Onterechte factuur van hogeschool ontvangen (incasso)

Paseo_driver
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onterechte factuur van hogeschool ontvangen (incasso)

#1 , 18 mei 2020 20:35

Beste,

In academiejaar 2018-2019 was ik student op een niet-nader-gespecifieerde hogeschool in België. Door mijn laag gezinsinkomen was ik 'beursstudent', waardoor mijn jaarlijks inschrijvingsgeld ongeveer €105 bedroeg. Dit bedrag heb ik netjes betaald. De hogeschool heeft op het begin van het academiejaar enkel deze kosten doorgegeven als onkosten voor de leeractiviteit. Ergens in maart 2019 werd ons vermeld via het online leerplatform dat er niet-verplichte extraculliculaire activiteiten werden georganiseerd, onder andere toegankelijk voor alle studenten. Op dit moment waren enkele van deze activiteiten reeds gepasseerd. De activiteiten waren niet verplicht. Toch werd hierbij gevraagd aan elke student van de faculteit om wél aan de kosten bij te dragen. Deze kosten zijn ons dus niet meegedeeld bij aanvang van het jaar, maar slechts nadat een deel van deze 'diensten' reeds gepasseerd waren. Ook werd er nooit naar onze toestemming gevraagd om mee te dragen aan deze kosten (geen wederzijdse overeenkomst)

Ik heb nooit een activiteit mee gevolgd. Via mail ontving ik regelmatig deze factuur. Daarom heb ik toen contact opgenomen met een bevoegd persoon binnen de hogeschool: deze meldde mij via mail dat ik deze factuur niet moest betalen. Deze mail stond op mijn school-mailadres. Dit mailadres is nu verwijderd door de hogeschool, aangezien ik geen student meer ben. Nu, meer dan een jaar later, ontvang ik plots een factuur van een incassobureau om dit alsnog te betalen. Moet ik dit betalen? Moet ik de incassokosten betalen? Wat zijn mijn rechten en/of plichten, en wat zijn de rechten en/of plichten van de hogeschool?

Ik denk dat ik deze factuur niet moet betalen, want:
- Er is nooit een wederzijdse overeenkomst afgesloten (ik ging nooit akkoord en communiceerde hier ook duidelijk over).
- Er is nooit een dienst aan mij geleverd
- De kosten zijn niet op het begin van het academiejaar aan mij meegedeeld.
- De factuur is al verjaard (langer dan één jaar geleden) (Bron van deze verjaringstermijn: https://www.katholiekonderwijs.vlaander ... UfOMwjxnss )

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding