Vrijheid taalgebruik - onderwijs

Tmespreu
Topic Starter
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

Vrijheid taalgebruik - onderwijs

#1 , 04 jan 2011 22:52

Het doet er nu niet echt meer toe maar ik stel me toch deze vraag:

In mijn middelbare school mocht er volgens het schoolreglement geen andere taal dan het Nederlands gesproken worden.
Dit was van toepassing in de lokalen, tijdens de lessen, tijdens 'schoolactiviteiten', edm.. (Behoudens lessen in andere taal uiterraard)

Nu vraag ik mij toch af in hoeverre dit strookt met art. 30GW (Vrijheid van taalgebruik)?
Of zie ik hier iets over het hoofd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 04 jan 2011 23:01

In een school telt het "schoolreglement" en is er geen vrijheid van taalgebruik! Er wordt enkel Nederlands aanvaard of in het franstalig/duitstalig landsgedeelte het Frans of Duits. Houd de leerling zich niet aan de voorgeschreven taal, dan riskeert hij strafwerk of strafstudie. Het is zo al erg genoeg om het Turks of Marokaans aan banden te leggen.
Als leerkracht of medeleerling wens je wel te weten wat er gezegd wordt en dat je alles kan verstaan.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 jan 2011 10:39

"De verhouding tussen een vrije onderwijsinstelling en de ouders van een leerling is van contractuele aard." (Kort Ged. Rb. Dinant 17 juni 1992 J.dr.jeun. 1993, afl. 123, 61.)
Je kan contractueel het taalgebruik vastleggen.

Voor onderwijs is er art. 129 GW hé

Reclame

Tmespreu
Topic Starter
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 jan 2011 11:12

Ik dacht al zoiets :D

Thx voor de verduidelijking!

Echter nog 1 kleine opmerking; hoe zit het met het taalgebruik tijdens de schooluitstappen, is dit hetzelfde?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 jan 2011 12:43

Ik weet dat er een verschil is tussen het vrij onderwijs en het gemeenschapsonderwijs qua schoolreglement, maar het komt op hetzelfde neer. (met betrekking tot de eerste vraag)
Ik vermoed dat ook die schooluitstappen vallen onder het schoolreglement.

Terug naar “Onderwijsrecht”