Kan huidige school ingaan tegen attest vorige school ?

Resi Pansaerts
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan huidige school ingaan tegen attest vorige school ?

#1 , 05 jan 2021 20:39

Mijn zoon had vorig jaar een moeilijk jaar. Doordat hij wegens ziekte de examens niet kon meedoen, liep hij in het 3e jaar ASO een B-attest op met clausulering ASO en TSO. Hij is intussen hersteld en ging over en volgt nu een 4e jaar BSO richting Restaurant-Keuken. Hij had een schitterend rapport in december. De huidige school motiveerde hem om over te schakelen naar TSO Restaurant-Keuken in hun school omdat ze hem daar zeker bekwaam voor achten. Mijn zoon was enthousiast om over te schakelen, maar nu zegt de school dat dit eigenlijk niet kan, wegens zijn attest. Kunnen ze dan echt met geen enkele mogelijkheid, gemotiveerd van het attest afwijken ?
Indien niet, kan hij alsnog in het 5e jaar naar TSO overschakelen ?
Mvg,
Resi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 05 jan 2021 22:55

Omzendbrief SO 64. In december van onderwijsvorm veranderen kan niet (tenzij hij naar een lager jaar gaat). Lees de omzendbrief. Die is zeer duidelijk.
https://data-onderwijs.vlaanderen.be/ed ... docid=9418
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 05 jan 2021 23:13

Er zijn 2 mogelijkheden om van een B-attest met clausulering af te geraken:
1. In beroep gaan, en dit winnen.
=> De termijn om dit te doen is 3 werkdagen na de bekendmaking van het attest. Hiervoor bent u dus zo'n 7 maand te laat.

2. Het jaar herdoen.
Ook hiervoor is het al te laat.
Let op voor toekomstige lezers: vanaf dit jaar is dit veranderd: een jaar "vrijwillig" herdoen mag niet meer zonder toelating van de klassenraad in geval van een B-attest, en met een niet bindend bezoekje aan het CLB voor zowel een A- als een B-attest.

Dus dit is geen optie meer, lijkt mij.

Een mogelijkheid om naar een 5TSO om te schakelen, is er wel.
Ik citeer de toelatingsvoorwaarden voor een eerste jaar van de derde graad TSO:
1° de regelmatige leerlingen die het tweede leerjaar van de tweede graad van het algemeen, het technisch of het kunstsecundair onderwijs met vrucht hebben beëindigd;

2° de regelmatige leerlingen die het tweede leerjaar van de derde graad van het beroepssecundair onderwijs met vrucht hebben beëindigd, onder de volgende voorwaarde:

gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad;


3° de houders van het getuigschrift van de tweede graad van het secundair onderwijs, uitgereikt in het algemeen, het technisch of het kunstsecundair onderwijs door de examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap, onder de volgende voorwaarde:

gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad over de keuze van de studierichting;

4° de leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
En nee, dat is geen tikfout.
Na het zesde jaar BSO (wat nog niet het diplomajaar is) kan je, met een A-attest, overgaan naar het vijfde jaar TSO.
Dit zou je zoon dus 1 jaar extra kosten om een diploma te behalen tov hoe het nu is.

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”