeger voedden de mensen hun kinderen beter op, en als ze dan iets deden wat niet mocht kregen de klein mannen er nog een paar lappen rond de oren bij in plaats van dat de ouders gingen zagen bij de directie.

Het reglement stelt duidelijk dat je je gsm op school niet mag gebruiken. Hoe moeilijk is dat te interpreteren? +1 voor de school.

Fore
Berichten: 1298

#11 , 19 jan 2012 11:56

Vroeger voedden de mensen hun kinderen beter op, en als ze dan iets deden wat niet mocht kregen de klein mannen er nog een paar lappen rond de oren bij in plaats van dat de ouders gingen zagen bij de directie.

Het reglement stelt duidelijk dat je je gsm op school niet mag gebruiken. Hoe moeilijk is dat te interpreteren? +1 voor de school.
akkoord, maar dat laat het nog altijd niet toe om zulke handelingen uit te voeren.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

eylis
Berichten: 8840

#12 , 19 jan 2012 11:59

maar de school MOET in zo'n gevallen de gevorderde voorwerpen (die zij dus in voorlopige bewaring hebben gehouden) meteen aan de ouders overhandigen als ze daar om vragen....
de tuchtmaatregel geldt mbt het kind. Het doel van deze maatregel is dat het kind tijdens de schooluren de GSM niet meer kan gebruiken. De school houdt dit voorwerp in bewaring tijdens voor de tijd dat zij (de school) het kind onder haar autoritiet heeft. Deze tuchtmaatregel geldt NIET tov de ouders. De ouders moeten de GSM gewoon terugkrijgen, want de school heeft NIET de bevoegdheid t eoordelen of deze tuchtmaatregel ook nog moet gelden na de schooluren, maar méér en dat is het belangrijkste: de school pleegt wederrechtelijke toe-eigening van eigendom:
diefstal met andere woorden.
MAG niet....

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 19 jan 2012 12:22

verder meen ik me te herinneren van toen ik nog in het middelbaar zat, dat zoiets echt niet mocht.
Was er toen al uberhaupt telefoon? :lol:

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 19 jan 2012 12:25

Vroeger voedden de mensen hun kinderen beter op, en als ze dan iets deden wat niet mocht kregen de klein mannen er nog een paar lappen rond de oren bij in plaats van dat de ouders gingen zagen bij de directie.

.
De ouders hadden beter, ipv hier te posten en te komen klagen, zelf de GSM van de dochter nog een bijkomende week ingehouden.

Fore
Berichten: 1298

#15 , 19 jan 2012 12:42

verder meen ik me te herinneren van toen ik nog in het middelbaar zat, dat zoiets echt niet mocht.
Was er toen al uberhaupt telefoon? :lol:
oO
Toen ik naar het 1ste middelbaar ging (jaar 2000) kwam de GSM ook net op.
En toen mochten we hem zelfs niet in de boekentas terwijl hij uitstond. (niet dat ik er 1 had toen)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Onderwijsrecht”