schoolplichtig

misterbxl
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

schoolplichtig

#1 , 20 okt 2021 17:47

Geachte,

Mijn ex en ik hebben samen een dochter van 11 en is schoolplichtig.
Nu wil mijn ex mijn dochter een hele week niet naar school doen door een circusevenement in Nederland.
ze heeft dit persoonlijk tegen de leraar verteld die me direct een mailtje heeft gestuurd voor de afwezigheid van mijn dochter met als melding dat ze onwettig afwezig zal zijn .

in mijn vonnis sta beschreven dat we beiden het gezamelijk ouderlijk gezag hebben.
Ik ben er volledig tegen dat mijn dochter één week school moet missen door een dom circus.

mijn vraag is, kan ik dit tegenhouden en ze niet laten vertrekken naar Nederland?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 20 okt 2021 19:58

Even eerst een randopmerking: jongeren zijn leerplichtig, niet schoolplichtig.

misterbxl
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2021 20:08

ok correctie leerplichtig dan...

Reclame

Thomas1
Berichten: 184

#4 , 21 okt 2021 23:47

Vermits uw dochter leerplichtig is en niet schoolplichtig, mag ze zo lang wegblijven als ze wil. Ze moet enkel kunnen bewijzen dat ze leert tijdens die periode.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 22 okt 2021 11:44

Je hebt als ouder wel een schoolreglement ondertekend met daarin ondermeer afspraken rond afwezigheid etc. …. Als je je beperkt tot leerplicht schrijf je je niet in in een school.

Carcer
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2021 15:24

Leerplicht is geen schoolplicht
Om aan de leerplicht te voldoen, hebt u 2 mogelijkheden:

* Uw kind gaat naar school
* U organiseert huisonderwijs voor uw kind. Dit moet u vooraf schriftelijk melden aan het Vlaams Ministerie van Onderwijs en
Vorming.

https://www.vlaanderen.be/leerplicht-en-schoolplicht

iota
Berichten: 830

#7 , 22 okt 2021 19:19

TS heeft toch helemaal niets aan bovenstaande antwoorden?

Zijn kind is ingeschreven in een school, dus moet ze daar aanwezig zijn, punt. Kennelijk gaf de directie haar geen toestemming om een week naar Nederland te gaan, want TS meldt zelf al dat de school haar in dat geval als ongewettigd afwezig zal beschouwen.
Zijn vraag is: kan ik iets doen om te verhinderen dat ze toch wegblijft van school?

Zelf denk ik dat u niet meer kan doen dan dit ergens officieel als klacht te laten noteren. Misschien hebben anderen hier een meer concreet antwoord.
Zorg alleszins dat het voor de school vooraf al heel duidelijk is dat u hier helemaal niet achter staat. Vanaf dat de school de afwezigheid als problematisch beschouwt, wordt sowieso het clb ingeschakeld. Normaal moet ze daarvoor > 5 halve dagen afwezig zijn, dus als ze dat strikt interpreteren, gaat hier nog niks mee gebeuren. Anders wordt wellicht uw ex aan de tand gevoeld.

Terug naar “Onderwijsrecht”