Telefoon afgeven in het begin van een les.

LeenW
Berichten: 12824

Re: Telefoon afgeven in het begin van een les.

#16 , 08 jan 2020 18:09

Inbeslagname is niet toegestaan want dan zou de leraar of de school ook aansprakelijk kunnen gesteld worden wanneer het toestel beschadigd word.
Het één sluit het ander toch niet uit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 08 jan 2020 18:15

Dit is inderdaad eerder een kwestie van logica of goede opvoeding dan een juridisch probleem. Zoals Marcus Aurelius reeds eerder opmerkte.
Zou het kunnen zijn dat degenen die hier de handelswijze van de leraar goedkeuren ouder zijn en uit een tijd stammen dat tucht en het niet storen van de medemens nog een deugd was? Waarom zou er nu een tekort aan leraars zijn...?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mbbs1024
Berichten: 474

#18 , 10 jan 2020 00:14

Het is inderdaad een kwestie van opvoeding (slechte opvoeding in dit geval).

Als ik nog op de schoolbanken zat, was het woord van de leraar wet, en tegenpruttelen of de les op een of andere manier storen, gaf aanleiding tot het schrijven van een aantal bladzijden als straf, of je kon een woensdagnamiddag in de strafstudie doorbrengen.
Tegenwoordig mag een leraar blijkbaar niet meer voor orde in zijn klas zorgen, zonder bang te zijn voor een klacht, men zou bijna in iedere klas een juridisch adviseur moeten gaan toevoegen om leerkrachten te adviseren wat ze nog wel of niet mogen zeggen of doen, als ik de redenering van TS hier hoor.
Binnenkort gaan er geen leerkrachten meer zijn als dit zo doorgaat, en dan verwonderd men zich erover dat ons land achteruit boert ivm studieresultaten.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#19 , 10 jan 2020 10:13

Ghentian e.a., misschien nog eens opnieuw lezen:
"Ze eisen dat elke leerling die zelf komt afgeven om te vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt."
zelf afgeven en vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt. Dit zijn toch wel essentiële elementen in een topic. Er is met name geen sprake van in beslagname. Er wordt ook geen melding gemaakt van een sanctie indien je hier niet op ingaat. Indien je gsm uit staat en veilig in je boekentas of locker is opgeborgen, is er volgens mij geen vuiltje een de lucht. Storend gebruik van een gsm tijdens lessen lijkt met niet aangewezen.

Het is daarom ook dat ik heb verwezen via hyperlinks. De juridische input aangehaald door TS is immers niet zo helder.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#20 , 10 jan 2020 11:32

Ghentian e.a., misschien nog eens opnieuw lezen:
"Ze eisen dat elke leerling die zelf komt afgeven om te vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt."
zelf afgeven en vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt. Dit zijn toch wel essentiële elementen in een topic. Er is met name geen sprake van in beslagname. Er wordt ook geen melding gemaakt van een sanctie indien je hier niet op ingaat. Indien je gsm uit staat en veilig in je boekentas of locker is opgeborgen, is er volgens mij geen vuiltje een de lucht. Storend gebruik van een gsm tijdens lessen lijkt met niet aangewezen.

Het is daarom ook dat ik heb verwezen via hyperlinks. De juridische input aangehaald door TS is immers niet zo helder.
Een persoon die iets eist vanuit een gezagspositie kan je nog moeilijk interpreteren alsof het om een vrijwillige actie van de tegenpartij gaat.

LeenW
Berichten: 12824

#21 , 10 jan 2020 11:39

Ghentian e.a., misschien nog eens opnieuw lezen:
"Ze eisen dat elke leerling die zelf komt afgeven om te vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt."
zelf afgeven en vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt. Dit zijn toch wel essentiële elementen in een topic. Er is met name geen sprake van in beslagname. Er wordt ook geen melding gemaakt van een sanctie indien je hier niet op ingaat. Indien je gsm uit staat en veilig in je boekentas of locker is opgeborgen, is er volgens mij geen vuiltje een de lucht. Storend gebruik van een gsm tijdens lessen lijkt met niet aangewezen.

Het is daarom ook dat ik heb verwezen via hyperlinks. De juridische input aangehaald door TS is immers niet zo helder.
Een persoon die iets eist vanuit een gezagspositie kan je nog moeilijk interpreteren alsof het om een vrijwillige actie van de tegenpartij gaat.
Hebben leerkrachten anno 2020 nog een gezagspositie?

Alleen deze discussie al doet mij daar toch serieus aan twijfelen.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#22 , 10 jan 2020 11:47

Ghentian e.a., misschien nog eens opnieuw lezen:
"Ze eisen dat elke leerling die zelf komt afgeven om te vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt."
zelf afgeven en vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt. Dit zijn toch wel essentiële elementen in een topic. Er is met name geen sprake van in beslagname. Er wordt ook geen melding gemaakt van een sanctie indien je hier niet op ingaat. Indien je gsm uit staat en veilig in je boekentas of locker is opgeborgen, is er volgens mij geen vuiltje een de lucht. Storend gebruik van een gsm tijdens lessen lijkt met niet aangewezen.

Het is daarom ook dat ik heb verwezen via hyperlinks. De juridische input aangehaald door TS is immers niet zo helder.
Een persoon die iets eist vanuit een gezagspositie kan je nog moeilijk interpreteren alsof het om een vrijwillige actie van de tegenpartij gaat.
Hebben leerkrachten anno 2020 nog een gezagspositie?

Alleen deze discussie al doet mij daar toch serieus aan twijfelen.
Rechtspraak heeft daar toch iets minder twijfels over.

D0gD0g

#23 , 10 jan 2020 14:36

Ghentian e.a., misschien nog eens opnieuw lezen:
"Ze eisen dat elke leerling die zelf komt afgeven om te vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt."
zelf afgeven en vermijden dat er gebruik van wordt gemaakt. Dit zijn toch wel essentiële elementen in een topic. Er is met name geen sprake van in beslagname. t.
Hebben leerkrachten anno 2020 nog een gezagspositie?

Alleen deze discussie al doet mij daar toch serieus aan twijfelen.
Een gezagspositie bij leerkrachten is van vervlogen tijden, tijden van weleer wanneer men nog een pak op de broek kreeg of de lat op de vingers.
Ook ouders hebben drastisch moeten inboeten op gezag, maar wel niet op de financiële gevolgen van daden van kinderen.
Wanneer het de jonge man of de juffrouw niet behaagt, gaan ze klagen en verzinnen feiten die het de betrokken leraar of ouder zeer onaangenaam maken.
Kortom ze weten het en als ze weten dat ze u kunnen raken maken ze er een spelletje van.
Ik ga helemaal niet ontkennen dat er wel degelijk feiten gepleegd worden die niet door de beugel kunnen, door leerkracht of ouder.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#24 , 11 jan 2020 21:58

Deze regel systematisch toepassen zonder grondslag in het schoolreglement lijkt mij ook buitenproportioneel.
Wat je er tegen kan beginnen?
Een bezitsvordering (art. 1370-1371 Ger.W.) heeft weinig zin, want aan het einde van de les krijg je het toestel al opnieuw in bezit.
Een email naar de directie sturen (1) op welke basis in de reglementen een leerkracht dit (systematisch) kan doen; (2) of de leerkracht of de school aansprakelijk is als er intussen iets met het toestel gebeurt?
(3) wat heb je er bij te winnen (of te verliezen) als je dit ter discussie gaat stellen?

(Los wel van de vraag wat zinnigs je met het toestel kan doen tijdens de les, als je het toch niet mag gebruiken).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Onderwijsrecht”