van A-stroom naar 3de jaar ASO?

MarieA
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

van A-stroom naar 3de jaar ASO?

#1 , 28 jan 2020 09:31

Ik ben niet zo goed thuis in de nieuwe onderwijsvormen.
Mijn zoon zit momenteel in de A-stroom, maar voorheen was de school waar hij les volgt een school waar TSO niveau gegeven wordt.
Hij heeft in het basisonderwijs 70% behaald en het advies gekregen om naar het Buitgewoon onderwijs te gaan (vanwege ADD en Dyslexie) of TSO mits goede begeleiding. We hebben voor het laatste gekozen.

Tot onze grote verrassing overstijgen zijn punten onze stoutste verwachtingen. Momenteel zit hij op 89% gemiddeld, bij de beste van zijn klas. Op sommige vakken(vooral wetenschappelijke vakken) zelfs de primus van zijn jaar.
Dit doet hem zo'n goed, dat hij in het 3de jaar voor het ASO wil kiezen.

Mijn vraag is eigenlijk: kan dit? Van een TSO school naar een ASO school?
Is het haalbaar? Heeft iemand ervaring met dergelijke overstappen? Wat is wijsheid hier? Ik wil ook niet dat hij tèveel hooi op zijn vork neemt, dan heb ik liever dat hij in het TSO blijft. Ter info: hij wil wetenschappen studeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 28 jan 2020 21:19

Beste

Bespreek dit met het CLB.
Van TSO naar ASO is niet vanzelfsprekend. De inhoud van pakweg wiskunde in TSO is verschillend van hetzelfde vak in ASO.
Welke richting TSO? En naar welke richting ASO zou de overstap gebeuren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2020 22:54

Idd, beter om deze vraag te bespreken met het CLB

Reclame

MarieA
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2020 09:14

Ik heb me laten vertellen dat in de 1ste graad ASO en TSO niet meer bestaat en je dus zowel naar ASO en naar TSO kan gaan in het 3de middelbaar. De vraag is natuurlijk hoe de scholen hier in de praktijk mee omgaan. Volgens mij staat niet elke school hiervoor open. En het moet natuurlijk haalbaar zijn. Hij volgt nu dus A-stroom Agro-Biotechniek en wil naar een wetenschappelijke richting in het ASO(Moderne wetenschappen of Wiskunde wetenschappen of iets dergelijks). Voor mij maakt het niet uit, ik wil gewoon dat mijn zoon zichzelf niet verslikt in de leerstof.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 29 jan 2020 20:26

Beste

Zoals gezegd : bespreek. Met CLB.
Wen bekijk even de verschillen in lessenrooster.

Bij een snelle Search op internet vind ik bvb in Geel dergelijke richting. Maar ik zie maar 1 u wiskunde en 1 u natuurwetenschappen.
Veel minder dan in wiskunde wetenschappen bvb.
Moderne wetenschappen of humane wetenschappen is een minder zware richting met minder wiskunde en exacte wetenschappen. En is mogelijk wel een haalbare kaart. Bespreek met je school en CLB
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

peperkoek
Berichten: 63

#6 , 30 jan 2020 13:17

Industrieele wetenschappen in TSO een mogelijkheid?

Terug naar “Onderwijsrecht”