Inbeslagname van GSM op school ganse week ook prive

Franciscus
Berichten: 38595

Re: Inbeslagname van GSM op school ganse week ook prive

#16 , 19 jan 2012 13:01

En wat doen met aangetroffen verboden wapens vb een knipmes in boekentas??? of vuurwerk afsteken in de gang of speelplaats ????

Wat de fouille betreft ..... wilde een visje uitgooien.
In onze gemeente zijn er voorstellen om het gemeentelijk politiereglement in het schoolreglement te vermelden.
Op deze wijze is er ineens een wettelijke basis voor een aantal overtredingen in de school waar de directies, op dit ogenblik, niet mee weg kunnen.

En het zeker geen diefstal gezien geen opzet......

PS hoe oud is de dochter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#17 , 19 jan 2012 13:40

Vroeger voedden de mensen hun kinderen beter op, en als ze dan iets deden wat niet mocht kregen de klein mannen er nog een paar lappen rond de oren bij in plaats van dat de ouders gingen zagen bij de directie.

.
De ouders hadden beter, ipv hier te posten en te komen klagen, zelf de GSM van de dochter nog een bijkomende week ingehouden.
Daar kan ik alleen maar mee akkoord gaan. Maar ja, ik heb als leerkracht zelf vaak genoeg mogen ondervinden dat het 'mijn kind, schoon kind' is. Als leerkracht heb je geen voet om op te staan als de ouders niet inzien dat wat hun kind doet fout is. Ooit letterlijk meegemaakt: 14-jarig kind rookt canabis. Ouders worden hierop oudercontact op aangesproken door klasleraar die zich hierom zorgen maakt. Reactie moeder: Hij doet dat maar af en toe en wordt daar rustig van.
Of nog een ergere: Brave en slimme jongen in de klas wordt enorm hard gepest. Grootste pestkop zijn ouders worden op school uitgenodig om hierover te spreken. Reactie ouders: Onze zoon zou zoiets nooit doen, integendeel, hij vermeldde al dat de leerkrachten hém pesten. Leerkrachten die toen aan die leerling lesgaven (waaronder ikzelf) kregen toen de boodschap van de directie om met hem vnaaf nu zeer voorzichtig om te gaan. Niet dat ze dat geloofden, maar ze konden niet anders.

Maar goed, ik dwaal af.

eylis
Berichten: 8840

#18 , 19 jan 2012 13:44

dit debat is volledig terecht en inderdaad de school moet ingrijpen en mag ingrijpen
MAAR
de directie had METEEN de GSM aan de ouders moeten overhandigen als ze er om vroegen.
Ook in geval van een knipmes of iets dergelijks...
In geval van echte wapens: politie laten komen en aan de politie overhandigen.
Maar eigen bezit wordt op het ogenblik dat het kind weer onder de hoede van de ouders komt ook WEER aan de ouders toevertrouwd.
zie mijn redenering...

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#19 , 19 jan 2012 14:03

Ik zou persoonlijk zeggen (maar dan krijg ik weer rond mijn oren van de mede-forumbezoekers dat het niet mag en zo...): de kleine kan haar GSM terugkopen. De munteenheid waarin dit dient te gebeuren is "bladzijden straf".

Boregard
Berichten: 245

#20 , 19 jan 2012 14:52

Werner Peeters
en dan mag de straf NIET gemaakt worden van de ouders.

Verteld op de schoolraad: moeder komt haar zoon inschrijven.
"'t is hier toch een strenge school hé meneer de direkteur, want tegenwoordig..."
De eerste keer dat zoonlief straf kreeg kwam de moeder klagen

Ik zou niet graag in het onderwijs werken.
Vroeger een lap rond je oren (heb er veel gekregen) of een trap tegen ...

Verwonderd dat ze geen leerkrachten meer kunnen vinden en of houden ?

Waarom zijn de privéscholen in opmars ?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 19 jan 2012 16:43

Ik heb de tijd nog meegemaakt waarin een gestrafte leerling vooraan op de tree een kwartiertje op zijn knieën moest komen zitten, en onder die kniën stak de leraar dan een regel. Ook werd er soms nog met de lat op de handen geslagen (aan de bovenkant dan, op de kneukels) en mijn ouders gingen toen niet reklameren bij de school, integendeel, ik kreeg thuis nog een paar extra motten rond de oren. En we leven ook nog. :mrgreen:

Vandebos
Berichten: 16087

#22 , 19 jan 2012 17:58

Ik vind zelf, nu een goede 2 decennia na het beëindigen van mijn carrière als student middelbaar onderwijs (die langer was dan de gemiddelde...) dat ik de paar tikken en dergelijke gekregen meer dan verdiend had, in feite koester ik een bijna grenzeloze bewondering voor sommige leerkrachten hoe ze het met me uithielden want ik deed soms wel erg mijn best om die grens van het toelaatbare te vinden.

Persoonlijk vind ik dat men niet streng genoeg is in het hedendaagse onderwijs.. geknield zitten op een lat lijkt me er wel over maar een paar gezonde oorvijgen of strafstudie in de vorm van een paar uurtjes per week duurloop/rek of touwklimmen/ buikoefeningen en dies meer zou zeker op zijn plaats zijn. Zoals altijd, het hoofd in de cement emmer kieperen is overdreven maar de leerling in kwestie fysiek laten voelen dat hij of zij een grens heeft overschreden is heel wat anders en zal hem of haar veel langer bijblijven dan die zoveelste zedenpreek van die ouwe rukker...

Persoonlijk heb ik slechts twee leerkrachten gekend die zuiver op basis van aanwezigheid en persoonlijkheid een hele klas konden tot de orde roepen zonder één woord of gebaar, maar als alle leerkrachten van hetzelfde kaliber dienen te zijn als mr. Neyns en Herckens gaan er bitter weinig scholen in België overblijven.

Franciscus
Berichten: 38595

#23 , 19 jan 2012 18:39

Er is een verschil in wat een school kan naargelang de koepel waar ze onder valt.
Gemeentelijk, staats of vrij onderwijs. Of hoe een school iemand kan weigeren of niet mag weigeren.
Hoe snel zal een directie de politie erbij halen.
In het Antwerpse heeft men de protocolscholen waarin school (jeugd)parket en politie een overeenkomst afsluiten (protocol)
Met praktische afspraken tss parket (elke school heeft zijn magistraat) en elke school heeft ook een contactpersoon bij de politie.
Heel kort op de bal spelen en een goede vertrouwensrelatie tss school en politie(manager) kan wonderen doen.
PS een knipmes is een verboden wapen dus zit men hier al met een verboden (getoond, gedragen of verborgen) wapen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#24 , 19 jan 2012 18:44

Een school mag geen dwangmaatregelen nemen, zelfs al wordt dat contractueel overeengekomen. Enkel de formele wetgever alsook de gemeenschaps/gewestregeringen kunnen slechts in bepaalde mate afwijkingen toestaan op art. 22 GW.
De school was dus geenszins gemachtigd om de GSM af te nemen, noch bij te houden.

j.demoor
Berichten: 10360

#25 , 20 jan 2012 09:01

“Art.1915.Bewaargeving in het algemeen is een handeling waarbij men de zaak van een ander aanneemt, onder verplichting om die te bewaren en in natura terug te geven.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘In het schoolreglement staat bij misbruik van GSM dat de school deze een week inbeslag mag nemen wat ik ook voor akkoord heb getekend ‘

De school neemt de GSM in bewaring krachtens overeenkomst,namelijk het schoolreglement. De bewaargeving is dus ‘vrijwillig’ in de zin van art.1921-1948 B.W.,ook al zou zij buiten de schooluren doorlopen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Boregard
Berichten: 245

#26 , 20 jan 2012 16:19

Deze morgen gegeven als oplossing door een oudere praktijkleraar: neem het sim kaartje uit de GSM en geef het aan de ouders.
Laat ze voor ontvangst tekenen.
Hou in ieder geval de GSM in bewaring zoals vermeld in het schoolreglemt en ondertekend door de ouders.

PS:mava 105 het waren toen andere tijden soms moest je nog een boek boven je hoofd houden. Denk je dat dit nu nog zou kunnen?
Vandebos; hier is nog zo iemand die het daar zo goed vond dat hij er een paar jaar meer over deed. Ben nog eens bij een leraar geweest om hem te bedanken voor zijn geduld.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Vandebos
Berichten: 16087

#27 , 21 jan 2012 13:24

@snellemichiel: er is een wereld van verschil tussen een oorvijg omdat je denkt dat de wereld rond jouw persoontje en nukken draait en wat je zo algemeen als "slaag" omschrijft. Maar dat is een discussie die hier nu niet thuishoort.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#28 , 21 jan 2012 15:43

“Art.1915.Bewaargeving in het algemeen is een handeling waarbij men de zaak van een ander aanneemt, onder verplichting om die te bewaren en in natura terug te geven.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘In het schoolreglement staat bij misbruik van GSM dat de school deze een week inbeslag mag nemen wat ik ook voor akkoord heb getekend ‘

De school neemt de GSM in bewaring krachtens overeenkomst,namelijk het schoolreglement. De bewaargeving is dus ‘vrijwillig’ in de zin van art.1921-1948 B.W.,ook al zou zij buiten de schooluren doorlopen.
Dan ga je wel voorbij aan het feit dat het om een minderjarige gaat.

Mariette
Berichten: 2507

#29 , 21 jan 2012 16:03

Het is natuurlijk niet allemaal even evident.

TIJDENS de lesuren, mag de GSM sowieso niet gebruikt worden.
Waar zit dan de straf als de GSM NA de lesuren moet worden teruggegeven?
Het staat in het schoolreglement en het werd ondertekend door de ouders.

Oplossing indien het kind persé niet zonder GSM van en naar school kan gaan: koop een goedkoop nood-gsm met kaart. Deze kan gebruikt worden in noodgeval maar énkel in noodgeval: geen nummers van vriendjes en vriendinnekes.

voilà.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#30 , 22 jan 2012 12:00

Ik verwijs naar een nota van het Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (http://ond.vvkso-ict.com/vvksosites/UPL ... 11-009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;).

"Algemeen kan men stellen dat personeelsleden van een school niet over politionele bevoegdheden beschikken, waardoor de volgende acties in de praktijk niet of nauwelijks kunnen:
• inbeslagname van voorwerpen (bv. gsm, iPod …);
• fouilleren;
• doorzoeken van boekentas of locker.

Een personeelslid van de school heeft geen enkele rechtsgrond om voorwerpen, zoals een gsm, in beslag te nemen. Wanneer het gebruik ervan het ordelijk verstrekken van het onderwijs hindert, kan een leraar de gsm – bij wijze van ordemaatregel – wel ‘afnemen’. Dat kan in elk geval niet manu militari: hij kan de leerling enkel vragen het voorwerp vrijwillig af te geven. Gaat de leerling hier niet op in, dan kan hij als ordemaatregel tijdelijk uit de les verwijderd wor-den. Aan het einde van de les, uiterlijk op het einde van de lesdag, zal de gsm hoe dan ook teruggegeven worden. Er is geen enkele rechtsgrond om het voorwerp langer bij te houden.
Omdat inbeslagname slechts in zeer beperkte mate mogelijk is, kan oneigenlijk gebruik van gsm, iPod e.d. beter gesanctioneerd worden op basis van een meer eenvoudig toepasbare ordemaatregel.
Zie ook de Mededeling van 14 februari 2008 betreffende “Enkele deontologische en juridische aspecten van leerlin-genbegeleiding in het gewoon secundair onderwijs” (M-VVKSO-2008-019), punt 5."

Ik verwijs eveneens naar het verslag van de ombudsman mbt het in beslag nemen van persoonlijke voorwerpen: http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/ ... 090570.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Onderwijsrecht”