extra kosten voor 'ondersteuning'

mx81
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

extra kosten voor 'ondersteuning'

#1 , 06 jan 2020 16:22

goede middag,
ik ben hier nieuw op het forum, maar heb er regelmatig al eens doorgelezen als ik juridische vragen had.
over het volgende vind ik nergens info.

De hogeschool rekent mij dit jaar een kost aan voor software ondersteuning.
het gaat om 'maar' 11 euro maar dit is voor mij een principezaak. (11eu x 3000 studenten = $$$)
de mededeling dat deze ondersteuning beschikbaar is, is er pas gekomen half november, het schooljaar was dus al 2 maanden bezig.
de ondersteuning is enkel op werkdagen tijdens kantooruren beschikbaar en is enkel toe te passen op toestellen met windows software. Er is geen ondersteuning voorhanden voor andere besturingsprogramma's zoals Linux, MacOS.
ikzelf (en veel medestudenten) werken enkel met Mac OS. wij hebben dus niets aan deze ondersteuning (enkel dan voor misschien word of excel maar die programma's werken 9/10 zoals het hoort). Apple voorziet ook gratis 24/24 telefonische ondersteuning.

kan de school mij verplichten deze kost te betalen, hoewel dit niet voor aanvang van het schooljaar medegedeeld is, en desondanks we het niet willen gebruiken. Er is ons niet de vraag gesteld of we dit wel willen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2020 00:06

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik moest dit schooljaar enkel mijn bachelorproef indienen, verder geen vakken of examens meer... studeer in januari af, en heb geen behoefte aan deze dienst. Bij inschrijving werd dit ook niet vermeld, pas eind oktober kwam hierover bericht, met vermelding dat iedere student verplicht is om zich bij deze ‘service’ aan te sluiten.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 jan 2020 09:33

Heb jij de dienst die hiervoor instaat ervan verwittigd dat jij Mac gebruikt? Of gebruiken zij een glazen bol?

Reclame

mx81
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2020 09:41

ja, bij vragen moesten wij per mail contact nemen. ik heb heel de situatie uitgelegd dat ik ook uitdrukkelijk geen gebruik wil maken van deze dienst. hun antwoord =>

"Academic Software is een ondersteuning met als doel dat studenten altijd kunnen rekenen op support bij het gebruik van software op hun laptop of pc als deze wordt ingezet tijdens lessen, stages, taken, toetsen of thuis. Dus ook nog tijdens examenzittijden en bijvoorbeeld bij problemen met word, excel,.. tijdens de stages, een soort supportverzekering dus opdat je niet in problemen zou komen met deze software tijdens je studie. Apple ondersteunt zijn devices en eigen software, maar waarschijnlijk geen Microsoft software of andere opleidingssoftware.
De enige mogelijke vorm waarin deze service kan genomen worden, is door dit als een globaal campusconcept in te kopen voor de studenten en omdat de service dan juist wordt afgenomen door alle studenten, is de kost (19-20) hiervoor niet meer dan 11 euro. Dit is een aangepaste prijs aan het feit dat de service pas breed bekend werd in november. Dit is verder trouwens besproken via alle betrokken overlegorganen van de hogeschool (algemene studentenraden, directiecomité, academische raad, ..) en ook van toepassing in verschillende andere hogescholen. "

er wordt ook gesproken van opleidingssoftware, maar die hebben we dit jaar niet.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2020 10:16

Lijkt me een ideaal onderwerp voor praatcafé.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mx81
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jan 2020 10:46

ik begrijp wat je bedoelt, maar ik wil niet 100en ideeën om dit aan te pakken.
ik zoek een juridisch antwoord op de vraag of de school mij iets kan laten betalen dat vanuit mijn visie als student ongewild, ongevraagd en zeker als laatste ongebruikt is.
ik kan begrijpen dat er studenten zijn die dit zeker kunnen (en willen) gebruiken, maar een service kan toch geen enkele instelling verplicht opleggen in mijn ogen?

er wordt ook geen alternatief geboden, zeker hierom vind ik heb ronduit frapant dat een instelling hier zomaar geld voor vraagt.
nogmaals, het is maar 11euro, net daarom dat ik ook denk dat veel medestudent (en ouders), zonder tegenspraak dit betalen, maar voor sommige mensen telt elke euro. studeren wordt er niet goedkoper op, zeker niet in de huidige "elite"maatschappij.

puttemanp
Berichten: 613

#7 , 07 jan 2020 12:31

ik zoek een juridisch antwoord op de vraag of de school mij iets kan laten betalen dat vanuit mijn visie als student ongewild, ongevraagd en zeker als laatste ongebruikt is.
ik kan begrijpen dat er studenten zijn die dit zeker kunnen (en willen) gebruiken, maar een service kan toch geen enkele instelling verplicht opleggen in mijn ogen?
Ik heb geen kinderen, maar betaal wel mee sociale lasten voor de kinderbijslag van m'n buren. Ik ben niet gelovig maar een deel van m'n belastingen gaat wel naar de kerkfabriek. Ik betaal dus ook mee voor iets dat ongewild, ongevraagd en ongebruikt is. Wil dat daarom zeggen dat ik eronderuit kan?

Dit is nu eenmaal voor de school een middel om de kostprijs van de dienst te drukken.

P.

mx81
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jan 2020 12:55

ik begrijp u reactie, maar uw vergelijking is niet helemaal correct, en het is net zo een reactie die ik verwacht in het praatcafe rubriek. => Sociale lasten en belastingen zijn bij wet verplicht.

een service bieden, zoals de school het zelf verwoord, kan in mijn ogen niet verplicht worden.
daarom dat ik de vraag stel of een school een service kan verplichten. is dit wettelijk toegestaan? daarom dat ik dit onderwerp in de rubriek onderwijsrecht heb geplaatst.

Zolang niemand mij kan aantonen dat ik ergens voor moet betalen (omdat ze dit wel kunnen verantwoorden én verplichten) betaal ik niet, en dat lijkt mij een redelijk logische gedachtegang, maar ik moet mijn argumenten kunnen onderbouwen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jan 2020 13:40

Heeft u het schoolreglement er al eens op nageslagen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mx81
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 jan 2020 14:38

mijn herinschrijving was in 6 juli 2019 het reglement van van 18-19 was nog van kracht, 19-20 is nadien pas online gekomen. N.b. dat het academiejaar 18-19 loopt t.e.m. 14 september 2019. ik heb me dus heringeschreven a.d.h.v. de voorwaarden van het reglement 18-19 aangezien dat van 19-20 niet beschikbaar was op dat moment
school- en examenreglement 2018-2019 heeft onderstaande clausule van de extra kosten niet.

"Per academiejaar betaalt een student die ingeschreven is in een initiële bacheloropleiding, de kostprijs van een abonnement voor een ondersteuningsformule om hen te helpen bij aanschaf, installatie en gebruik van opleidingsgebonden software op hun eigen laptop. Daardoor kunnen deze studenten beroep doen op een servicedesk die hen helpt bij alle mogelijk softwareproblemen. ".... "De aanrekening van extra studiekosten gebeurt door de opleiding. "

bij aanschaf, installatie en gebruik van opleidingsgebonden software op hun eigen laptop
er word niet vermeld dat deze kost voor service is, maar voor de opleidingsgebonden software. ik heb dit jaar geen enkele software van de school ter beschikking gekregen, noch nodig gehad voor mijn opleiding.

De aanrekening van extra studiekosten gebeurt door de opleiding.
hieruit begrijp ik dat de kost niet instellingsgebonden is maar opleidingsgebonden, en dat enkel studenten in opleidingen met opleidingssoftware deze kost aangerekend kan worden.

Terug naar “Onderwijsrecht”