Onderlinge communicatie middelbare scholen

Nath1979
Topic Starter
Berichten: 10

Onderlinge communicatie middelbare scholen

#1 , 03 mar 2024 20:08

Hallo allemaal,

Eenvoudige vraag, denk ik. Mag een middelbare school contact opnemen met een andere middelbare school n.a.v. een klacht van een leerling?

Toelichting: leerling 1 zit op MS 1 en heeft een probleem (online pesten) met leerling 2 op MS 2. MS 1 neemt contact op met MS 2 en legt de klacht uitgebreid uit. MS 2 brengt de ouders van leerling 2 op de hoogte. Ouders van leerling 1 contacteren ook de politie. Dat de politie tussenkomt, is evident, maar ik vraag me af dat de school de wet op de privacy niet geschonden heeft.

Ik ben zelf leerkracht op 1 van de 2 middelbare scholen en ben bekend met leerlingendossiers (uitsluitingen, schorsingen, …) die niet “meegenomen” worden naar de nieuwe school omdat elke leerling met een schone lei moet kunnen starten. Met dat in mijn achterhoofd, lijkt me dit niet door de beugel te kunnen.

Kan iemand verheldering brengen?

Bedankt!

Nath

Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 06 mar 2024 19:47

Als er aangifte bij politie is gedaan dan wordt er sowieso met de scholen contact genomen en de nodige onderzoeksdaden gesteld.
Dat scholen zelf een beetje politie gaan spelen is uiteraard uit den boze.

Nath1979
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 07 mar 2024 14:26

Met jouw eerste zin ben ik het uiteraard eens. Ik ervaar het inderdaad dat de school zelf voor politie-agent speelde en (ongeverifieerde) informatie zomaar te grabbel gooit. Maar wat nu?

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”