Leerkracht weigert taak te verbeteren ondanks dat aan alle voorwaarden voldaan zijn

July
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Leerkracht weigert taak te verbeteren ondanks dat aan alle voorwaarden voldaan zijn

#1 , 19 apr 2020 22:57

Beste mijnheer of mevrouw,

Ik ben een student aan een universiteit. We moesten recent een vrij grote taak indienen met als enige voorwaarde dat deze tijdig ingediend werd. Dat is ook gebeurd.

Eerder deze week werden de punten gepubliceerd en zag ik dat ik een 0 had gekregen, met als feedback "Sorry, maar dit is onleesbaar". Ik had de taak handgeschreven ingediend, maar dat was niet verboden (iemand anders die met de pen had ingevuld heeft overigens wel punten gekregen). Daarbij komt dan ook nog eens dat ik de taak ondertussen aan een aantal mensen heb laten zien en zij gaan er, net als mij, helemaal niet mee akkoord dat mijn handschrift onleesbaar is.

Aangezien ik aan alle voorwaarden voldeed, lijkt het mij logisch dat de leerkracht niet het recht heeft om mijn taak niet te verbeteren en in de plaats daarvan een 0 te geven. Ik ken niets over wetgeving, maar ik zou denken dat dit discriminatie is. Verder lijkt het me ook logisch dat als de taak niet verbeterd wordt, er ook niet geoordeeld kan worden dat mijn werk een 0 waard is.

Dit lijkt misschien een kleinigheid, maar dit gaat om een vrij grote taak. Door deze 0 is de kans veel groter dat ik niet slaag op het vak. Daarnaast heb ik als niet-beursstudent ook bijna €1000 neergeteld om te kunnen studeren, dus ik ga niet zomaar aanvaarden dat er met mijn geld gespeeld wordt, want zo voelt het wel aan, omdat iemand gewoon zijn job niet wilt doen (want daar komt het uiteindelijk wel op neer). Ik zou intuïtief ook denken dat aan mijn inschrijving een recht gekoppeld is om aan alle taken en examens te mogen deelnemen en daarop dan ook eerlijk beoordeeld te worden.

Dat gezegd zijnde, ik ben zeker niet van plan naar de rechtbank te gaan, maar ik zou wel heel graag willen weten of ik sterk in mijn schoenen sta als ik hiermee naar het hoofd van de opleiding ga, of iemand anders van de universiteit, en welke argumenten ik dan zou kunnen aanhalen om mezelf te verdedigen. De leerkracht in kwestie heeft alvast niet gereageerd op een e-mail die ik vier dagen geleden gestuurd hebt.

Ik hoop snel van iemand te horen.

Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 19 apr 2020 23:38

Allereerst heet een leerkracht op een unief (minstens) een docent, en wordt die aangesproken met professor. Ik weet niet of u die fout ook hebt gemaakt in uw taak of in een mail, maar daar scoort u al slechte punten mee.

Ten tweede is het anno 2020 ook niet meer van de gewoonte om een professionele tekst handgeschreven aan te bieden. Akkoord dat het niet verboden is en al helemaal niet als het bij iemand anders wel aanvaard werd, maar u scoort er opnieuw slechte punten mee.

Inhoudelijk is het vanop afstand moeilijk uit te maken of iets leesbaar is of niet. Als het niet leesbaar is, vormt uw werk geen coherent geheel en is een 0 het enige logische resultaat.

Als u van mening bent dat de 0 toch onterecht is, lees dan zeker het reglement van uw universiteit na voor de te volgen procedure.

July
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2020 00:03

Dank u LeenW voor een reactie. Ik ben me er inderdaad van bewust dat het om docenten gaat. Ik heb bewust "leerkracht" gebruikt, ervan uit gaande dat andere mensen met een gelijkaardige situatie meer geneigd gaan zijn om dat als zoekterm in te geven.

Misschien toch belangrijk te vermelden is dat de taak een uit te printen PDF was die ingevuld moest worden aan de hand van een interview. Het is dus niet zo dat het echt om een digitale taak ging, behalve dat ze digitaal ingediend moest worden. Het is daarom ook dat ik nog andere mensen ken die gewoon tijdens het interview de informatie invulden en het dan ingescand doorstuurden. Daarbovenop ben ik niet zo technisch aangelegd en was ik niet op de hoogte dat een PDF omgezet kon worden naar Word, anders had ik dat wel gedaan. Ik ging er op het moment zelf dus vanuit dat iedereen de taak handgeschreven had ingestuurd.

Op basis van de mensen aan wie ik mijn taak getoond heb, ben ik ervan overtuigd dat mijn taak voldoende leesbaar is. Zelf heb ik hier ook nooit problemen mee gehad tijdens mijn vorige studies, dus ik kan me alleen maar inbeelden dat de leerkracht in kwestie gewoon geen zin had. En dat vind ik uiteraard niet kunnen.

Ook dank u wel voor de suggestie het universitair reglement te raadplegen.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 23 apr 2020 14:46

In elke universiteit is er een ombudsdienst.

Terug naar “Onderwijsrecht”