Leerplicht

Moliavi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Leerplicht

#1 , 31 mar 2019 01:26

Hallo daar,


Vanwege medische redenen van mijn moeder heb ik niet meer echt tijd meer voor school.

Ik ben dus geboren in Bulgarije en de leerplicht verloopt daar tot 16 jaar. Ik heb momenteel enkel de Bulgaarse nationaliteit, niet de Belgische.

Mijn vraag is, ben ik hier nog leerplichtig in België? (Ik ben 16 jaar oud)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 31 mar 2019 07:43

Je woont hier in België en je moet dus de Belgische wetgeving respecteren. Je bent leerplichtig tot en met je 18 jaar. Vergeet niet dat als je je opleiding stopt, je geen kinderbijslag meer zal ontvangen. Indien je moeder vanwege medische redenen hulp nodig heeft, neem je contact op met je mutualiteit of de sociale dienst van je gemeente. zij helpen om daar een oplossing voor te vinden.

Vely
Berichten: 72

#3 , 31 mar 2019 08:11

De kinderbijslag wordt zonder voorwaarden uitbetaald tot en met de maand van je 18e verjaardag in Vlaanderen. Als je niet veel werkt en geen sociale uitkeringen ontvangt, komt er nog een jaartje bij via het statuut schoolverlater.
Je bent wel leerplichtig. Dit is niet hetzelfde als Schoolplichtig.
Om aan de leerplicht te voldoen, hebt u 2 mogelijkheden:
Je gaat naar school
Je organiseert huisonderwijs. Dit moet je vooraf schriftelijk melden aan het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Meer info op https://www.vlaanderen.be/huisonderwijs ... e-kinderen
Zoals eylis zegt: praat erover met de sociale dienst en/of de mutualiteit. Ze kunnen je een overzicht geven van je opties en hulp ( verpleging, huishoudhulp) die je kan krijgen

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2019 09:28

Er is ook deeltijds leren 2 dagen school en 3 dagen werken .als 16 jarige kan dit ook .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Onderwijsrecht”