betalingen , vrijstellingen avondonderwijs

Donald-V
Topic Starter
Berichten: 18

betalingen , vrijstellingen avondonderwijs

#1 , 22 okt 2011 16:07

verhaal.

Ik schrijf mij begin september 2010 in voor een opleiding niveau TSO 3 volwassenonderwijs .
Ik heb deze gekozen omdat deze s'morgens doorgaat.
Het eerste jaar heeft de school ons niet duidelijk gemaakt dat deze modulair was en heeft ons onmiddellijk het bedrag laten betalen voor de drie modules die dat jaar zouden doorgaan .
Volgens mijn gedacht heeft de school dit bewust niet medegedeeld .
Natuurlijk zal het wel zo zijn dat de school niet verplicht is te melden dat men ook maar voor één module kan inschrijven en voor de andere eventuele vrijstellingen kan verkrijgen .
Misschien ook mijn eigen fout.
Wij hebben toen met enkele leerlingen gevraagd of het niet mogelijk was voor bepaalde modules toch een vrijstelling te bekomen , daar er leerlingen waren die een zeer goede achtergrond hadden , diploma's , opleidingen , werkervaring met betrekking tot de modules die gegeven zouden worden.
Dit werd ons toen geweiegerd , we hebben zelfs geen proef mogen doen om een eventuele vrijstelling voor een module te rechtvaardigen .
Ik vond dit achteraf gezien belachelijk want alles wat in dat vak gegeven werd was voor enkele leerlingen kinderspel en veerveleing .
Ik voelde mij ook een beetje in het zak gezet omdat ik geld heb betaald voor iets wat ik al kon en gezien had .
Nu moet het lukken dat dezelfde school begin dit jaar plots op de proppen komt om mensen die zich zouden inschrijven wel toe te laten tot het tweede jaar mits een proefje .
Dit werd ons het eerste jaar geweigerd en voelden we ons weer niet correct behandeld geweest.

Mijn vraag over bovenstaande .

Mocht men wettelijk gezien weigeren ons een vrijstelling toe te kennen , ook al was deze opleiding toen modulair .Naar mijn mening is het modulair systeem in het leven geroepen net om mensen vrijheid in keuze te geven en eventuele vrijstellingen toe te kennen ?

Een ander probleem dat ik ervaren heb is dat de school idem zoals verleden jaar pas na een dikke maand met een tweede extra betaling op de proppen komt , zogezegd voor materialen .
Wat mij opvalt is dat ze dit steeds doen een maand nadat wij het volledige inschrijvingsgeld al hebben betaald .
Ik denk eerlijk gezegd dat dit zo bewust word gedaan omdat de mensen dan hun inschrijvingsgeld al hebben betaald en dit nimmer kunnen terug eisen .
De leerlingen betalen waarschijnlijk zowiezo bij omdat ze zonde maken om te stoppen met de opleiding en het inschrijvingsgeld dan kwijt zijn .
Mijn vraag is of dit zo maar kan .

Moet een school van in het begin van de opleiding niet duidelijk maken welke de totale kosten zullen zijn ?

Ben ik verplicht dit te betalen ?
Kan men mij hiervoor weigeren in de les ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 22 okt 2011 16:20

lagere scholen en middelbare scholen moeten aan het begin van het jaar verplicht de jaarlijks kosten meedelen
universiteit en hogeschool doen het door de band ook voor de vast kosten (inschrijvingsgeld, aterliergeld bijvoorbeeld) voor de andere kosten is dat vaak een schatting voor bepaalde onderdelen en de kosten per richting verschillen ook erg veel: daarom is het vermoedelijk niet verplicht.
volwassenonderwijs: lijkt me ook zoiets. Ik geloof dat je de algemene reglementering van het volwassenonderwijs uit je regio wel kan opzoeken op internet. Daar wordt je wel wijzer van. Ook ivm vrijstellingen in het modulair systeem: dat is wel geregeld in de hogeschool en universitaire richtingen. Dat zou je ook moeten kunnen opvragen via de overkoepelende inrichtende organisatie.
Het lijkt me niet correct dat ze geen volledige informatie verstrekken bij het inschrijven.

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”