onwettig afwezig

mayana
Topic Starter
Berichten: 29

onwettig afwezig

#1 , 16 jun 2010 22:22

beste

beeld je volgende situatie in,
een kind van de lagere school is 3 dagen en een half afwezig dan is het weekend en dan is het kind nog 2 dagen afwezig zonder dokters attest
is dit erg? om welke andere redenen mag een kind onwettig afwezig zijn buiten ziekte?


danku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
slivo
Berichten: 21

#2 , 22 jun 2010 22:42

Je mag nooit onwettig afwezig zijn, sommige afwezigheden zijn echter wel gewettigd.
zie op volgende site : hierop staan welke afwezigheden gewettigd zijn in het basisonderwijs

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13281" onclick="window.open(this.href);return false;

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 04 jul 2010 21:48

Uhm, hier wil ik Slvio wel een beetje corrigeren. Het is natuurlijk verstandig om een afwezigheid op school te laten wettigen. Jongeren verdienen er uiteindelijk niets mee om voor een prulletje thuis te blijven.

Ongewettigd afwezig? Ik geef les aan een groep van allochtone jongeren, waarvan er enkele dit schooljaar regelmatig ongewettigd afwezig waren. Mijn lesgebeuren ondervindt hier schade van, ook de afwezige leerlingen hinken achterop. Via het schoolsecretariaat vernam ik dat leerlingen niet over het aantal dagen van ongewettigde afwezigheid mogen gaan. Hoeveel het er nu precies zijn, weet ik niet meer (ik was toen te boos), maar het zijn er in ieder geval veel te veel, die bovendien worden berekend over twee schooljaren heen. Eén leerling had het aantal ongewettigde afwezigheiden op 2 halve dagen na, volledig opgebruikt dit schooljaar. Indien hij het volgend schooljaar meer dan 2 halve dagen ongewettigd afwezig zal zijn, dan komt er een sanctie, mogelijk wordt dan het kindergeld ontnomen.
Laatst gewijzigd door Creatief op 24 jul 2010 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 07 jul 2010 18:46

In een aantal gemeenten is er een 'spijbelambtenaar'

Terug naar “Onderwijsrecht”