Kind van school houden?

Orran
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

Kind van school houden?

#1 , 25 okt 2020 06:20

Geachte leden van het forum,

Mijn beide zonen gaan naar het buitengewoon onderwijs, één het lager en één het middelbaar. Sedert de start van het nieuwe schooljaar hebben we gezien dat - ondanks de intense inspanningen en weerbaarheid van de leerkrachten en directie - het gewoon niet veilig is om de kinderen te blijven naar school sturen. De kinderen hebben beide al een quarantaine moeten doorstaan. De laatste, van onze jongste zoon, zal ook zonder test gebeuren omdat hij geen symptomen vertoont, met dank aan de huidige test strategie. Gezien zowel ik als mijn echtgenoot tot een risico-groep behoren, betekent dit dat we waakzaam moeten zijn en afstand moeten houden van onze eigen zoon, wat hartverscheurend is.

Ik begrijp dat de scholen open moeten blijven omdat het belangrijk is om kinderen structuur te geven en omdat het voor heel veel gezinnen (haast) onmogelijk is om het te combineren met de werksituatie. In onze situatie is dit echter perfect mogelijk. We zijn al in gesprek met de school geweest, die zeer begripvol zijn, maar zij kunnen natuurlijk niet deze aangepaste werkwijze bolwerken en daarnaast nog thuiswerk voor onze kinderen te voorzien. Ze kunnen het dus niet ondersteunen mochten we de kinderen thuishouden. Hier heb ik alle begrip voor.

Mijn echte vraag is voornamelijk ; Kunnen wij onze kinderen thuishouden en tijdelijk zelf les geven (mijn echtgenoot werkt momenteel niet en zou zich dan fulltime hierop concentreren) zonder dat we hier in in de problemen komen met de leerplicht en/of het kindergeld? Is er een bepaalde procedure die hier moet gevolgd worden? Wordt dit zelfs - in deze uiterst ongewone tijden - toegestaan? Ik overweeg dit enkel omdat school het enige echte risico nog is dat wij lopen om het virus binnen te halen. Ik werk van thuis, wij hebben onze contacten tot nul gebracht, en boodschappen worden contactloos tot aan de deur gebracht.

Alvast bedankt om dit te willen lezen, en ik wens iedereen hier een goede gezondheid. Denk aan je geliefden, draag een masker.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 25 okt 2020 07:35

"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 25 okt 2020 09:17

U mag dat in overleg met de school. Zeker voor een bepaalde periode. Gezien de uitzonderlijke situatie moeten de richtlijnen van het thuisonderwijs niet helemaal opgevolgd worden. U maakt goede afspraken met de leerkrachten en stuurt bijvoorbeeld wekelijks afgewerkte pakketjes en afgenomen toetsjes naar de leerkracht. Hiermee kunnen de leerkrachten perfect het werk en de vooruitgang van de leerlingen evalueren. De vraag die u zich wel moet stellen: hoe lang denkt u dit te kunnen/moeten volhouden? Men verwacht niet dat dit probleem volgende lente uit de wereld zal zijn. Dus als u verwacht een volledig schooljaar volwaardig thuisonderwijs te geven (onderschat het niet) dan start u in overleg met de school alsnog de gevraagde procedure op (met aanvraag etc).

Reclame

lucas123
Berichten: 483

#4 , 25 okt 2020 10:01

Zelfde situatie hier.
Als de arts erin meegaat kan je ook kiezen voor TOAH. (https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/toah)
Mijn schoolschreef het volgende aan mij:
"Ik wil gerust proberen om eens uit te pluizen of we geen TOAH kunnen inschakelen.
TOAH staat voor tijdelijk onderwijs aan huis. Uiteraard indien jullie dit zien zitten.
Er komt dan voor 4u iemand naar jullie om met *** te werken en jullie ook verder te instrueren.
Het is aan de arts om hier een verslag voor te schrijven waarin hij bevestigd dat *** niet naar school kan komen voor een periode".
De reden is dan eigenlijk een ziek kind of kind met bepaalde problematiek, maar mogelijks aanvaard de huisarts ook de problematiek van de ouders als redenen. Proberen waard...Hier werd de problematiek van de ouders geweigerd omdat het risico van de ouders onder controle was.

Terug naar “Onderwijsrecht”