Telefoon afgeven in het begin van een les.

Anoniem90
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Telefoon afgeven in het begin van een les.

#1 , 08 jan 2020 13:38

Beste


Ik zit in het 6de middelbaar en sommige leerkrachten hebben een regel omtrent het telefoongebruik in de les. Ze eisen dat elke leerling die zelf komt afgeven om te vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt.


Nu is mijn vraag of zij daar wel het recht voor hebben? In het schoolreglement staat er niet dat elke leerling zijn telefoon moet afgeven, ik heb nooit iets moeten tekenen en bovendien mag het (denk ik) niet dat een leerkracht een persoonlijk bezit zonder reden afneemt. Ik vind het zeer jammer en ook heel irritant dat een hele klas gestraft moet worden door een paar leerlingen die hun telefoon wel gebruiken wanneer het niet mag.


Het zou mij deugd doen als iemand hier een antwoord op heeft, dan kan ik een gesprekje houden met de directeur en beleefd vragen of dit niet meer kan gebeuren.



Met Vriendelijke Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 jan 2020 13:40

Ook in restaurants zou dat afgeven verplicht moeten zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 08 jan 2020 13:44

lees er toch maar eens het schoolreglement op na ;-) staat zeker iets van telefoongebruik in de les in normaal.
uw ouders hebben u ingeschreven en u dient het reglement na te leven.

waarom maakt u daar een probleem van als u de telefoon toch niet gebruikt in de les? het is niet dat u uw gsm niet terugkrijgt na de les

Reclame

Anoniem90
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2020 14:02

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Leerkrachten nemen die af aan het begin van elke les. Zonder geldige reden. In het reglement staat er dat die afgepakt wordt alleen als u die tijdens de les gebruikt.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2020 14:04

Het recht op school gaan en les te volgen, onderwijs, wordt door iedere belastingbetaler betaald.
Zou het dan niet opportuun zijn dat gsm's, smartphones en dergelijke minstens verplicht uit te staan of buiten het leslokaal worden gehouden.
Ieder heeft het recht om ongestoord de lessen te volgen en zijn toekomst voor te bereiden.
Een leraar doet zijn job.
Zou verplicht in ieder schoolreglement moeten staan.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2020 14:07

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Leerkrachten nemen die af aan het begin van elke les. Zonder geldige reden. In het reglement staat er dat die afgepakt wordt alleen als u die tijdens de les gebruikt.
Wat zou het probleem zijn als iedereen zijn GSM ( afgezet ) op een bepaalde plaats in de klas zou plaatsen ?
Men moet zelf geen problemen zoeken, die er niet zijn.
Leraar zal wel al de nodige ervaringen hebben uit het verleden.

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 08 jan 2020 14:16

Kunt u de exacte passage uit het schoolregelement citeren?

Uit een vorig topic bleek dat de rechtspraak zei dat een gsm in beslag nemen kan van het begin van de schooldag tot het einde. Dit geval is op het eerste zicht dus minder streng.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2020 14:30

Beste


Ik zit in het 6de middelbaar en sommige leerkrachten hebben een regel omtrent het telefoongebruik in de les. Ze eisen dat elke leerling die zelf komt afgeven om te vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt.


Nu is mijn vraag of zij daar wel het recht voor hebben? In het schoolreglement staat er niet dat elke leerling zijn telefoon moet afgeven, ik heb nooit iets moeten tekenen en bovendien mag het (denk ik) niet dat een leerkracht een persoonlijk bezit zonder reden afneemt. Ik vind het zeer jammer en ook heel irritant dat een hele klas gestraft moet worden door een paar leerlingen die hun telefoon wel gebruiken wanneer het niet mag.


][u]In boven vermelde paragraaf geeft u zelf al aan waarom sommige leraren dit doen.
Dat is het leven : meerderheid gestraft voor minderheden.[/b][/b]
[/u][/i][/b]


Het zou mij deugd doen als iemand hier een antwoord op heeft, dan kan ik een gesprekje houden met de directeur en beleefd vragen of dit niet meer kan gebeuren.



Met Vriendelijke Groeten.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 08 jan 2020 14:39

In het schoolreglement zal ook niet letterlijk staan dat je geen bazooka of kakstoel in het klaslokaal mag binnenbrengen.
Telefoons storen. Die heb je niet nodig in een klas net zo min als een bazooka of een kakstoel (nu ja dat laatste...hebben sommige misschien nog nodig).
Ik kan me best inbeelden dat sommige leerkrachten er naar analogie met het liedje van Bart Peeters "stenen kloten" van krijgen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jan 2020 15:29

https://www.ikbeslis.be/ouders-leerkrac ... -op-school

https://www.scholierenkoepel.be/artikel ... -bijhouden

https://www.klasse.be/179430/smartphone-school-beleid/

De leerlingen hebben het recht op het ongestoord volgen van lessen en de leraar heeft het recht om ongestoord les te kunnen geven. Dit zijn fundamentele rechten. Is ook een vorm van elementaire beleefdheid.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#11 , 08 jan 2020 15:43

men moet het zo bekijken,

net zoals een kapitein baas is op zijn schip is een leraar baas in de klas

leraar kan perfect vragen om de gsm aan het begin van de les af te geven om preventief problemen te vermijden, indien u niet akkoord gaat staat het u altijd vrij om de klas te verlaten

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#12 , 08 jan 2020 17:08

Ik vind het een goede vraag, die je zeker mag stellen.

Overigens heb ik hier nog geen enkel overtuigend juridisch argument gelezen dat deze praktijken ondersteunt als dit niet voorzien is in het reglement. Wel veel 'ik vind' redeneringen, valse analogieën en andere drogredenen.

Het systematisch in beslag nemen van mobiele telefoons zonder reglementaire basis lijkt mij moeilijk te verdedigen. Dat wil niet zeggen dat scholieren deze mogen gebruiken tijdens de les.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 08 jan 2020 17:24

Gebeurd bij mijn weten toch ook bij examen in bepaalde onderwijsinstellingen?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#14 , 08 jan 2020 17:40

Daar is een examenreglement voor - daarbij wordt bijvoorbeeld gestipuleerd dat je geen GSM op zak mag hebben en indien één aangetroffen wordt, dit beschouwd wordt als fraude. Dat is prima.

Dat is iets anders dan het collectief en preventief in beslag nemen van GSMs zonder reglement of verbod bij lesmomenten.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

D0gD0g

#15 , 08 jan 2020 18:05

Ik steun de opmerking van Ghentian voor zover dat er geen wettelijke basis is.
Een gsm moet afstaan of in vliegtuigmodus staan zodat het toestel de les niet kan storen, daar ben ik het volledig met eens en de meeste scholen hanteren deze richtlijn.
Inbeslagname is niet toegestaan want dan zou de leraar of de school ook aansprakelijk kunnen gesteld worden wanneer het toestel beschadigd word.

Terug naar “Onderwijsrecht”