Gebruik van schermafdruk

HansW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gebruik van schermafdruk

#1 , 04 feb 2020 21:52

Mijn dochter werd vandaag op school geconfronteerd met schermafdrukken die gemaakt werden van conversaties in een privé groep op Instagram. De schermafdrukken werden door iemand van de groep doorgespeeld aan de directie van de school.
Die dreigt nu met uitsluiting.
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 04 feb 2020 22:12

hangt er vanaf wat er in de groep werd gezegd of wat er voor/achter gedaan werd

HansW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2020 07:15

Grapjes over leerkrachten maken (is standaard in privéberichten van schoolgaande jeugd denk ik).

Reclame

LeenW
Berichten: 12816

#4 , 05 feb 2020 09:22

Een goed gesprek over de gevaren van group chats lijkt mij aangewezen.

Uitsluiting lijkt mij straf, dan moet er toch al het een en ander gezegd geweest zijn. Een andere sanctie kan wel.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 feb 2020 13:46

een privé groep op Instagram
Op sociale media is er nooit iets echt "privé". Hoog tijd dat scholen hun leerlingen ECHT leren omgaan met Internet. Hoeveel jongeren denken er bijvoorbeeld niet dat wikipedia per definitie altijd 100% gelijk heeft? Er zijn er maar weinigen die weten dat jan en alleman zaken op wikipedia kan zetten (OK, foute zaken zullen vrij snel terug verdwijnen door constante peer reviews, maar toch...). Hoe lang heeft het geduurd eer jongeren doorhadden dat die "tijdelijke" foto's op snapchat wel héél erg makkelijk te capturen waren, etc, etc...
Kan dit zomaar?
Als wat daar gezegd werd zwaar over de schreef ging, kan dit, ja... Er is een verschil tussen een grapje of een regelrecht haatbericht.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

GraagAnoniem
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 feb 2020 09:30

Ik wens mij over de zaak in kwestie niet uit te spreken maar ben gewoon benieuwd.
Kunnen schermafdrukken gebruikt worden als juridisch bewijs?
Ik denk dat deze gemakkelijk gemanipuleerd kunnen worden...

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 feb 2020 09:54

Als het om ernstige zaken gaat, is een screenshot een vrij zwak bewijs.

Maar het gaat hier niet om een juridische zaak. Het gaat om een school die meent genoeg grond te hebben om iemand te moeten schorsen. Als de school meent dat een screenshot (en eventueel een bijhorende getuigenis van een medeleerling?) voldoende is voor de schorsing, dan kunnen ze de leerling schorsen.

Het staat de (ouders van de) leerling uiteraard vrij om de schorsing aan te vechten.

U zegt dat schermafdrukken KUNNEN gemanipuleerd worden, wat zo is, maar ZIJN ze ook gemanipuleerd in uw specifieke geval? Als uw dochter toegegeven heeft dat wat op de screenshots te zien is correct is, dan is daar al geen discussie over, natuurlijk.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 06 feb 2020 10:57

Een goed gesprek over de gevaren van group chats lijkt mij aangewezen.
En eventueel een goed ouderlijk gesprek over studiehouding. Een school is geen pretpark, een correcte houding is dan ook een noodzaak. Later, als ze "groot" is, zal ze ook problemen krijgen als ze in het openbaar grapjes maakt over haar baas of bedrijf. Het puberale "maar ik heb toch sorry gezegd" houdt een C4 dan echt niet tegen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

GraagAnoniem
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 feb 2020 11:38

U zegt dat schermafdrukken KUNNEN gemanipuleerd worden, wat zo is, maar ZIJN ze ook gemanipuleerd in uw specifieke geval? Als uw dochter toegegeven heeft dat wat op de screenshots te zien is correct is, dan is daar al geen discussie over, natuurlijk.
Ik ben TS niet, wou dit gewoon weten voor een ongerelateerde zaak. Ik heb mijn antwoord, dank.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#10 , 06 feb 2020 12:20

Ik ben TS niet, wou dit gewoon weten voor een ongerelateerde zaak. Ik heb mijn antwoord, dank.
Oeps, even niet opgelet.

Maar inderdaad, juridisch is een screenshot een zwak bewijs. Er zijn zelfs rechters die foto's als bewijs weigeren, of die de datum in de metadata van een digitale foto niet als bewijs aanvaarden. Terecht ook, want je kan die metadata vrij makkelijk wijzigen achteraf. Maar alles hangt natuurlijk af van de zaak en de aanwezigheid van eventueel andere bewijzen. Als een screenshot een "zoveelste bewijs" is, zou dit mogelijk WEL een verschil kunnen maken in een zaak.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Onderwijsrecht”