betwisting studievoortgangsbelissing - termijn

pedrobear
Topic Starter
Berichten: 2

betwisting studievoortgangsbelissing - termijn

#1 , 18 okt 2011 11:31

Beste forumleden,

Ik heb na mijn laatste examenperiode vernomen dat ik niet voldoende voortgang maak bij mijn studies (ik had de opgelegde 75% van de vakken niet gehaald) en dat ik niet meer mag verderstuderen in mijn richting. Na intern beroep (inclusief motivatiebrief) werd mij gemeld dat mijn motivatie voor de leden van de studievoortgangscommissie niet voldoende was, en dat ik als enige optie heb om naar de Raad voor Betwistingen inzake studievoortgangsbelissingen te gaan. Ik heb al een heleboel dingen opgezocht, en ben tot de conclusie gekomen dat die raad eigenlijk alleen procedurele fouten behandeld; daar heb ik er wel één van

De universiteit moet volgens overheidsdecreet binnen de 15 kalenderdagen na het indienen van mijn intern beroep een antwoord geven. In mijn geval heeft dit echter 26 dagen geduurd (beroep ingediend op 18 september, antwoord op 14 oktober). Ik ben echter in het decreet ook volgende passage tegengekomen:
Termijn bij de Raad voor betwistingen inzake studievoortgang
Naar het oordeel van de Raad voor betwistingen inzake studievoortgang dient een
student bij het uitblijven van een tijdige beslissing van de interne beroepsinstantie
binnen de vervaltermijn van vijf kalenderdagen een beroep in te stellen bij de Raad.
De interne beroepsinstantie kan evenwel voor het verstrijken van de termijn waarover
ze beschikt, aan de student meedelen op welke latere datum zij uitspraak zal doen.
In dat geval gaat de termijn van vijf kalenderdagen voor het beroep bij de Raad in, de
dag na die datum
(http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stu ... 1082-1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

Dit staat echter niet in het onderwijs - en examenreglement van de universiteit, en aangezien het niet mijn dagelijkse hobby is om ontwerpen van decreten van 367 blz door te lezen, wist ik hier dus niets van tot ik mijn weigering kreeg en meer informatie begon op te zoeken.

Weten jullie toevallig iets van de rechtsgeldigheid van dit "besluit"? Want mijns insziens schuift de Raad hier uit gemakzucht het controleren van het naleven van de regels op de student af, en wordt het opeens mijn schuld dat ik dat decreet niet heb gelezen...

Gelieve zo snel mogelijk te antwoorden, mijn brief naar de Raad moet morgen ten laatste op de bus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 okt 2011 22:28

Nog een antwoord nodig of niet?

pedrobear
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 okt 2011 13:50

Nog een antwoord nodig of niet?
Graag, ik ben sowieso van plan om gebruik te maken van de mondelinge hoorzitting, dus alles wat mijn zaak zou kunnen helpen is meer dan welkom!

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 okt 2011 16:09

De Raad is een administratief rechtscollege. Als zij die bepaling op dergelijke manier interpreteert mede door de voorbereidende werkzaamheden, dan mag zij dat. Zie ook http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronder ... mijnen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Het argument dat je het niet wist, zal het niet halen.
Indien de Raad je mening niet zou volgen, kan je altijd opteren om een vernietigingsberoep in te stellen bij de Raad van State.

Terug naar “Onderwijsrecht”