Opleiding volgen... Vlaams Opleidingsverlof

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Opleiding volgen... Vlaams Opleidingsverlof

#1 , 07 nov 2022 08:31

Beste

Ik denk er al een tijd over na om me om te scholen. Momenteel werk ik in de zorg en n 14 jaar is het hoog dringend tijd voor verandering. Mentaal en fysiek is het de beste keuze.

Echter, ik weet dat mijn werkgever niet zal staan springen gezien ik nachtdienst in een WZC doe. Het continu personeelstekort speelt daar een grote rol in.

Ik heb reeds veel opgezocht en weet dat het een recht is, maar dat de werkgever ook kan weigeren als aan 3 voorwaarden voldaan wordt.

Nu is het zo dat mijn werkgever een organisatie is met meer dan 50 tewerkstellingen, maar ik doe de nachtdienst. Bekijkt men dat dan als apart tewerkstelling of gaat het om de totale onderneming?

Ook is het zo dat mijn aanvraag dus na 31/10 zal gebeuren. Volgens de wettekst kan mijn werkgever dan weigeren als de opleiding per schooljaar wordt georganiseerd. Echter zijn er 2 mogelijke startdata, zijnde september of februari. Kan de werkgever zich beroepen op voorgaande om het Vlaams opleidingsverlof te weigeren? Of is dit niet de opleiding die daaraan voldoet?

Alvast bedankt voor uw antwoorden

(PS de opleiding betreft de vroegere d-cursus en komt in aanmerking ervoor, ik werk minimaal 50 procent)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2022 09:17

Beste,

De meeste cursisten die een lerarenopleiding volgen combineren dit met deeltijds of voltijds werken.
https://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger ... chting=103

Het standaardtraject: dit traject wordt door de meeste studenten gevolgd en wordt over 2 of 3 jaar gespreid.
Daarnaast zij er nog gepersonaliseerde trajecten mogelijk. Hierbij kan je – in functie van je eigen situatie en draagkracht – de theoretische-en praktijkmodules afwerken op je eigen tempo.

Neem contact op met de opleiding van uw keuze en bespreek daar de mogelijkheden.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 07 nov 2022 09:19

Om op uw vraag te antwoorden, die 50 personen is totale onderneming. Nachtwerk of niet is niet relevant.

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”