Telt het rapport niet voor overstap secundair onderwijs?

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

Telt het rapport niet voor overstap secundair onderwijs?

#1 , 09 feb 2020 10:46

Mijn zoon van bijna 13 jaar , heeft autisme spectrum stoornis en gaat zijn laatste jaar naar bet bijzonder basis onderwijs type 9 in een auti klas.
De laatste 2 jaar zijn er veel problemen op school door gebrek aan leerkrachten. Zo heeft hij vorig schooljaar rekenen gekregen van een opvoeder, niet van een leerkracht. Zijn werboek werd vaak niet verbeterd , wat ik kon zien als hij een huistaak moest maken of toetsen moest instuderen. Dit schooljaar geeft die (leerkracht) enkel nog maar knutselen enexpressie. Begin dit schooljaar merk ik dat mijn zoon zowel rekenen als frans en woordpaketten weer opnieuw moet doen, terwijl mijn zoon hier steeds goede punten op had op zijn rapport. Ik ga samen met mijn thuisbegeleidster uitleg vragen, word door de school op lange baan geschoven en we moeten wachten tot midden oktober. Er zou een test afgenomen zijn en hij zou wat last hebben met sommige dingen van rekenen, de woordpaketten daar is letterlijk voor gezegd dat er geen groepje was op de maat van mijn zoon en om de klas nog eens te splitsen voor 1 kind dat ging niet.En het frans , dat was goed voor zijn uitspraak. We spraken af dat enkel wat moeilijk loopt van rekenen herhaalt word, wat door die leerkracht nooit opgevolgd is. Het frans is al te ver bezig , dus kan niet anders dan herhalen. En de woordpaketten waar hij al eens 9/10 en 10/10 op haalde ging in zinnen verwerkt worden.
Ook tijdens dit gesprek word er gezegd door de orthopedagoge dat zoon naar volgend schooljaar toe (secundair) OVI 4 Type 9 aankan, maar dat ze dan wel wat bang zijn voor het zoeken naar werk, dat men via de stageplaatsen van OVI 3 vaak werk vind en dat de werkgever een gedeelte van het loon van de overheid terugkrijgt, dit gedurende 3 jaar. Nu dit schooljaar krijgt hij rekenen van 2 juffen (gesplitst in bewerkingen, getallenkennis, metend rekenen). Dit loopt even goed , tot er een klas is waar een interim juf les (klasleerkracht) geeft en die juf kan die klas niet in de hand houden. Wat word er gedaan , één van de rekenjuffen (bijzonder leerkracht) van mijn zoon word daar ingezet en hij krijgt dan die interim juf. Met gevolg, weer word er bijna niks verbeterd of zelfs fout verbeterd, moet ik zelfs copy's in zijn werkboek nieten om het nog maar wat overzichtelijk te maken. Ik meld dit bij de klasjuf van mijn zoon en zij gaat het doorgeven. Van met de kerstvakantie is die interim juf er niet meer en is die dus weer vervangen door een ander voor rekenen aan mijn zoon. Mijn zoon zegt zelf , de school is dit jaar een chaos! Komt er ook nog bij dat er van dit jaar grote werken aan de schoolgebouwen zijn. De vrienden (leeftijdsgenoten) van mijn school zitten daarom dit schooljaar in een ander schooltje. Deze vrienden zaten in het basisaanbod, maar op dezelfde school. Mijn zoon heeft enkel 1 meisje nog in zijn klas van zijn leeftijd , de rest is veel jonger. Nu heb ik kunnen verkrijgen dat 2 van zijn vrienden op vrijdagmiddag bij mijn zoon op school komen eten en dat ze dan samen zijn tijdens die speeltijd. Dit is ondertussen nog maar 3 keer geweest. Alles loopt daar letterlijk in het honderd! Nu donderdag had ik oudercontact voor schoolverlaters , daar kreeg ik te horen dat hij een heel goed rapport heeft, (hij heeft voor alle vakken een gemiddelde van 8 of 8,5/10. Maar dat ze toch een OV Type 9 aanraden.Ik ga dan naar de persoon van het clb en die zegt ook type 9 OV3 met eventuele doorstroming naar OV1 type 9 , zo staat het advies op het rapport, wat zijn juf me niet had verteld.Ze zouden enkele testen gedaan hebben waar mijn zoon niet van verwittigd was en die zouden niet zo goed zijn.(Kinderen met autisme kan je niet zo maar testen laten doen, de juf had mij hier al iets van gezegd en dat ze allemaal wat overstuur waren. Zij zou dan gezegd hebben , dat dat geen échte toetsen waren) wat moet een kind met autisme hieruit begrijpen? En ook hebben ze een school in hun schoolgemeenschap die kinderen moet hebben, dat is daar OV3 Basisaanbod, type 9 geïntegreerd , maar die hebben dus geen auti klas , wel een klein klasje OV1 Type 9 van 8 kindjes. En dan de directrice die maanden als ad interim directrice gefungeerd heeft als zijn klasjuf en andere oudere leerkrachten zeggen allemaal dat hij een autiklas nodig heeft. Dat is ook werkelijk zo! Naar mijn mening willen ze hem gewoon in die school krijgen, maar weten ze al van op voorhand dat mijn zoon zijn rust niet kan vinden in die grotere klas van rond de 13 kinderen daar waar hij nu maar met 8 zit en zetten ze er daarom al ineens OV1 er bij op. OV1 is voor kinderen die niet voor de reguliere arbeidsmarkt geschikt zijn !!! Terwijl Mijn zoon zo'n goede resultaten heeft op school!!! En die persoon van het clb deed ook precies mee met de school, tja , die hebben nu ook geen controle meer over de scholen van met dat nieuwe systeem weer. Ik vind dit écht ondraaglijk, kan dit zo maar , tellen de goede toetsen / rapport dan niet meer??? PS Ik heb een school voor ogen met een autiklas max 8 kinderen maar is OV4 . Deze school is volgens mij het meest gepast voor de noden voor mijn kind. Het is de B stroom en voor naar de B stroom te gaan moet je het vierde leerjaar behaald hebben, dit had mijn zoon vorig schooljaar al behaald! De ander scholen met een broodnodige autiklas voor mijn zoon OV3 daar zou hij 3 lijnbussen moeten voor nemen en minstens 1 uur en 30 min. onderweg zijn. Dat zie ik hem nog niet alleen doen. Weten jullie raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 09 feb 2020 11:28

Wat zegt de VVA?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2020 13:23

Wat bedoel je met VVA?

Reclame

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 feb 2020 14:29

Ik heb VVA opgezocht. Ik zou daar eens contact kunnen mee opnemen. Maar in ieder geval, mijn thuisbegeleiding is er niet over te spreken en zegt dat ik niets mag tekenen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 11 feb 2020 15:35

Contacteer in elk geval de VVA (is een soort oudervereniging voor mensen met autisme), het CLB van de school en de leerkrachten. Ga ook eens kijken in de scholen in uw omgeving die aangepast onderwijs aanbieden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Onderwijsrecht”